افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
1

این علائم نشان دهنده پوکی استخوان است.

  • کد خبر : 408872
این علائم نشان دهنده پوکی استخوان است.

این متخصص طب فیزیکی گفت: با پیشرفت پوکی استخوان علائم واضح تری ظاهر می شود. بنابراین کمردرد مزمن، کاهش قد و حالت خمیده علائم شایعی هستند که به دلیل شکستگی مهره ها یا زمین خوردن رخ می دهند. به گزارش فارس، عبدالرحمن اهوازیان، دبیر شاخه ورزش انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: هر ساله در 29 مهرماه، […]

این متخصص طب فیزیکی گفت: با پیشرفت پوکی استخوان علائم واضح تری ظاهر می شود. بنابراین کمردرد مزمن، کاهش قد و حالت خمیده علائم شایعی هستند که به دلیل شکستگی مهره ها یا زمین خوردن رخ می دهند.

به گزارش فارس، عبدالرحمن اهوازیان، دبیر شاخه ورزش انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: هر ساله در 29 مهرماه، بنیاد بین المللی پوکی استخوان روز جهانی پوکی استخوان را به عنوان بستری جهانی برای افزایش آگاهی در مورد پوکی استخوان ثبت می کند.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری این روز آگاهی بخشی به مردم در خصوص اهمیت سلامت استخوان ها و اقدامات لازم برای پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان است و میلیون ها نفر در سراسر جهان از پوکی استخوان رنج می برند که اغلب بی صدا و بدون علامت است. حتی یک شکستگی رخ می دهد برای دادن.

این متخصص طب فیزیکی تصریح کرد: پوکی استخوان به مرور زمان استخوان ها را ضعیف می کند و آن ها را شکننده و مستعد شکستگی می کند. این شکستگی ها می تواند باعث درد شدید، ناتوانی و از دست دادن استقلال به خصوص در افراد مسن شود.

وی ادامه داد: این عارضه بیشتر زنان را درگیر می کند به طوری که از هر سه زن بالای 50 سال، یک نفر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی می شود، در حالی که از هر 5 مرد یک نفر است. با این حال، پوکی استخوان تنها نگرانی برای افراد مسن نیست. افراد جوان تر نیز ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند ژنتیک، سبک زندگی و برخی شرایط پزشکی در معرض خطر باشند.

اهوازیان گفت: روز جهانی پوکی استخوان مردم را به انجام اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سلامت استخوان با تغذیه مناسب، فعالیت بدنی منظم و تغییر سبک زندگی تشویق می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی می تواند باعث پوکی استخوان شود؟ وی گفت: پوکی استخوان تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می گیرد و این عوامل تغییر ناپذیر شامل سن، جنس، سابقه خانوادگی، قومیت و جثه بدن است. تراکم استخوان به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد و زنان به دلیل تغییرات هورمونی در دوران یائسگی در معرض خطر هستند. علاوه بر این، ژنتیک نقش دارد و سابقه خانوادگی پوکی استخوان خطر ابتلا را افزایش می دهد.

وی بیان کرد: عوامل قابل اصلاح در ایجاد پوکی استخوان؛ این شامل سطوح هورمونی، عادات غذایی، مصرف دارو، انتخاب شیوه زندگی و برخی شرایط پزشکی است.

این متخصص طب فیزیکی خاطرنشان کرد: کاهش استروژن در زنان و کاهش تستوسترون در مردان خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد و همچنین عدم تعادل تیروئید نیز این امر را افزایش می دهد. دریافت ناکافی کلسیم و ویتامین D، اختلالات خوردن و استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها می تواند باعث ضعیف شدن استخوان ها شود.

اهوازیان گفت: عوامل سبک زندگی مانند کم تحرکی، استعمال دخانیات و مصرف زیاد الکل نیز در شکنندگی استخوان ها موثر است. سوء تغذیه و مصرف زیاد نمک و کافئین نیز بر تراکم استخوان تأثیر منفی می گذارد.

