افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
0

علت فاجعه معدنچی طبس اعلام شد! / مقصر کی بود؟

  • کد خبر : 407243
علت فاجعه معدنچی طبس اعلام شد! / مقصر کی بود؟

به گزارش رکنا، مهدی حمیدی امروز در یک برنامه خبری گفت: پایش معدن در فازهای مختلف انجام می شود که وقتی مشخص شد یک منطقه معدنی معدنی می شود، پروانه بهره برداری با توجه به میزان ذخایر معدنی آن معدن صادر می شود. و بنابراین اپراتور باید طبق قانون یک سری تعهدات را رعایت کند. […]

به گزارش رکنا، مهدی حمیدی امروز در یک برنامه خبری گفت: پایش معدن در فازهای مختلف انجام می شود که وقتی مشخص شد یک منطقه معدنی معدنی می شود، پروانه بهره برداری با توجه به میزان ذخایر معدنی آن معدن صادر می شود. و بنابراین اپراتور باید طبق قانون یک سری تعهدات را رعایت کند.

مدیرکل دفتر بهره برداری از معادن وزارت حراست تصریح کرد: تنوع مواد معدنی باعث متفاوت شدن نوع امنیت در معادن می شود. اکثر معادن زغال سنگ دارای مسئول ایمنی هستند و مسئول ایمنی و فنی آنها همیشه در معدن حضور دارد. بر این اساس، هم وزارت حراست و هم وزارت کار در طول سال از معادن بازدیدهای نظارتی انجام می دهند و وزارت حراست به طور انتخابی در طول سال از معادن مختلف بازدید می کند و همه ملاحظات را در نظر می گیرد و تمامی معادن زغال سنگ نیز تحت بازدیدهای ویژه قرار می گیرند. بازرسان تعیین شده و خواهند شد.

جلوی کار تهویه برگشت ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آخرین بازدید از معدن زغال سنگ چه زمانی انجام شد؟ وی گفت: وزارت حراست اعلام کرده است که در تاریخ 7 مردادماه از این معدن بازدید نظارتی صورت گرفته و تکنسینی که در معدن نیز حضور داشته گزارش نظارت خود را به صورت ماهانه ارائه می کند. موضوع مهم در این معدن بازگشایی یک جبهه کاری بوده است که در 21 شهریور 1403 که محل حادثه و انفجار بوده شروع به کار کرد.

مربوط به علت حادثه در معدن بود. معدنچی طبس وی بیان کرد: در تاریخ مذکور جبهه کار بازگشایی می شود. بر اساس ضوابط اجرایی و ایمنی هر نوع جبهه کاری که تازه افتتاح شود نیاز به طرح تهویه دارد و این طرح باید هر 6 ماه یکبار بررسی و ارائه شود. موضوعی که در این جبهه کاری جدید پیش می آید این است که طرح تهویه جدید در این جبهه کاری ایجاد نشده است، در واقع به این منظور که کار پیش برود و پس از پیشرفت شرایط و زیرساخت ها را فراهم کنند تا بعداً تونل تهویه برگشت را در نظر بگیرند.

حمیدی بیان کرد: بنابراین این جبهه کار دارای تهویه ورودی بوده اما فاقد تهویه برگشتی بوده است، بنابراین با توجه به سوابق و جبهه کاری، حادثه به صورت تخریب، پیشروی و عقب نشینی بوده است به طوری که در سوم شیفت، کار تخریب در جبهه کار به طور ناگهانی انجام می شود.

مدیر کل دفتر عملیات معدنی وزارت دفاع تصریح کرد: در 9 روزی که جبهه کار ایجاد شد و تهویه در هواپیمای تونل باید در نظر گرفته می شد اما این اتفاق نیفتاد و 13 کارگر جان خود را از دست دادند. بدلیل تخریب تونل، ورودی تهویه صندلی گازی باعث انفجار در قسمت پایین جلوی کار می شود و سه نفر نیز بر اثر سوختگی جان خود را از دست می دهند و اسلحه باعث نشت گاز Co به انسداد B می شود. و بقیه در اثر مسمومیت ناشی از گازی که می دهند می میرند.

وی بیان کرد: قطعا عوامل مختلفی بر رصد معادن تاثیر می گذارد. بخش فنی و حراست هر کدام مربوط به یک اداره وزارت حراست است و این سکو نیز ایجاد شد و مسئول فنی در معدن اقامت و مستقر شد. و در زمان حادثه تکنسین و مسئول فنی حراست حضور داشتند. تکنسین باید دقت می کرد و نقشه جبهه کار را تهیه و برای تصویب به وزارت حراست یا کمیسیون مربوطه ارائه می کرد.

