افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
0

رانندگی موتور سیکلت زن از دیدگاه کارشناس حقوقی

  • کد خبر : 408835
رانندگی موتور سیکلت زن از دیدگاه کارشناس حقوقی

به گزارش خبرآنلاین، فرشاد اسماعیلی حقوقدان درباره ممنوعیت صدور گواهینامه رانندگی برای زنان نوشت: بر اساس قانون اصلاح ماده 22 قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از جمهوری اسلامی ایران مصوب 1388 مسئولیت برای صدور گواهینامه رانندگی در جمهوری اسلامی ایران بر عهده نیروی انتظامی است و بر اساس تبصره ماده 20 قانون […]

به گزارش خبرآنلاین، فرشاد اسماعیلی حقوقدان درباره ممنوعیت صدور گواهینامه رانندگی برای زنان نوشت: بر اساس قانون اصلاح ماده 22 قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از جمهوری اسلامی ایران مصوب 1388 مسئولیت برای صدور گواهینامه رانندگی در جمهوری اسلامی ایران بر عهده نیروی انتظامی است و بر اساس تبصره ماده 20 قانون جرایم راهنمایی و رانندگی مصوب 1388، پلیس وظیفه صدور گواهینامه رانندگی برای آقایان را بر عهده دارد بحث حقوقی و قانونی در خصوص عدم صدور گواهینامه رانندگی برای زنان این است که قانونگذار در این تبصره فقط از کلمه «مرد» استفاده کرده است و در مقابل آن استنباط می شود که از آن راننده نیست مسئولیت صدور مجوز برای زنان
شرق در خبری نوشت: این کارشناس حقوقی تاکید می کند که ماده 20 که خلاصه و مبنای استدلال ممنوعیت در این زمینه است، فقط مربوط به قانون تخلفات رانندگی است و به طور خاص قانون صدور گواهینامه نیست. . در واقع قانونگذار به دنبال این است که بگوید مرجع صالح برای صدور گواهی، نیروی انتظامی است; «در اینجا دو بحث وجود دارد: یکی این که امتحان منکر مفعول نیست و اگر مردان می گویند به این معنا نیست که برای زنان معتبر نیست، بحث دیگر اینکه در حقوق عمومی اصل بر عدم است. صلاحیت و صلاحیت پلیس برای صدور گواهینامه باید مشخص شود، اما دلیل عدم صلاحیت در حقوق عمومی به دلیل اینکه در این ماده اختیار صدور گواهی به پلیس داده شده است. و این مرجع در مورد صدور گواهینامه برای زنان صحبتی نکرده است.
اما ماده 1 آیین نامه صدور انواع گواهینامه های رانندگی مصوب 1369 که یک قانون مرتبط و مشخص است، می گوید: «هرکس بخواهد هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی را رانندگی کند، باید دارای گواهینامه رانندگی باشد. آن وسیله نقلیه این حقوقدان توضیح می‌دهد: «در اینجا از عبارت «همه» استفاده می‌شود؛ بنابراین قانون مشخص و مشخص ناظر بر انواع گواهینامه‌های رانندگی، این قانون است نه قانون تخلفات رانندگی، در مصوبه اصلاحی آن (1402) به ممنوعیت زنان اشاره شده است و حتی بر واژه مرد نیز تاکیدی نشده است.
به گفته این وکیل، جنسیت در رانندگی مطرح نیست و منع تبعیض در قانون اساسی ذکر شده است. لذا با توجه به اینکه مرجع صدور گواهینامه پلیس است و مرجع دیگری در این زمینه نداریم، با توجه به ادله فوق، پلیس اختیار صدور گواهینامه برای بانوان را نیز دارد.

۴۷۲۱۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=408835

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.