اهوازیان تصریح کرد: پوکی استخوان به عنوان یک بیماری خاموش نیز شناخته می شود که معمولاً تا زمانی که شکستگی رخ نمی دهد بدون علامت است. علائم اولیه شامل ورم لثه، کاهش قدرت دست و شکنندگی ناخن ها است که ممکن است نشان دهنده کاهش کلی توده استخوانی باشد. این علائم خفیف را می توان به راحتی نادیده گرفت، اما آنها نشانه های مهمی از مشکلات احتمالی در سلامت استخوان هستند.

و افزود: با پیشرفت پوکی استخوان علائم واضح تری ظاهر می شود. کمردرد مزمن، از دست دادن قد و حالت خمیده علائم شایعی هستند که به دلیل شکستگی یا افتادگی مهره ها رخ می دهند. شکستگی های ناشی از سقوط از ارتفاع کم یا انجام فعالیت های ساده، به ویژه در ناحیه لگن، ستون فقرات و مچ دست، از علائم مهم پوکی استخوان پیشرفته هستند. شکستگی های مکرر یا متعدد در مدت زمان کوتاه، به ویژه شکستگی های لگن، به شدت حاکی از از دست دادن استخوان جدی است.

اهوازیان ادامه داد: شناخت این علائم به ویژه کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند مانند زنان و سالمندان بسیار مهم است.

این متخصص طب فیزیکی افزود: مراجعه به پزشک برای انجام تست تراکم استخوان و ارزیابی بیشتر در صورت مشاهده این علائم توصیه می شود و تشخیص و مداخله به موقع می تواند به مدیریت موثر پوکی استخوان و پیشگیری از شکستگی های جدی کمک کند.

وی راهکارهای رایج درمانی پوکی استخوان را با هدف کاهش یا توقف تحلیل استخوان، افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از شکستگی از طریق ترکیبی از تغییر سبک زندگی، داروها و مداخلات جراحی برشمرد و گفت: تغییر سبک سبک زندگی نقش مهمی در این امر دارد. از جمله رژیم غذایی برای افزایش مصرف کلسیم و ویتامین D ورزش و تمرینات مقاومتی به تقویت استخوان ها و بهبود تعادل کمک می کند و به طور قابل توجهی خطر سقوط و شکستگی را کاهش می دهد. علاوه بر این، ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل برای حفظ سلامت استخوان ضروری است.

این متخصص طب فیزیکی افزود: در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به مداخلات جراحی باشد، در موارد شکستگی شدید مانند شکستگی هایی که در مفصل ران یا مچ دست رخ می دهد، ممکن است برای بازگرداندن عملکرد و تحرک جراحی لازم باشد.

وی توصیه کرد: ویزیت های منظم برای درمان موثر پوکی استخوان بسیار مهم است. این ارزیابی‌ها معمولاً شامل آزمایش‌های مکرر تراکم استخوان، معمولاً هر یک تا دو سال، برای پیگیری پیشرفت و ارزیابی اثربخشی درمان و مدیریت پوکی استخوان و کاهش خطر شکستگی است.

اهوازیان نقش فیزیوتراپی در درمان پوکی استخوان را بسیار مهم و کلیدی برشمرد و گفت: در حالی که داروها برای درمان پوکی استخوان مهم هستند، فیزیوتراپی نقش حیاتی در درمان و توانبخشی و بهبود سلامت استخوان، جلوگیری از شکستگی و افزایش کیفیت دارد. از کل زندگی افراد مبتلا به این بیماری متمرکز است.

دبیر شاخه ورزش انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: یکی از مولفه های کلیدی فیزیوتراپی در درمان پوکی استخوان، برنامه های ورزشی مناسب است. این برنامه ها اغلب شامل ورزش های تحمل وزن مانند پیاده روی هستند که به تحریک استخوان سازی و حفظ تراکم استخوان کمک می کند. ورزش‌های مقاومتی که از وزنه یا نوارهای مقاومتی استفاده می‌کنند، عضلات اطراف استخوان‌ها را تقویت کرده و خطر شکستگی را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، تمرینات کششی و انعطاف پذیری باعث بهبود دامنه حرکتی، کاهش سفتی عضلات و کمک به ارتقای سلامت کلی بدن می شود.