حمیدی تصریح کرد: سال گذشته میزان واقعی استخراج زغال سنگ ما 4.7 میلیون تن بوده که در مقایسه با میزان استخراج مواد معدنی بسیار کم بوده و بر این اساس تعداد معادن زغال سنگ در کشور 228 معدن است. از میزان استخراج می توان نتیجه گرفت که معادن زغال سنگ کشور مقیاس کوچکی دارند. یکی از الزامات مکانیزه شدن معادن این است که ضخامت زغال سنگ زیاد باشد اما در بسیاری از نقاط کشور ما ضخامت زغال سنگ بسیار کم است. بنابراین از 228 معدن زغال سنگ یک معدن مکانیزه و دو معدن دیگر به زودی مکانیزه می شود.

وی افزود: پس از این اتفاق وزیر صمت به عنوان نماینده دولت دستورات متعددی را صادر کرد و یکی از دستورات وی تشکیل کمیته ویژه معادن زغال سنگ بود. از این رو این کمیته با حضور نمایندگان وزارت کار، نظام ایمنی و مهندسی و کارشناسان زغال سنگ تشکیل شد و بازدیدهای نظارتی از 6 استان زغال خیز و با رعایت استانداردهای ایمنی معادن که بر عهده وزارت کار است انجام شد. ، بازدیدها آغاز شده و گزارش هایی در دست تهیه است.

به گفته حمیدی، دستور وزیر صلح این بود که برای این معادن وظایفی تعیین شود که اگر معادن زغال سنگی دارای ایرادات فنی و ایمنی است و مستعد اصلاح است، باید این عیوب برطرف شود و در صورت نقص آن قابل تعمیر نیست، معدن باید بسته شود.

وزارت معادن باید تشکیل شود

شهباز حسن پور عضوکمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در خصوص این برنامه گفت: معادن ما در کشور مدیر خاصی ندارند به خصوص در بحث ایمنی و بازرسی هیچ مسئولی پاسخگو نیست. در دولت های گذشته اداره نظارت و بازرسی منحل شد.

این عضو شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر من باید وزارت معادن در کشور راه اندازی شود. با توجه به پتانسیل، توانمندی ها و منابع طبیعی خدادادی و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه معادن باید جایگزین نفت شود، باید مشکلات این حوزه را ریشه یابی کنیم.

معادن کشور متولی ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر معادن در اختیار چند وزارتخانه است، افراد زیادی در کشور هستند که در مورد معادن تصمیم گیری می کنند، اما یک مدیر ویژه وجود دارد که به این موضوع پاسخ می دهد. خواسته های مردم از صفر تا صد و همچنین حوادث و حوادث این منطقه و هیچ کس پاسخگو نیست. ضمن اینکه تمام معادن زغال سنگ زیر نظر وزارت کار است نه زیر نظر وزارت امنیت که متولی معادن کشور است در حالی که معاونت معدنی در وزارت کار وجود ندارد. معادنی که بیشترین حادثه را در معرض حوادث قرار می دهند، معادن زغال سنگ هستند، البته در بیست سال گذشته کار خاصی برای ایمنی آنها انجام نشده است.

حسن پور با بیان اینکه سالانه حوادث معدنی رخ می دهد، اظهار کرد: 12 هزار معدن در کشور وجود دارد که از این تعداد 7 هزار معدن فعال هستند اما کمتر از 25 درصد این معادن ایمن هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی افزود: مجلس قوانین مربوط به امنیت را تصویب و اصلاح کرد. وی گفت: وزرای صمت کمترین زمان را برای بحث معدن صرف کرده اند زیرا دغدغه اصلی آنها همیشه خودرو بوده است و این در حالی است که مشکل خودرو حل نشده است. تا یکی دو سال پیش تامین و تولید مرغ و تخم مرغ یکی از وظایف وزارت بهداشت بود.

حسن پور بیان کرد: روز گذشته پرونده به نتیجه رسید و مقرر شد به دستگاه قضایی کشور تحویل داده شود. شورای اسلامی با فوریت، دقت و کار شبانه روزی کار خود را انجام داده است اما از این پس پرونده برای رسیدگی در اختیار دستگاه قضایی قرار می گیرد.

وی بیان کرد: این معادن معادن خوبی هستند اما برخی معادن شرایط بسیار بدتری دارند و مشکلات ایمنی که تا حدودی در این معادن دیده می شود در سایر معادن دیده نمی شود. سال هاست که دولت ها واردات ابزار دقیق و ضروری را متوقف کرده اند. یکی از مشکلات واردات خودرو واردات ماشین آلات معدنی است. بنابراین نه تنها این ماشین ها وارد نشده اند، بلکه برخی از دستگاه ها نیز در این زمینه شکست خورده اند. بنابراین در این مورد کسانی که اجازه ورود ماشین آلات را نداده اند باید پاسخگو باشند و کسانی که اجازه واردات زغال سنگ را داده اند باید پاسخگو باشند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=407243

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.