افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
0

توطئه جویندگان گنج برای سرقت سکه های طلا از ایران

  • کد خبر : 409085
توطئه جویندگان گنج برای سرقت سکه های طلا از ایران

به گزارش رکنا، امین همتی یک مجموعه دار در استان آذربایجان شرقی است که به گفته خودش از 9 سالگی اقدام به جمع آوری سکه کرده است و به عنوان یکی از بزرگ ترین مجموعه داران سکه و اسکناس در کشور شناخته می شود که آذربایجان اخیراً این کار را انجام داده است. مجموعه ای […]

به گزارش رکنا، امین همتی یک مجموعه دار در استان آذربایجان شرقی است که به گفته خودش از 9 سالگی اقدام به جمع آوری سکه کرده است و به عنوان یکی از بزرگ ترین مجموعه داران سکه و اسکناس در کشور شناخته می شود که آذربایجان اخیراً این کار را انجام داده است. مجموعه ای از 10000 سکه را به موزه اهدا کرد. همتی درباره نحوه جمع آوری مجموعه خود به ایسنا گفت: از روی علاقه این کار را انجام می دهم و تقریبا از 9 سالگی شروع به جمع آوری سکه کردم. تعدادی خریدم و برخی دیگر اهدا شد.

این مجموعه دار خریدار چند سکه ایرانی در خارج از کشور با اشاره به نحوه خروج سکه های تاریخی از ایران گفت: سکه ها نسبت به آثار دیگر خیلی راحت از کشور خارج می شوند. حدود 30 یا 40 سال پیش سکه ها را در جیب خود نگه می داشتند و به راحتی از کشور خارج می کردند. هنوز هم به راحتی می توان سکه گرفت، اما حالا آنها را ذوب می کنند و از کشور خارج می کنند و در آنجا می فروشند.

سکه های تاریخی ذوب می شوند و از ایران خارج می شوند

بخشی از مجموعه اهدایی به موزه آذربایجان در تبریز

همتی درباره ارزش سکه ریخته‌شده تاریخی توضیح داد: این سکه‌های طلا و نقره هستند که ذوب می‌شوند و شخصی که قصد فروش این سکه‌ها را دارد معمولاً ریسک حذف کامل سکه طلا یا نقره را ندارد، بنابراین ذوب می‌شود. مشکل اصلی این است که گاهی سکه های کمیاب در بین این سکه ها ذوب می شود.

وی در خصوص کشورهایی که این سکه ها را از آنجا خریداری کرده است، گفت: ما به طور معمول سکه های تاریخی ایران را در اروپا شناسایی و خریداری می کنیم. بیشتر این سکه ها برای مردم آنجا معنایی ندارد.

این مجموعه دار سکه که کتابی با عنوان سکه ضرب تبریز تدوین کرده است، گفت: برای شناسایی و شناخت سکه ها از سکه شناسان خارجی کمک می گیرد زیرا تعداد سکه شناسان در ایران بسیار کم است.

63222387

سکه های تاریخی ذوب می شوند و از ایران خارج می شوند

همتی همچنین درباره مجموعه ای که اخیرا به موزه آذربایجان در شهر تبریز اهدا کرده است، توضیح داد: این مجموعه شامل سکه های باستانی، صدف و حلقه های مبادله ای، سکه های اشکانی، ساسانی و قاجاریه تا به امروز است که به منظور غنی سازی سکه اهدا شده است. بخش موزه آذربایجان و من وظیفه خود می دانستم که این مجموعه ناقص را تکمیل کنم. در این مجموعه سکه های کمیاب و منحصر به فرد نیز وجود دارد و فکر نمی کنم تا به حال سکه های زیادی به موزه ای اهدا شده باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=409085

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.