وی بیان کرد: آموزش تعادل و هماهنگی از جنبه های ضروری فیزیوتراپی است که بر پیشگیری از سقوط تمرکز دارد و یکی از عوامل خطر مهم شکستگی در افراد مبتلا به پوکی استخوان است. فیزیوتراپیست ها تمرین هایی را برای بهبود ثبات و الگوهای راه رفتن در برنامه های درمانی گنجانده و به بیماران کمک می کنند تا در حرکات خود اعتماد به نفس پیدا کنند.

وی افزود: آموزش وضعیت بدنی و مکانیک حرکت صحیح نیز یکی از زمینه های مهم فیزیوتراپی بیماران مبتلا به پوکی استخوان است.

اهوازیان تصریح کرد: فیزیوتراپیست ها به بیماران یاد می دهند که چگونه وضعیت بدنی خود را به درستی حفظ کنند و از تکنیک های حرکتی ایمن در فعالیت های روزانه برای کاهش فشار وارده بر ستون فقرات و کاهش احتمال آسیب استفاده کنند. این آموزش به افراد این امکان را می دهد که با حفظ سلامت استخوان، وظایف روزانه را با خیال راحت انجام دهند.

اهوازیان تصریح کرد: در نهایت مدیریت درد و حمایت مستمر جزء لاینفک فیزیوتراپی پوکی استخوان است. تکنیک هایی مانند گرما درمانی، بسته های سرد و سونوگرافی می توانند به کاهش درد مرتبط با پوکی استخوان و شکستگی های قبلی کمک کنند. علاوه بر این، فیزیوتراپیست ها اطلاعات ارزشمندی در مورد پوکی استخوان، تغذیه و تغییرات سبک زندگی ارائه می دهند و به بیماران کمک می کنند شرایط خود را درک کنند و انتخاب های سالم تری داشته باشند.

وی بیان کرد: یکی از پیام های کلیدی روز جهانی پوکی استخوان، اهمیت رژیم غذایی متعادل و سرشار از کلسیم و ویتامین D است که برای تقویت استخوان ها ضروری است. کلسیم موجود در محصولات لبنی، سبزیجات برگ دار و غذاهای غنی شده به تقویت آنها کمک می کند. و حفظ استخوان ها در حالی که ویتامین D که از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و برخی غذاها به دست می آید، به جذب کلسیم کمک می کند. این دو با هم اساس یک رژیم غذایی سالم برای استخوان ها را تشکیل می دهند.

اهوازیان خاطرنشان کرد: فعالیت بدنی منظم یکی دیگر از ارکان پیشگیری و درمان پوکی استخوان است. ورزش های تحمل وزن مانند پیاده روی، دویدن به همراه ورزش های مقاومتی و تعادلی برای تقویت استخوان ها و عضلات، بهبود هماهنگی و کاهش خطر زمین خوردن بسیار مفید هستند. برنامه های ورزشی شخصی شده، به ویژه آنهایی که توسط فیزیوتراپیست ها طراحی شده اند، می توانند نقشی حیاتی در حفظ تراکم استخوان و سلامت کلی بدن داشته باشند.

وی توصیه کرد: انجام تمرینات ورزشی یکی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان است. به همین دلیل شعار امسال گام هایی برای سلامت استخوان است که نیاز به ورزش مناسب توسط فیزیوتراپیست ها به عنوان متخصصان علوم حرکتی دارد و توصیه می شود اگر در خانواده شما افرادی از پوکی استخوان رنج می برند حتما برنامه ورزشی کافی را انجام دهند. به فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

وی خاطرنشان کرد: افراد با دانش، منابع و اقدامات صحیح می توانند سلامت استخوان خود را مدیریت کرده و زندگی فعال و پرباری را تجربه کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=408872

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.