افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
0

استان یزد از نظر منابع آبی دارای 16 منطقه بحرانی است

  • کد خبر : 407025
استان یزد از نظر منابع آبی دارای 16 منطقه بحرانی است

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، جواد محجوبی در نشست مشورتی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اظهار داشت: 75 درصد منابع آب تجدیدپذیر و برگشت پذیر به عنوان آب قابل برنامه ریزی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان یزد است. وزارت نیرو برای دشت های مختلف کشور […]

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، جواد محجوبی در نشست مشورتی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اظهار داشت: 75 درصد منابع آب تجدیدپذیر و برگشت پذیر به عنوان آب قابل برنامه ریزی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان یزد است. وزارت نیرو برای دشت های مختلف کشور تعریف و ابلاغ شده است.

وی گفت: با توجه به کمبود جدی مخازن آب زیرزمینی در کشور، اجرای 15 طرح احیا و تعادل بخشی با مصوبه شورای عالی آب از جمله نصب کنتورهای هوشمند و اصلاح و انطباق مجوز برای کشاورزی مجاز در نظر گرفته شده است. چاه ها پر کردن چاه های غیرمجاز، ایجاد سازمان های آبرسانی و سایر برنامه ها از سال 1392 در دستور کار استان قرار گرفته است.

مدیر کل آب منطقه ای یزد ادامه داد: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی بر اساس مصوبه هیات وزیران و سند سازگاری کم آبی در استان ها با هدف دستیابی به آب قابل برنامه ریزی تشکیل شد. و توسط کلیه نهادهای ذیربط از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است. به تایید وزارت صنعت، معدن، تجارت و سازمان محیط زیست کشور رسیده است.

محجوبی بیان کرد: بر اساس محاسبات و مطالعات انجام شده در استان یزد، برای دستیابی به آب قابل برنامه ریزی، صرفه جویی معادل حدود 360 میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی مورد نیاز است که در دو مرحله به صورت پلکانی در سند انجام شده است. سازگاری با کم آبی در استان یزد لحاظ شده و اجرای برنامه ها در کارگروه سازگاری با کم آبی استان رصد می شود.

وی گفت: در استان یزد 19 منطقه مطالعاتی وجود دارد که 16 منطقه ممنوعه و بحرانی و از 16 منطقه ممنوعه، چهار منطقه مطالعاتی بر اساس مصوبه هیات وزیران و بر اساس سند مناسب سازی منطقه بحرانی است. برای کمبود آب، آب مورد استفاده در بخش کشاورزی باید با آب قابل برنامه ریزی که 75 درصد آن آب تجدیدپذیر است، سازگار شود.

مدیر کل آب منطقه ای یزد در ادامه برنامه سازگاری با کم آبی را برجسته کرد و گفت: با اجرای این برنامه در استان از سال 99 تا 1405 باید 223 میلیون مترمکعب در مصرف آب بر اساس مصرف در بخش های مختلف صرفه جویی شود. که بخش کشاورزی است.

محجوبی با بیان اینکه 2 هزار و 300 پروانه چاه کشاورزی در استان یزد بررسی و اصلاح شده است، اظهار داشت: بازنگری در پروانه ها بر اساس میانگین مصرف آب پنج سال گذشته و ساعات درج شده در سند ملی آب برآورد شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=407025

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.