افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
0

بازنشستگان در لایحه بودجه 1404/ تمامی بدهی های عمومی به تامین اجتماعی پرداخت می شود – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان.

  • کد خبر : 408149
بازنشستگان در لایحه بودجه 1404/ تمامی بدهی های عمومی به تامین اجتماعی پرداخت می شود – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان.

به گزارش خبرنگار مهر، طی چند سال اخیر یکی از اصلی ترین تپه ها درخواست بازنشستگان این بود که حقوق ها تعدیل شود زیرا تفاوت زیادی بین حقوق بازنشستگان و کارگران مشابه وجود دارد. در نهایت سال گذشته و در قانون برنامه هفتم توسعه مقرر شد تناسب ظرف سه سال اجرا شود. بنابراین در سال […]

به گزارش خبرنگار مهر، طی چند سال اخیر یکی از اصلی ترین تپه ها درخواست بازنشستگان این بود که حقوق ها تعدیل شود زیرا تفاوت زیادی بین حقوق بازنشستگان و کارگران مشابه وجود دارد.

در نهایت سال گذشته و در قانون برنامه هفتم توسعه مقرر شد تناسب ظرف سه سال اجرا شود. بنابراین در سال اول 40 درصد، در سال دوم 30 درصد و در سال سوم 30 درصد تفاوت محقق می شود.

به این ترتیب در قانون بودجه سال 1403 مقرر شد مالیات بر ارزش افزوده یک درصد افزایش یابد تا منابع لازم برای اجرای سیاست تناسب تامین شود که پیش بینی می شد حدود 50 میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

بر این اساس چشم ها به پروژه بودجه 1404 دوخته شد تا ببینند این تکلیف قانونی برای سال آینده اجرایی می شود و منابع کافی دیده شده است یا خیر.

بازنشستگان در لایحه 1404

نگاهی به لایحه بودجه 1404 نشان می دهد که دولت برای تعدیل اعتبارات خود در سال آینده 104 میلیارد تومب در نظر گرفته است.

به عبارت دیگر هزینه این برنامه در سال جاری که 50 میلیارد تومب بود، در سال آینده بیش از دو برابر شد و احتمالاً این افزایش به دلیل افزایش ضریب دستمزد بوده است.

از سوی دیگر نرخ مالیات بر ارزش افزوده همان 10 درصد باقی مانده است، یعنی یک واحد درصدی از این محل در تبصره ها به دلیل تناسب حذف شده است.

بنابراین اگر منابع یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده به 74 میلیارد تومان برسد، دولت 30 میلیارد تومان از منابع دیگر برای انجام این وظیفه اختصاص داده است.

از بحران کسری بازنشستگی جلوگیری کنید

پاداش بازنشستگی نیز 650 میلیارد تومان پیش بینی می شود که نشان دهنده رشد حدود 20 درصدی است. البته نکته مهم در مورد پاداش بازنشستگی این است که رقم آن از 22 هزار میلیارد تومب در سال جاری به 85 هزار میلیارد تومبا رسیده است که نشان دهنده رشد 284 درصدی است.

به نظر می رسد در صورت صحت این ارقام سال آینده دچار بحران کسری بازنشستگی نخواهیم شد و احتمالاً می توان برخی مفاد قانون برنامه هفتم را اعمال کرد.

به عنوان مثال در قانون برنامه هفتم دولت می تواند پس از 30 سال خدمت به معلمان پاداش بازنشستگی پرداخت کند و در صورت رضایت معلمان تا 5 سال دیگر از خدمات آنان استفاده کنند. احتمالا با توجه به این حکم قانونی دولت افزایش پاداش بازنشستگی را از این طریق افزایش داده است.

کلیه کارکنان مشترک دولت از صندوق تامین اجتماعی خواهند بود

آخرین حکم مربوط به بازنشستگان، واگذاری صندوق های بازنشستگی است. پورمحمدی رئیس سازمان برنامه در مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرد که این تصمیم بخشی از اصلاح ساختاری بودجه است که در ماده ۱۱۹ قانون برنامه هفتم نیز به آن اشاره شده است.

ماجرا از این قرار است که بر اساس این تبصره کلیه تعهدات صندوق بازنشستگی در قبال بازنشستگان کشوری و صندوق های فولادی بر عهده دولت بوده است. البته این رویه در سال‌های اخیر اعمال شده است، زیرا همواره حدود 90 درصد حقوق بازنشستگی صندوق از محل بودجه عمومی تامین می‌شود.

از این رو دولت صاحب دارایی های صندوق هایی می شود که نه تنها بسیار زیان آور هستند بلکه در سال های اخیر شایعات زیادی درباره انتصاب های حاشیه ای این شرکت ها به گوش می رسد.

بنابراین، از آنجایی که دیگر صندوق ملی وجود ندارد، از سال آینده همه کارمندان جدید دولت باید مشترک صندوق تامین اجتماعی شوند. البته این اتفاق در سال های اخیر همیشه بوده و موضوع جدیدی نیست. در واقع با توجه به اینکه اکثر کارمندان دولت در ابتدا استخدام می شوند، از همان ابتدا مشترک صندوق تامین اجتماعی نیز هستند و در زمان تایید رسمی در صورت انتقال سنوات باید هزینه بالایی پرداخت کنند. ، که در عمل بسیاری از افراد این هزینه را پرداخت نمی کنند.

واگذاری 600 حمت از صندوق ملی و فولاد به تامین اجتماعی

علاوه بر این اصلاح اساسی، دولت تمامی دارایی های صندوق ملی و فولاد را بابت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی واگذار خواهد کرد.

برآورد می شود این دارایی حدود 600 هزار میلیارد تومان باشد.

بنابراین اگر این اصلاح انجام شود تمام بدهی دولت به تامین اجتماعی است پرداخت کنید و همچنین در یک سال دولت می تواند کلیه تعهدات خود را با صندوق تامین اجتماعی پرداخت کند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا مجلس این اصلاحیه مهم را تصویب خواهد کرد یا خیر.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=408149

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.