به گزارش رکنا، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور. و مدیر عامل شرکت توانیر امروز جمعه 13 آبان 1403 در نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا مبنی بر اینکه در سال 1401 وابستگی تامین برق در کشور گاز به 86 درصد رسیده و امسال به 90 درصد رسیده است و وضعیت گاز کشور به جایی رسیده است که ایران قرارداد واردات 300 میلیون متر مکعب گاز در روز منعقد کرده است، یعنی نه تنها ما یک کمبود گاز برای مصرف کشور است، اما باید از ذخایر جایگزین گازوئیل و نفت کوره استفاده کنیم فاجعه آلودگی برای کل کشور وزارت نفت و وزارت نیرو هیچ برنامه ای برای تامین برق زمستانی ندارد و در این باره ابراز نگرانی کرد. سوال این است: آیا برای زمستان برنامه ای دارید؟

سخنگوی صنعت برق کشور در پاسخ به رکنا گفت: جلسات زیادی برگزار و برنامه منظمی برای تامین سوخت نیروگاه ها در نظر گرفته شده است. حتی مصرف گازوئیل و نفت کوره از نیروگاه ها نیز به وضوح برنامه ریزی شده است. بعد از انقلاب هیچ نیروگاه دیزلی در کشور ساخته نشد و نیروگاه های دیزلی متعلق به گذشته است. بنابراین سیاست افزایش مصرف سوخت گازوئیل نیست، بلکه مصرف گازوئیل افزایش یافته است و زمانی که با کمبود گاز مواجه هستیم، مصرف گازوئیل را افزایش می دهیم.

رجبی مشهدی در پاسخ به خبرنگار رکنا با بیان اینکه در حال حاضر گازوئیل اضافی برای مصرف نداریم، گفت: پیش بینی وزارت نفت برای واردات گازوئیل و گاز است که در دستور کار قرار گرفته است. از آنجایی که تقاضای گاز کشور افزایش یافته است، مجبورند از سوخت جایگزین استفاده کنند.

وی در خصوص برنامه وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو برای تامین برق در فصل سرما مشکلی ندارد زیرا ظرفیت نیروگاه های کشور 93 هزار مگاوات است و در زمستان 45 هزار مگاوات برق برای تامین برق وجود نخواهد داشت. در صورت وجود سوخت کافی