افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
0

علت حادثه معدن طبس مشخص شد – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان.

  • کد خبر : 407388
علت حادثه معدن طبس مشخص شد – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی حمیدی امروز در یک برنامه خبری گفت: پایش معادن در فازهای مختلف انجام می شود که وقتی مشخص شد یک منطقه معدنی تبدیل به معدن می شود، پروانه بهره برداری بر اساس میزان ذخایر صادر می شود. از من است و بنابراین کاربر باید طبق قانون یک سری تعهدات را […]

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی حمیدی امروز در یک برنامه خبری گفت: پایش معادن در فازهای مختلف انجام می شود که وقتی مشخص شد یک منطقه معدنی تبدیل به معدن می شود، پروانه بهره برداری بر اساس میزان ذخایر صادر می شود. از من است و بنابراین کاربر باید طبق قانون یک سری تعهدات را رعایت کند.

مدیر کل دفتر بهره برداری معدنی وزارت سکوت وی بیان کرد: تنوع مواد معدنی باعث متفاوت شدن نوع ایمنی در معادن می شود. اکثر معادن زغال سنگ دارای مسئول ایمنی هستند و مسئول ایمنی و فنی آنها همیشه در معدن حضور دارد. در نتیجه، وزارت سکوت و وزارت کار در طول سال از معادن بازدیدهای نظارتی انجام می دهد و وزارت کار سکوت همچنین در طول سال به طور انتخابی از معادن مختلف بازدید می کند و همه ملاحظات را در نظر می گیرد و تمام معادن زغال سنگ در بازدیدهای ویژه بازرس قرار گرفته و هستند.

جلوی کار تهویه برگشت ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آخرین بازدید معدنچی از معدن زغال سنگ چه زمانی بوده است، گفت: وزارت سکوت اعلام کرده است که در تاریخ 7 مردادماه از این معدن بازدید نظارتی صورت گرفته و تکنسینی که در معدن نیز حضور داشته گزارش نظارت ماهانه خود را ارائه کرده است. موضوع مهم در این معدن بازگشایی یک جبهه کاری بوده است که در 21 شهریور 1403 که محل حادثه و انفجار بوده شروع به کار کرد.

مربوط به علت حادثه در معدن بود. madengo طبس تصریح کرد: در تاریخ مذکور جبهه کار بازگشایی می شود. بر اساس ضوابط اجرایی و ایمنی هر نوع جبهه کاری که تازه افتتاح شود نیاز به طرح تهویه دارد و این طرح باید هر 6 ماه یکبار بررسی و ارائه شود. موضوعی که در این جبهه کاری جدید پیش می آید این است که طرح تهویه جدید در این جبهه کاری ایجاد نشده است، در واقع به این منظور که کار پیش برود و پس از پیشرفت شرایط و زیرساخت ها را فراهم کنند تا بعداً تونل تهویه برگشت را در نظر بگیرند.

حمیدی بیان کرد: بنابراین این جبهه کار دارای تهویه ورودی بوده اما فاقد تهویه برگشتی بوده است، بنابراین بر اساس سوابق و جبهه کاری، حادثه به صورت تخریب، پیشروی و رخ داده است. رگرسیون و لذا در شیفت سوم کار تخریب جبهه کار به صورت ناگهانی انجام می شود.

مدیر کل دفتر بهره برداری معدنی وزارت سکوتتصریح کرد: در 9 روزی که جبهه کار ایجاد شد و باید تهویه در هواپیمای تونل در نظر گرفته می شد، اما این اتفاق نیفتاد و 13 کارگر بر اثر تخریب تونل جان خود را از دست دادند و زمانی که تهویه ورودی انجام شد. بسته شد، نشت گاز باعث انفجار در قسمت پایین جلو شد و سه نفر بر اثر سوختگی جان خود را از دست دادند. انتقام گرفتن باعث نشت گاز Co به بلوک B می شود و بقیه در اثر مسمومیت با گاز می میرند.

وی گفت: نظارت بر معدن به وضوح متاثر از عوامل متعددی است که بخش فنی و ایمنی هر کدام به یک اداره از وزارتخانه واگذار شده است. سکوت گزارش شده است که این سکو نیز ایجاد شده و مسئول فنی در معدن ساکن و مستقر بوده و مدیران فنی و ایمنی نیز در زمان حادثه حضور داشتند. تکنسین باید دقت می کرد و نقشه جبهه کار را تهیه می کرد و به تایید وزارتخانه می رسید. سکوت یا کمیسیون مربوطه

حمیدی تصریح کرد: سال گذشته میزان واقعی استخراج زغال سنگ ما 4.7 میلیون تن بوده که در مقایسه با میزان استخراج مواد معدنی بسیار کم بوده و بر این اساس تعداد معادن زغال سنگ در کشور 228 معدن است. با در نظر گرفتن میزان استخراج می توان نتیجه گرفت که معادن زغال سنگ کشور مقیاس کوچکی دارند. یکی از الزامات مکانیزه شدن معادن این است که ضخامت زغال سنگ زیاد باشد اما در بسیاری از نقاط کشور ما ضخامت زغال سنگ بسیار کم است. بنابراین از 228 معدن زغال سنگ یک معدن مکانیزه و دو معدن دیگر به زودی مکانیزه می شود.

