افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
0

تاکید ایران، روسیه و چین بر پرداخت های رمزنگاری شده در نشست بریکس

  • کد خبر : 408439
تاکید ایران، روسیه و چین بر پرداخت های رمزنگاری شده در نشست بریکس

شانزدهمین نشست سالانه BRICS در کازان روسیه برگزار شد و چندین عضو اصلی درباره نقش ارزهای دیجیتال در تلاش برای حذف دلار از مبادلات جهانی بحث کردند. روسای جمهور روسیه، چین و ایران همگی بر لزوم ایجاد پلتفرم های دیجیتال جدید تاکید کردند. به گزارش اسمارتک نیوز، هسته اصلی این تلاش ها برای حذف دلار […]

شانزدهمین نشست سالانه BRICS در کازان روسیه برگزار شد و چندین عضو اصلی درباره نقش ارزهای دیجیتال در تلاش برای حذف دلار از مبادلات جهانی بحث کردند. روسای جمهور روسیه، چین و ایران همگی بر لزوم ایجاد پلتفرم های دیجیتال جدید تاکید کردند.

به گزارش اسمارتک نیوز، هسته اصلی این تلاش ها برای حذف دلار از مبادلات بین المللی، سیستم پرداخت BRICS Pay است، یک پلت فرم پرداخت مبتنی بر فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC).

نشست بریکس 2024

شانزدهمین نشست سالانه بریکس به طور رسمی در کازان روسیه آغاز شد و موضوع برجسته آن «حذف دلار از معاملات جهانی» است. در اجلاس تجاری BRICS که چند روز قبل از این نشست برگزار شد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به استفاده از دارایی های رمزنگاری و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) برای پرداخت های امن اشاره کرد. اکنون این بحث گسترش یافته است.

رئیس جمهور چین شی جین پینگ گفت:

نیاز مبرمی به اصلاح ساختار مالی بین‌المللی وجود دارد و بریکس باید نقش رهبری را در ارتقای سیستم جدیدی ایفا کند که منعکس‌کننده تغییرات عمیق و بهتر در توازن قدرت اقتصادی بین‌المللی باشد.

هسته اصلی این اصلاحات سیستم رو به رشد BRICS Pay است. این مدل پیشنهادی از فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی برای تسهیل یک راه حل پرداخت استفاده می کند.

این سیستم هنوز عملیاتی نشده است، اما اعضای بریکس مدتهاست که در مورد آن به عنوان یک استراتژی برای حذف دلار از مبادلات بحث می کنند. نمونه اولیه ارز جدید احتمالی برای این سیستم نیز در این نشست ارائه شد.

منبع: BRICS Info
منبع: BRICS Info

به عبارت دیگر این بحث ها از حالت فرضی فراتر رفته است. گزارش سالانه شورای تجاری BRICS به وضوح فوریت نهایی کردن این بسترهای اقتصادی جایگزین را نشان می دهد. برخی از نمایندگان از سیستم مبتنی بر ارزهای دیجیتال بانک مرکزی مانند یوان دیجیتال پشتیبانی کرده اند. این اقدام مشابه دلایل اصلی السالوادور برای قانونی کردن بیت کوین به عنوان ارز رسمی این کشور است. این به معنای استقلال اقتصادی بیشتر است.

پوتین در 22 اکتبر (اول آبان) و پیش از برگزاری این اجلاس بر لزوم ایجاد ارز جایگزین برای بریکس که بتواند جایگزین دلار آمریکا و سیستم پرداخت سوئیفت شود، تاکید کرد. وی به ایده ایجاد این ارز اشاره کرد اما تایید کرد که این ارز هنوز به طور کامل توسعه نیافته است. با این حال، پوتین اشاره کرد که راه اندازی این ارز دور از دسترس نیست و ممکن است مانند کارت پرداخت جدید BRICS به عنوان یک شگفتی معرفی شود.

پوتین در یک کنفرانس مطبوعاتی به صراحت اعلام کرد که این ارز در نشست 2024 راه اندازی نخواهد شد. وی بیان کرد:

در مورد ارز مشترک بریکس، فعلا این موضوع را بررسی نمی کنیم. این موضوع هنوز به بلوغ نرسیده است.

رئیس جمهور روسیه نیز این موضوع را اعلام کرد راه اندازی این ارز به تدریج انجام می شود و اتحاد بریکس در این زمینه عجله ندارد. وی افزود:

ما باید بسیار محتاط باشیم. باید به تدریج و بدون عجله در این زمینه اقدام کرد.

در حال حاضر، بریکس در دست بررسی است امکان تسویه تراکنش ها با استفاده از ارزهای محلی به جای دلار آمریکا به نظر می رسد که پول رایج برای توسعه نیاز به زمان بیشتری دارد، زیرا برای بررسی عملکرد و عملکرد آن نیاز به کار بیشتری دارد. مبادلات با ارزهای محلی ممکن است به عنوان راهی برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا به کانون شانزدهمین نشست بریکس تبدیل شود.

همانطور که متیو سیگل، رئیس تحقیقات دارایی دیجیتال در VanEck، گزارش داده است، CBDC ها تنها مواردی نیستند که در این بحث قرار دارند. قانون‌گذاران روسی همچنین پیشنهاد کرده‌اند که از بیت‌کوین و سایر دارایی‌ها برای پرداخت هزینه واردات استفاده شود و در نتیجه سلطه دلار را دور بزنند. ارزهای دیجیتال به طور مداوم در مرکز بحث ها در مورد زیرساخت های اقتصادی جدید بریکس هستند.

اگرچه بریکس تا کنون بیشتر به عنوان یک “باشگاه غیررسمی” شناخته شده است تا یک نیروی تعریف شده، اعضای برجسته این گروه به طرح حذف دلار از مبادلات پیوسته اند. به عنوان مثال، بر اساس گزارش شبکه رسانه ای دولتی ایران (ایرنا)، مسعود مزکیان، رئیس جمهور ایران، ایجاد «سیستم های پرداخت موبایلی بین المللی»، «یک پلت فرم مشترک تجارت الکترونیک» و دیگر راه حل های دیجیتال مشابه را پیشنهاد کرد.

منبع: ایرنامنبع: ایرنا
منبع: ایرنا

بین چین، روسیه، ایران و بسیاری دیگر از اعضا، اجلاس بریکس ممکن است همکاری و تایید کافی را برای پیشبرد تلاش‌ها برای حذف دلار از مبادلات جلب کند. نمایندگان اقتصادهای بزرگ جهان همگی گرد هم آمده اند تا درباره راه حل های بلاک چین و ارز دیجیتال بحث کنند.

منابع و مآخذ

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2024-10-24 18:00:00

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=408439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.