افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
0

علت حادثه در معدن طبس اعلام شد

  • کد خبر : 407277
علت حادثه در معدن طبس اعلام شد

به گزارش صبح امروز، مهدی حمیدی در یک برنامه خبری گفت: پایش معادن در فازهای مختلف انجام می شود که وقتی مشخص شد یک منطقه معدنی تبدیل به معدن می شود، پروانه بهره برداری با توجه به میزان ذخایر آن معدن صادر می شود. . بنابراین کاربر باید طبق قانون یک سری تعهدات را انجام […]

به گزارش صبح امروز، مهدی حمیدی در یک برنامه خبری گفت: پایش معادن در فازهای مختلف انجام می شود که وقتی مشخص شد یک منطقه معدنی تبدیل به معدن می شود، پروانه بهره برداری با توجه به میزان ذخایر آن معدن صادر می شود. . بنابراین کاربر باید طبق قانون یک سری تعهدات را انجام دهد.

مدیرکل دفتر بهره برداری از معادن وزارت ایمنی تصریح کرد: تنوع مواد معدنی، نوع ایمنی در معادن را متفاوت می کند. اکثر معادن زغال سنگ دارای مسئول ایمنی هستند و مسئول فنی و ایمنی آنها همیشه در معدن حضور دارد. بر این اساس، هم وزارت ایمنی و هم وزارت کار در طول سال بازدیدهای نظارتی از معادن دارند و وزارت ایمنی در طول سال به صورت انتخابی از تعدادی از معادن بازدید می کند و همه ملاحظات را در نظر می گیرد و تمامی معادن زغال سنگ نیز تحت بازدیدهای ویژه قرار می گیرند. . بازرسان تعیین شده و خواهند شد.

جلوی کار تهویه برگشت ندارد

وی در پاسخ به این سوال که آخرین بازدید از معدن زغال سنگ چه زمانی بوده است، گفت: وزارت ایمنی اعلام کرده است که در 7 مرداد از این معدن بازدید نظارتی صورت گرفته و مسئول فنی که در معدن آن نیز حضور داشته است. گزارش پایش ماهانه خود را ارائه کرده است. موضوع مهم در این معدن بازگشایی یک جبهه کار بوده است که در 21 شهریور 1403 محل حادثه و انفجار آغاز به کار کرد.

وی در خصوص علت حادثه در معدن طبس اظهار داشت: در تاریخ مذکور جبهه کار بازگشایی می شود. طبق آیین نامه اجرایی و ایمنی هر نوع جبهه کاری که تازه افتتاح می شود نیاز به طرح تهویه دارد و این طرح باید هر 6 ماه یکبار بررسی و ارائه شود. موضوعی که در این جبهه کاری جدید مطرح می شود این است که طرح تهویه جدید در این جبهه کاری ایجاد نشده است، در واقع به این منظور که کار پیشرفت کند و پس از پیشرفت، شرایط و زیرساخت ها را فراهم کنند و سپس در نظر بگیرند. تونل تهویه برگشت .

حمیدی بیان کرد: بنابراین این جبهه کاری دارای تهویه ورودی بوده اما فاقد تهویه برگشتی بوده است، بنابراین طبق سوابق و جبهه کاری، حادثه به صورت تخریب، پیشروی و پسرفت بوده و لذا در سوم شیفت، کار تخریب جبهه کار به صورت ناگهانی انجام می شود.

مدیرکل دفتر بهره برداری از معادن وزارت دفاع تصریح کرد: در 9 روزی که جبهه کار ایجاد شد و تهویه باید در طرح تونل در نظر گرفته می شد، اما این اتفاق نیفتاد و به همین دلیل 13 کارگر جان خود را از دست دادند. به دلیل تخریب تونل ورود تهویه صندلی گازی باعث انفجار در قسمت پایین جلوی کار می شود و سه نفر نیز بر اثر سوختگی جان خود را از دست می دهند و تفنگ باعث نشت گاز Co به بلوک B می شود و بقیه بر اثر گازگرفتگی فوت می کنند. . می دهند

وی بیان کرد: قطعا عوامل مختلفی در رصد معادن موثر است. بخش ایمنی و فنی هر کدام مربوط به یک اداره در وزارت حراست هستند و این سکو نیز ایجاد شد و مسئول فنی در معدن ساکن و مستقر بود و در زمان وقوع حادثه مسئول فنی و فنی بود. مسئول امنیت حضور داشته است. مسئول فنی باید دقت می کرد و نقشه جبهه کار را تهیه و برای تصویب به وزارت حراست یا کمیسیون مربوطه می داد.

