افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
0

پسری پابرهنه که میلیاردر شد و کشوری خرید

  • کد خبر : 408840
پسری پابرهنه که میلیاردر شد و کشوری خرید

آفتاب نیوز: نام بیدزینا ایوانیشویلی، ثروتمندترین مرد گرجستان و همچنین به عنوان قدرتمندترین فرد این کشور، این روزها در آستانه انتخابات پارلمانی بیشتر در رسانه ها مطرح می شود. این تاجر بزرگ گرجستانی یک دهه پیش به عنوان نخست وزیر کشورش رسماً به مدت یک سال مسئولیت امور را بر عهده داشت. اگرچه بیدزینا ایوانیشویلی، […]

آفتاب نیوز:

نام بیدزینا ایوانیشویلی، ثروتمندترین مرد گرجستان و همچنین به عنوان قدرتمندترین فرد این کشور، این روزها در آستانه انتخابات پارلمانی بیشتر در رسانه ها مطرح می شود.

این تاجر بزرگ گرجستانی یک دهه پیش به عنوان نخست وزیر کشورش رسماً به مدت یک سال مسئولیت امور را بر عهده داشت. اگرچه بیدزینا ایوانیشویلی، 68 ساله، دیگر منصب رسمی نداشت، اما از او به عنوان مردی با نفوذ در عرصه سیاست گرجستان در دهه گذشته یاد می شود.

بیدزینا ایوانیشویلی در سال 2012 در پی نارضایتی عمومی از دولت وقت به قدرت رسید. منتقدان او بر این باورند که وزرا و نمایندگان حزب «رویای گرجستان» در دهه اخیر تنها به دستورات او عمل کرده و به او پاسخ داده اند.

ثروت بیدزینا ایوانیشویلی که کمتر در سطح جهانی شناخته شده است، هفت میلیارد و 600 میلیون دلار تخمین زده می شود. رقمی که معادل یک چهارم تولید ناخالص داخلی گرجستان است.

این روزها نام بیدزینا ایوانیشویلی در آستانه انتخابات پارلمانی گرجستان دوباره به گوش می رسد. این رای برای روز شنبه 26 اکتبر برنامه ریزی شده است و رویدادی تعیین کننده برای گرجستان در دوراهی انتخاب بین اتحادیه اروپا و روسیه به حساب می آید.

تحلیلگران بر این باورند که بیدزینا ایوانیشویلی در تلاش است تا با دور نگه داشتن کشورش از اتحادیه اروپا، روابط کمتری را بین تفلیس و مسکو برقرار کند.

گرجستان که یکی از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق است، به صحنه درگیری بین دو گرایش غرب گرا به نفع عضویت در اتحادیه اروپا و نزدیکان به مسکو تبدیل شده است. پس از همه پرسی اخیر در مولداوی که با پیروزی ضعیف جبهه طرفدار اتحادیه اروپا به پایان رسید، اکنون بروکسل به انتخابات پارلمانی در گرجستان معطوف است.

این رای آزمایشی برای بیدزینا ایوانیشویلی نیز خواهد بود، زیرا میزان نارضایتی از دولت فعلی گرجستان در این کشور افزایش یافته است.

بیدزینا ایوانیشویلی یک تاجر خودساخته است که به گفته خودش در کودکی به دلیل نداشتن کفش پابرهنه می‌رفت. او در رشته مهندسی از گرجستان و اقتصاد از دانشگاه مسکو فارغ التحصیل شد.

بیدزینا ایوانیشویلی پس از پایان تحصیل وارد این تجارت شد و پس از فعالیت در زمینه فروش محصولات الکترونیکی توانست برای خود و فعالیت های اقتصادی خود بانکی تاسیس کند.

پس از آن او هدف باندهای تبهکار فعال در زمینه جرایم سازمان یافته قرار گرفت اما با نزدیک شدن به قدرت در مسکو توانست از آب درآید.

گفته می شود که بیدزینا ایوانیشویلی به لطف نزدیک بودن به دولت روسیه و نهادهای امنیتی این کشور در دهه 1990 توانست به فعالیت های خود ادامه دهد.

بیدزینا ایوانیشویلی، پس از به قدرت رسیدن در گرجستان برای کسب محبوبیت، اعلام کرد که شخصاً تقریباً یک میلیارد دلار برای کمک به ساخت جاده ها و بازسازی پارک ها، کلیساها و سایر مکان های میراث فرهنگی در گرجستان کمک کرده است.

به این ترتیب، بیدزینا ایوانیشویلی نقش تعیین کننده ای در حوزه سیاست گرجستان پیدا کرد. اگرچه نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت رای دهندگان گرجستان خواهان نزدیک شدن به اتحادیه اروپا هستند، حزب رویای گرجستان با وجود نزدیکی به مسکو همچنان محبوب ترین حزب سیاسی در گرجستان است.

در سال‌های اخیر اگرچه گرجستان دارای نهادهای دموکراتیک مانند پارلمان است و انتخابات در این کشور برگزار شده است، اما در عمل همه وزرا از جمله نخست‌وزیر در مذاکره با شرکای خود باید برای تصمیم‌گیری نهایی به یک فرد مراجعه کنند. شخصی که کسی نیست جز بیدزینا ایوانیشویلی.

بسیاری از مقامات گرجستان، از جمله مقامات قضایی و امنیتی، به بیزینا ایوانیشویلی وفادار هستند. حوزه نفوذ آن به اقتصاد و سایر نهادهای دولتی نیز کشیده شده است.

ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر کنونی گرجستان از حزب “رویای گرجستان”، منتقد غرب، چند ماه پیش در مقابل بیدزینا ایوانیشویلی، زمانی که او در حال آماده شدن برای اولین سخنرانی خود به عنوان رئیس دولت بود، ایستاد تا از او بخواهد. اجازه رفتن روی صحنه و سخنرانی

بیدزینا ایوانیشویلی در یکی از معدود سخنرانی های خود در سال جاری به حضار گفت که غرب در تلاش است از گرجستان مانند اوکراین به عنوان صحنه ای برای مقابله با مسکو استفاده کند.

او همچنین از “تبلیغات” غرب نسبت به دگرباشان انتقاد می کند و معتقد است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تلاشند ارزش هایی را برخلاف ارزش های سنتی گرجستان تحمیل کنند.

با این حال، بیدزینا ایوانیشویلی هرگز از این ادعا که حزب “رویای گرجستان” به دنبال هموار کردن راه برای عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا است، عقب نشینی نکرده است. دلیل اصلی این موضع، نظرسنجی هایی است که نشان می دهد حدود 80 درصد از گرجستان به دنبال عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا هستند.

با این حال، سیاست های حزب “رویای گرجستان” با ادعای بیدزینا ایوانیشویلی مبنی بر تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا منطبق نیست.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، انتخابات پارلمانی آتی در گرجستان را “آزمایشی حیاتی” برای دموکراسی در این کشور در منطقه قفقاز جنوبی و مسیر آن برای عضویت در اتحادیه خواند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بیدزینا ایوانیشویلی عضویت در اتحادیه اروپا یا ناتو را در تضاد با تداوم نفوذ خود در عرصه سیاست و اقتصاد گرجستان می داند. از سوی دیگر، او معتقد است که نزدیکی به روسیه این فرصت را به او می دهد تا قدرت خود را در گرجستان تقویت کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=408840

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.