افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
0

مدال نقره رشته مکانیک از مسابقات جهانی اختراعات و اکتشافات سیلیکون ولی در دستان یک مخترع ایرانی

  • کد خبر : 410497
مدال نقره رشته مکانیک از مسابقات جهانی اختراعات و اکتشافات سیلیکون ولی در دستان یک مخترع ایرانی

مهندس فرهاد لاحقی نژاد با اختراعی در زمینه رنگ ضد خزه برای کشتی های تجاری فراساحل در مسابقه سیلیکون ولی. ۲۰۲۴ که بزرگترین رویداد مسابقات جهانی اکتشافات و اختراعات است، موفق به کسب مدال نقره این مسابقات در رشته مکانیک شد. اختراع مهندس لاهقی نژاد در مسابقات مشابه مدال طلا را از آن خود کرد […]

مهندس فرهاد لاحقی نژاد با اختراعی در زمینه رنگ ضد خزه برای کشتی های تجاری فراساحل در مسابقه سیلیکون ولی. ۲۰۲۴ که بزرگترین رویداد مسابقات جهانی اکتشافات و اختراعات است، موفق به کسب مدال نقره این مسابقات در رشته مکانیک شد.

اختراع مهندس لاهقی نژاد در مسابقات مشابه مدال طلا را از آن خود کرد ۲۰۲۴ او سوئیس را نیز در اختیار گرفت.

بیوگرافی مهندس فرهاد لاهقی نژاد

مهندس فرهاد لاحقی نژاد 55 ساله مخترع و کارآفرین در زمینه کشتیرانی با 25 سال سابقه در این زمینه است و در اکثر حوزه های صنعت کشتیرانی در سمت های ارشد فعال است. وی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی و دانشگاهی خود در سال 1373 طبق قوانین مهندسی دریا سازمان جهانی دریانوردی از پایین ترین سطح مهندسی کشتی اقیانوس (ظرفیت نامحدود) در مدت 12 سال به مهندس ارشد کشتی و دریا رسید. متعاقباً در مقطع کارشناسی ارشد در رشته عملیات دریایی و بازرگانی دریایی در گروه مربوطه وارد شده اند.

وی پس از سابقه طولانی مدیریتی در زمینه مهندسی دریایی و شناورهای تجاری در بخش های مختلف صنعت کشتیرانی، علاوه بر فعالیت های بازرگانی و تاسیس و مدیریت شرکت کشتیرانی خود با نام شرکت کشتیرانی آریا دریا پاسارگاد مهر، فعالیت های تحقیقاتی را نیز آغاز کرد. . در این زمینه هستند.

به گفته مهندس لاحقی نژاد در طول 25 سال خدمت و به ویژه در 6 سال اخیر که خود را وقف تحقیقات در زمینه مهندسی نیروی دریایی کرده است، همواره دو چالش و مشکل را مهمتر از سایرین می دید که یکی از آنها بهره وری انرژی در کشتی های تجاری و دیگری آلودگی است. این کشتی ها در محیط های دریایی بوده اند. به همین دلیل با تحقیقات و مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است موفق به تولید نوعی نانو رنگ ضد خزه شده اند که می توان از آن بر روی انواع قایق ها حتی در اندازه های مختلف استفاده کرد که عمدتاً برای کاهش سطح آلودگی دریا می باشد. . سطح تماس با آب دریا و افزایش طول عمر رنگ و دوم اینکه خاصیت ضد خزه این رنگ از تشکیل خزه و رشد گیاه بر روی بدنه قایق و سهولت حرکت کشتی جلوگیری می کند. در نتیجه باعث کاهش میزان مصرف سوخت شناور و همچنین کاهش هزینه ها و کمیت صنعت حمل و نقل می شود. آلودگی محیط زیست را به ویژه در زمان لنگر انداختن کشتی که بسیار آسیب پذیر است، بسیار کاهش می دهد.

این اختراع در مسابقات سیلیکون ولی در رشته مکانیک مقام دوم را کسب کرد و برای مهندس لاهقی نژاد مدال نقره کسب کرد. وقتی از او پرسیدند که آیا این تنها نتیجه تحقیقات اوست، گفت: خیر، زیرا اخیراً موفق به ساخت فیلتری برای گازهای خروجی سوخت از موتورهای کشتی شدم که میزان زیادی از انتشار احتراق داخلی را کاهش می دهد. موتورهای دیزلی و راندمان موتور را تا 15 درصد افزایش می دهد.

مدال نقره رشته مکانیک از مسابقات جهانی اختراعات و اکتشافات سیلیکون ولی در دستان یک مخترع ایرانی

مهندس لاحقی نژاد در خصوص آینده اختراعات خود اذعان داشت: نمونه اولیه هر دو طرح اختراع آماده است و در حال حاضر در مرحله اخذ تاییدیه ها و آزمایشات لازم برای اجرای آنها هستند و در صورت کسب استانداردهای لازم، انجام خواهد شد. به طور گسترده آن را وارد بازار خواهند کرد. وی در ادامه بیان کرد: البته هدف ما از حضور در نمایشگاه های بین المللی جذب سرمایه گذاران بین المللی است اما مطمئن هستیم که تولید اولیه این اختراع را آغاز خواهیم کرد زیرا نیاز به سرمایه زیادی ندارد و اگر از فرمول پیروی می شود، حتی شرکت های تولید کننده “رنگ های فعلی ما می توانند به ما در ساخت این محصول کمک کنند. اما با ثبت این پتنت در سطح بین المللی، اطمینان حاصل خواهیم کرد که شرکت دیگری نمی تواند فرمول ما را بدون اخذ مجوز ما تولید کند.”

اما این تنها افتخار این مهندس نیروی دریایی متخصص ایرانی نیست، او همچنین با توجه به فناوری بالای این صنعت در کشوری مانند سوئیس موفق به کسب مدال طلای چهارمین دوره فدراسیون بین المللی مخترعان در ژنو سوئیس شد. . این اختراع به عنوان یکی از بهترین اختراعاتی انتخاب شد که می تواند پیام آور پیشرفت مهندسان ایرانی در این صنعت باشد.

مدال نقره رشته مکانیک از مسابقات جهانی اختراعات و اکتشافات سیلیکون ولی در دستان یک مخترع ایرانی

مهندس لاحقی نژاد در پاسخ به اینکه آیا این مسیر را ادامه می دهد یا خیر، افزود: قطعا این مسیر را ادامه می دهم و از تجربیات چندین ساله خود در این زمینه استفاده می کنم و اکنون که این مصاحبه در حال انجام است مشغول کار و تحقیق هستم. در یکی از رشته های مهم کشتی ها یعنی موتورهای دیزلی هستند و هدف ما افزایش بیشتر عمر و کارایی این نوع موتورها با توجه به استفاده از این موتورها در سفرهای طولانی مدت و کارکرد مداوم این موتورها می باشد. . حتی می توان میزان مصرف را حفظ کرد. راندمان این موتورها که افزایش می یابد کاهش می یابد. کاهش مصرف سوخت های فسیلی و انرژی و بهبود مصرف سوخت و راندمان بهینه این نوع موتورها از جمله دغدغه های مالکان کشتی های تجاری در جهان است. سالانه میلیون ها لیتر در مصرف سوخت های فسیلی صرفه جویی می شود و از ورود چند هزار تن دی اکسید کربن به هوا جلوگیری می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=410497

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.