حمیدی تصریح کرد: سال گذشته میزان واقعی استخراج زغال سنگ ما 4.7 میلیون تن بود که در مقایسه با میزان مواد معدنی استخراج شده بسیار کم بود و بنابراین با توجه به این میزان، تعداد معادن زغال سنگ کشور 228 معدن است. با توجه به میزان استخراج، می توان نتیجه گرفت که معادن زغال سنگ کشور مقیاس کوچکی دارند. یکی از الزامات مکانیزه شدن معادن این است که ضخامت زغال سنگ زیاد باشد اما در بسیاری از نقاط کشور ما ضخامت زغال سنگ بسیار کم است. بنابراین از 228 معدن زغال سنگ یک معدن مکانیزه و دو معدن دیگر به زودی مکانیزه می شود.

وی افزود: پس از این اتفاق وزیر صمت به عنوان نماینده دولت دستورات متعددی را صادر کرد و یکی از دستورات وی تشکیل کمیته ویژه معادن زغال سنگ بود. لذا این کمیته از نمایندگان وزارت کار، ایمنی و نظام مهندسی و کارشناسان زغال سنگ تشکیل شد و بازدیدهای نظارتی از 6 استان زغال‌خیز و بر اساس مقررات ایمنی معادن که به عهده وزارت کار، بازدیدها شروع شده و گزارش ها در حال ارائه است.

به گفته حمیدی دستور وزیر صلح این بود که این معادن تعیین تکلیف شود به این معنا که اگر معادن زغال سنگی دارای ایرادات ایمنی و فنی است و قابلیت اصلاح دارد، این معایب برطرف شود و در صورت نقص. قابل تعمیر نیست، معدن بسته می شود

وزارت معادن باید تشکیل شود

در ادامه این برنامه شهباز حسن پور عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی گفت: معادن ما در کشور متولی خاصی ندارند به خصوص در بحث ایمنی و بازرسی هیچکس نیست. مسئول.” در دولت های گذشته اداره نظارت و بازرسی منحل شد.

این عضو شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم وزارت معادن باید دوباره در کشور راه اندازی شود. با توجه به پتانسیل ها، ظرفیت ها و منابع طبیعی خدادادی و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه معادن جایگزین نفت شود، باید مسائل را در این زمینه ریشه یابی کنیم.

معادن کشور متولی ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر معادن در اختیار چند وزارتخانه است، افراد زیادی در کشور در مورد معادن تصمیم گیری می کنند، اما متولی خاصی وجود دارد که پاسخگوی مطالبات مردم است. از صفر تا صد و همچنین رویدادها و حوادثی در این زمینه. و کسی نیست که مسئولیتش را بپذیرد. علاوه بر این همه معادن زغال سنگ زیر نظر وزارت کار است نه زیر نظر وزارت ایمنی که متولی معادن کشور است در حالی که معاونت معدنی در وزارت کار وجود ندارد. پرحادثه ترین معادن معادن زغال سنگ هستند در حالی که در بیست سال گذشته کار خاصی برای ایمنی این معادن انجام نشده است.

حسن پور با بیان اینکه هر ساله حوادث معدنی رخ می دهد، اظهار کرد: 12 هزار معدن در کشور وجود دارد که از این تعداد 7 هزار معدن فعال است اما کمتر از 25 درصد این معادن ایمن هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی افزود: مجلس قوانین مربوط به ایمنی را تصویب و قوانین را اصلاح کرد. وی بیان کرد: وزرای صمت کمترین زمان را صرف بحث معدن کرده اند زیرا دغدغه اصلی آنها همیشه خودرو بوده است و این در حالی است که موضوع خودرو حل نشده است. تا یکی دو سال پیش تهیه و تولید مرغ و تخم مرغ یکی از وظایف وزارت بهداشت بود.

حسن پور بیان کرد: روز گذشته پرونده به نتیجه رسید و مقرر شد به دستگاه قضایی کشور تحویل داده شود. شورای اسلامی با فوریت، دقت و کار شبانه روزی کار خود را انجام داده است اما از این پس پرونده برای رسیدگی در اختیار دستگاه قضایی قرار می گیرد.

وی بیان کرد: این معادن معادن خوبی هستند اما برخی معادن شرایط بسیار بدتری دارند و موارد ایمنی که تا حدودی در این معادن رعایت می شود در سایر معادن رعایت نمی شود. سال هاست که دولت ها واردات ابزار دقیق و مورد نیاز را متوقف کرده اند. یکی از موضوعات واردات خودرو واردات ماشین آلات معدنی است. بنابراین نه تنها این ماشین ها وارد نشده اند، بلکه برخی از دستگاه ها نیز در این زمینه دچار اختلال شده اند. بنابراین در این مورد کسانی که اجازه ورود ماشین آلات را نداده اند باید پاسخگو باشند و کسانی که اجازه واردات زغال سنگ را داده اند باید پاسخگو باشند.

منبع: مهر




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=407277

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.