و افزود: پس از این ماجرا وزیر سکوت وی به عنوان نماینده دولت دستورهای متعددی را صادر کرد که یکی از آنها تشکیل کمیته ویژه معادن زغال سنگ بود. به همین دلیل این کمیته متشکل از نمایندگان وزارت کار، سکوت و سامانه مهندسان و کارشناسان زغال سنگ تشکیل شد، بازدیدهای پیگیری از 6 استان زغال‌خیز انجام شد و طبق مقررات ایمنی معادن که بر عهده وزارت کار است، بازدیدها آغاز شده و می‌باشد. در حال ارائه گزارشات ساخته شده است.

به گفته حمیدی دستور وزیر سکوت همچنین قرار شد وظایفی به این معادن محول شود که اگر معادن زغال سنگی دارای ایرادات فنی و ایمنی است و اگر قابلیت اصلاح دارد، آن ایرادات برطرف شود و اگر عیب قابل تعمیر نباشد، معدن تعطیل شود.

وزارت معادن باید تشکیل شود

شهباز حسن پور عضوکمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در خصوص این برنامه گفت: معادن ما در کشور مدیر خاصی ندارند به خصوص در بحث ایمنی و بازرسی هیچ مسئولی پاسخگو نیست. در دولت های گذشته اداره نظارت و بازرسی منحل شد.

این عضو شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر من باید وزارت معادن در کشور راه اندازی شود. با توجه به پتانسیل، توانمندی ها و منابع طبیعی خدادادی و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه معادن باید جایگزین نفت شود، باید مشکلات این حوزه را ریشه یابی کنیم.

معادن کشور متولی ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر معادن در اختیار چند وزارتخانه است، افراد زیادی در کشور هستند که در مورد معادن تصمیم گیری می کنند، اما یک مدیر ویژه وجود دارد که به این موضوع پاسخ می دهد. خواسته های مردم از صفر تا صد و همچنین اتفاقات و حوادثی که در این منطقه رخ داده و کسی مسئولیت آن را ندارد. ضمناً کلیه معادن زغال سنگ در اختیار وزارت کار و در اختیار این وزارتخانه می باشد. سکوت که متولی معادن کشور نیست در حالی که معاونت معدنی در وزارت کار وجود ندارد. معادنی که بیشترین حادثه را در معرض حوادث قرار می دهند، معادن زغال سنگ هستند، البته در بیست سال گذشته کار خاصی برای ایمنی آنها انجام نشده است.

حسن پور با بیان اینکه سالانه حوادث معدنی رخ می دهد، اظهار کرد: 12 هزار معدن در کشور وجود دارد که از این تعداد 7 هزار معدن فعال هستند اما کمتر از 25 درصد این معادن ایمن هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی افزود: مجلس قوانین مربوط به امنیت را تصویب و اصلاح کرد. وی گفت: وزرا کمترین زمان را صرف می کنند سکوت آنها برای بحث معدن هزینه کرده اند زیرا دغدغه اصلی آنها همیشه خودرو بوده است و این در حالی است که مشکل خودرو حل نشده است. تا یکی دو سال پیش تامین و تولید مرغ و تخم مرغ یکی از وظایف این وزارتخانه بود. سکوت بود

حسن پور بیان کرد: روز گذشته پرونده به نتیجه رسید و مقرر شد به دستگاه قضایی کشور تحویل داده شود. شورای اسلامی با فوریت، دقت و کار شبانه روزی کار خود را انجام داده است اما از این پس پرونده برای رسیدگی در اختیار دستگاه قضایی قرار می گیرد.

وی بیان کرد: این معادن معادن خوبی هستند اما برخی معادن شرایط بسیار بدتری دارند و مشکلات ایمنی که تا حدودی در این معادن دیده می شود در سایر معادن دیده نمی شود. سال هاست که دولت ها واردات ابزار دقیق و ضروری را متوقف کرده اند. هستند. یکی از مشکلات واردات خودرو واردات ماشین آلات معدنی است. بنابراین نه تنها این ماشین ها وارد نشده اند، بلکه برخی از دستگاه ها نیز در این زمینه شکست خورده اند. بنابراین در این مورد کسانی که اجازه ورود ماشین آلات را نداده اند باید پاسخگو باشند و کسانی که اجازه واردات زغال سنگ را داده اند باید پاسخگو باشند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=407388

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.