به گزارش رکنا، محمد صابر باغخانی پور با اشاره به تصویب قانون اصلاح الگوی مصرف و بهینه سازی مصرف انرژی به عنوان یکی از مهم ترین سیاست های افزایش بهره وری و کاهش مصرف انرژی در ایران گفت: بر اساس آخرین بررسی انجام شده در یک دوره چهار ماهه در سال اول 1403 نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.6 درصد سرانه مصرف آب و سرانه مصرف انرژی در ساختمان های تحت پوشش طرح اصلاح مصرف کاهش یافته است. الگوی کاهش 1.41 درصدی (کاهش 2 درصدی مصرف سرانه برق و کاهش 1 درصدی مصرف سرانه گاز) که باعث کاهش انتشار 773 تن گاز دی اکسید کربن در چهار ماهه اول سال 1403 نسبت به مدت مشابه سال 1402 شده است. .

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: با نظارت عالی و رهبری مستمر این اداره کل، اقدامات مدیریتی برای بهینه سازی مصرف انرژی و منابع در ساختمان های شهرداری تهران، نحوه تجهیز 227 ساختمان به گرمایش هوشمند انجام شده است. سیستم های کنترل 31 ساختمان مجهز به سیستم کنترل هوشمند سرمایش، 21 ساختمان به سیستم رادیو کنترل ترمینال دمنده، معاینه فنی نیروگاه 400 ساختمان و ممیزی دقیق انرژی 253 ساختمان انجام شده است اقداماتی در این زمینه انجام شده است. در راستای اجرای سیستم مدیریت سبز در 54 ساختمان.

وی افزود: با وجود این، اجرای کامل بخشنامه های وزارت کشور مبنی بر میزان مصرف آب، برق و گاز و کنترل دقیق تنظیم دمای محیط کار تا 18 درجه سانتیگراد، افزایش نور طبیعی بهره وری کاهش میزان روشنایی راهروها و ادارات، اصلاح رادیاتور، تنظیم دمای دیگ، خودداری از مصرف آب آشامیدنی برای آبیاری فضای سبز و … از دیگر دلایل مهم کاهش مصرف انرژی در ساختمان های شهرداری تهران می باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، باغخانی در پایان اظهار داشت: این اداره کل در فصل جدید مدیریت محیط زیست شهری اجرای نظارت عالی را برای ارتقای اثربخشی مجدانه پیگیری خواهد کرد. پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی و منابع در ساختمان های شهرداری تهران و توجه به حسن اجرای دستورالعمل های ابلاغی در شهرداری تهران و پروژه های مربوط به بهینه سازی، اجرای وظایف در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی. هماهنگی و همکاری داخلی و خارجی مانند وزارتخانه های نفت و نیرو در زمینه انتقال تجربیات موفق برای اجرای راهکارها و منابع بهینه سازی مصرف انرژی، ایجاد سیستم مدیریت یکپارچه انرژی در شهرداری تهران، استفاده از در راستای اجرای راهکارهای بهینه سازی در ساختمان های شهرداری تهران، توانمندی های ملی و بین المللی را در دستور کار خود قرار داده است.