افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
0

عزاداری معدن طبس تمام نشد، معدنچیان دست به کار شدند!

  • کد خبر : 409072
عزاداری معدن طبس تمام نشد، معدنچیان دست به کار شدند!

ایلانا نوشت، کارگران به کار خود ادامه می دهند. معدن طبس در حال بهره برداری است، کارگران، آنهایی که از روز حادثه جان سالم به در برده اند، به سر کار برگشته اند، مجبورند برگردند، یافتن لقمه نانی از اعماق زمین شوخی نیست… بسیاری برای کار در معدن بازگشته اند. پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که […]

ایلانا نوشت، کارگران به کار خود ادامه می دهند. معدن طبس در حال بهره برداری است، کارگران، آنهایی که از روز حادثه جان سالم به در برده اند، به سر کار برگشته اند، مجبورند برگردند، یافتن لقمه نانی از اعماق زمین شوخی نیست…

بسیاری برای کار در معدن بازگشته اند. پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که در حال حاضر تنها بلوک C، بلوک محل حادثه، بسته است، زیرا احتمالاً تخریب شده و نیاز به تعمیر و بازسازی دارد. اگرچه وزارت حراست اعلام کرده است که معدن طبس پس از حادثه همچنان تعطیل است و راه اندازی مجدد نشده است، کارگران سایر بلوک ها به سر کار بازگشته اند، همه چیز مانند قبل است، سنسور مرکزی، مانیتورینگ و تهویه قوی کار نمی کند. . هیچ چیز در معدن تغییر نکرده است و احتمال تصادف مرگبار همچنان بالاست.

در این شرایط، اطلاعیه های دولت عمدتاً حول خانه هایی می چرخد ​​که قرار است به برخی از خانواده های کارگران فوت شده داده شود. صحبت از تضمین و بهبود وضعیت نیست. موج ها آرام شده و طوفان فروکش کرده، صداهای معدن طبس خاموش شده است… کارگران سالم با همان دستمزد ناچیز و با همان شرایط خطرناک به سر کار بازگشته اند و مجروحان باید با معلولیتی ناچیز زندگی کنند. حقوق بازنشستگی

یکی از کارگران مجروح معدن طبس در گفت و گو با رسانه ها درباره خبر بهره برداری مجدد معدن طبس گفت: همان معدن دوباره شروع به کار کرده و کارگران در آنجا مشغول به کار هستند، با وجود اینکه تعدادی از کارگران هنوز بیمار هستند، معدن همچنان به کار خود ادامه می دهد. تحت همین شرایط

داستان های غم انگیز به پایان رسیده و فعالان کارگری نگران و معترض هستند. سرمایه داری یک لحظه متوقف نمی شود. کارفرما نباید ضرر کند. در صورت تجهیز معدن، سنسور مرکزی و نظارتی وجود ندارد و هیچکس، نه کارفرما و نه دولت، مسئول هزینه تجهیزات ایمنی این معدن نیست، بخوانید “کار”، بهره برداری عمیق کارگران در زمین نباید قطع شود. کار ادامه دارد، کارگران باید به خدا توکل کنند و تسلیم همان شرایط خطرناک شوند و در اعماق زمین به دنبال نان بگردند…

رئیس آزاد است، کارگران به زیرزمین بازگشته اند و معدن در همان وضعیت قبلی است. در آن روزها گزارش مجلس درباره حادثه معدن طبس منتشر شد. خلاصه و عنوان گزارش یک جمله است: «کارگران بلوک B معدن به دلیل تاخیر در گزارش حادثه در بلوک ج جان باختند. در واقع سنسور مرکزی استفاده نمی شد، مانیتورینگ مرکزی نبود و هنوز اینها در ماینرجو نیستند….

در گزارش مجلس آمده است: «عدم نظارت بر طرح‌های تهویه شرکت زغال‌سنگ طبس، شرایط نامناسب کاری از جمله عدم رعایت قوانین، استانداردهای ایمنی و ضوابط حرفه‌ای، نبود تجهیزات حفاظتی، ایمنی و آموزش ناکافی، استفاده از وسایل قدیمی یا نامناسب. ماشین‌آلات، عملکرد ضعیف دستگاه‌های مسئول وظیفه قانونی نظارت بر فعالیت و محیط کار معدن، عدم توجه به هشدارهای کارگران و عدم ارائه آموزش‌های ایمنی لازم به کارگران معدن را به عنوان دلایل مرتبط با این حادثه ذکر کرده‌اند.

