افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
0

بریکس تشکیل ائتلاف جنوب علیه شمال است

  • کد خبر : 409206
بریکس تشکیل ائتلاف جنوب علیه شمال است

به گزارش بازار، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه اجلاس بریکس و تشریح این اجلاس گفت: عموماً در این نوع اجلاس ها یک سری بحث ها صورت می گیرد، اما بیشتر از اجلاس، اینها مطرح می شود. موضوعات و جلسات در حاشیه مهم است. وی افزود: رئیس جمهور دیدارهای مهمی با روسای جمهور […]

به گزارش بازار، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه اجلاس بریکس و تشریح این اجلاس گفت: عموماً در این نوع اجلاس ها یک سری بحث ها صورت می گیرد، اما بیشتر از اجلاس، اینها مطرح می شود. موضوعات و جلسات در حاشیه مهم است.

وی افزود: رئیس جمهور دیدارهای مهمی با روسای جمهور روسیه و چین، نخست وزیر هند و رئیس جمهور آفریقای جنوبی داشت و این چهار کشور برای ما مهم بودند، بحث های مهمی در رابطه با روابط اقتصادی داشتیم و قول راه حلی برای این موضوع دادیم. یک سری گره هایی که در کار وجود داشت.

وی ادامه داد: تقریباً هر چهار کشور (روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی) استقبال کردند، به‌ویژه دو کشور چین و روسیه که در این نشست بحث‌های جدی در زمینه مسائل اقتصادی داشتیم. به عنوان مثال در دیدار با رئیس جمهور روسیه نبود تراز تجاری یکی از مواردی بود که به آن پرداخته شد و ایشان قول پیگیری برای اطمینان از تراز تجاری را دادند. با چین هم پروژه هایی داریم که قول پیگیری آن ها را دادند.

همتی در خصوص برجام اتفاق مهمی در دنیا در حال رخ دادن است و افزود: بالاخره بعد از 60 سال اتحاد جنوبی ها علیه شمالی ها در حال شکل گیری است و تاکنون به خوبی انجام شده است. امروز بیش از 30 رئیس جمهور و سران کشورها در این اجلاس شرکت کردند و از این منظر اجلاس بریکس یک کنفرانس جدی بود و همه از جنوب جهانی صحبت می کردند.

وی با تاکید بر اینکه عنوان این نشست، نشست جهانی جنوب است، گفت: برجام در واقع می خواهد قدرت خود را در برابر سلطه بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و در واقع اقتدار دلار نشان دهد.

همتی ادامه داد: تفاوت این بار نسبت به شصت سال قبل این است که دو قدرت از پنج قدرت بزرگ اقتصادی جهان یعنی هند و چین در برجام حضور دارند و علاوه بر آن دو کشور مهم نوظهور یعنی آفریقای جنوبی و برزیل و سایر کشورها مانند روسیه است که قدرت سیاسی و امنیتی بالایی دارد و همه با هم این گروه را تشکیل داده اند.

وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر اینکه برجام به یک قطب مهم اقتصادی و سیاسی تبدیل خواهد شد، گفت: با توجه به آنچه در این نشست شاهد بودیم و در حاشیه جلسه درباره آن صحبت کردیم و بحث و تبادل نظر صورت گرفت، امیدوارم نتایج خوبی حاصل شود اما بدیهی است که در مورد کشور ما دو مشکل فشار تحریم ها و FATF است که مانع از ارتباط بانک های ما می شود.

وی افزود: این دو موضوع نیز در این جلسات مطرح شد و فکر می کنم ضمن اینکه باید به این دو موضوع بپردازیم، باید برای تقویت جایگاه خود در برجام تلاش کنیم.

همتی در پایان گفت: باید زمینه و بستر لازم را فراهم کنیم تا در صورت رفع این مشکلات بتوانیم از گروه بریکس بهتر استفاده کنیم و این برای کشور ما امکان پذیر است و انشاالله بتوانیم برای آن نتیجه بگیریم. توسعه اقتصاد و مردم عزیزمان از این نوع جلسات و گردهمایی هاست.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=409206

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.