حال باید از خود بپرسیم که آیا این موارد اصلاح شده است، آیا این دلایل مثبت بازگشت کارگران به سر کار برطرف شده است، پاسخ در اکثر موارد «نه» است.

و جالب اینکه در لایحه بودجه 1404، برای ارتقای ایمنی معادن زغال سنگ، اقداماتی از قبیل «معادنی که شرایط ایمنی لازم را ندارند به مدت سه ماه تعطیل و کارگران آنها تحت پوشش بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت». بهره برداران معادن زغال سنگ موظفند حداکثر ظرف مدت سه ماه اقدامات لازم را برای ارتقای ایمنی معادن انجام دهند. چرا در این سه ماه در مانداجو تعطیلی صورت نگرفت و اپراتورها مجبور به ارتقای امنیت و خرید تجهیزات لازم نشدند؟

به سراغ «ابراهیم رحیمیان»، دبیر اجرایی خانه کارگر طبس و از فعالان کارگری ساکن این شهر رفتیم. وی در خصوص بازگشایی معدن و بازگشت کارگران به سر کار می گوید: شرکت معدنی دارای سه بلوک است که ظاهرا فقط بلوک محل حادثه بسته است و دو بلوک دیگر فعال شده است. البته اصولاً کارخانه زغال سنگ نمی تواند برای مدت طولانی بسته بماند، اما ایمنی باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه وضعیت به همان شکل سابق باقی است و هیچ اقدام جدی در خصوص ایمن سازی صورت نگرفته است، تصریح کرد: وی ادامه داد: ظاهرا با شرکت هانسن مذاکره کرده اند. بر اساس برآورد مالی میلیون ها دلار سهمیه ارزی برای خرید تجهیزاتی مانند مانیتورینگ، سنسور و کولر لازم است.

به گفته این فعال صنفی، کارفرما باید این پول را کمک کند که با سود سال های گذشته، اکنون باید برای امنیت و حفظ جان کارگران هزینه کند.

معدنچی قبلا تصادف کرده است. طبق پایش ما حداقل دو قطع عضو و دو قطع نخاع قبل از حادثه 10 شهریور ناشی از حوادث ناشی از کار در این واحد معدنی بوده است، اما چرا قبل از وقوع حادثه مرگبار دیگری، سیستم ایمنی را تعمیر نمی کنند؟

یکی دیگر از فعالان صنفی اهل طبس که در این گزارش نخواست نامش فاش شود، با وجود انتقاد از بازگشت کارگران به سر کار با همان شرایط نامطلوب سابق، گفت: این روش صحیح نیست؛ این روش درست نیست. در صورت عدم رعایت شرایط ادامه کار و حذف شغل، برخورد با کارفرما صحیح است. دولت باید برای کارفرمای متخلف تدابیر تنبیهی بیندیشد تا بقیه پیمانکاران و اپراتورها به خود بیایند و بدانند مرگ کارگر تاوان دارد.

وی می افزاید: وقتی رئیس معدن کار پاداش کار خود را نمی بیند و معدن با همان شرایط قبلی بازگشایی می شود، روسای سایر معادن هم می گویند چرا باید هزینه ایمنی را پرداخت کنیم، اشکالی ندارد، کارگر هم فوت کرد. ، آنها به ما کاری ندارند، معدن تعطیل نمی شود. چند روز عزا هست و بعد ماشین های زغال سنگ مثل قبل روی ریل می افتند…..

عزاداری معدن طبس تمام شد، فاتحه خواندند و نماز خواندند، قول هم دادند؛ اکنون همه چیز به حالت “عادی” بازگشته است و وضعیت عادی به این معنی است که کارگران هنوز در اعماق زمین بدون سنسور، نظارت و تهویه زندگی می کنند. «عادی» یعنی محمد بهمدی، کارگر مجروح معدن طبس با 7 میلیون بیمه از کارافتادگی تامین اجتماعی زندگی می کند و می گوید حامیان معدن کجا رفتند؟ چگونه می توانم با ۷ میلیون به عنوان سرپرست خانواده هزینه های زندگی را تامین کنم؟

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=409072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.