افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
0

استخدام و استخدام؛ دو نگرانی عمده دانشجویان پروژه پایلوت حفاظت از محیط زیست/محیط زیست؛ بدون فراهم کردن زیرساخت های لازم وعده می دهد

  • کد خبر : 406718
استخدام و استخدام؛ دو نگرانی عمده دانشجویان پروژه پایلوت حفاظت از محیط زیست/محیط زیست؛ بدون فراهم کردن زیرساخت های لازم وعده می دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جذب دانشجو در حوزه دانش و حفاظت از محیط زیست در سال 1401 در دستور کار قرار گرفت و به صورت پایلوت در فاز اول در استان های خوزستان و فارس و سپس در استان ها انجام شد. مازندران و اردبیل. تاپیک شروع شد در خصوص جزییات این اقدام با […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جذب دانشجو در حوزه دانش و حفاظت از محیط زیست در سال 1401 در دستور کار قرار گرفت و به صورت پایلوت در فاز اول در استان های خوزستان و فارس و سپس در استان ها انجام شد. مازندران و اردبیل. تاپیک شروع شد

در خصوص جزییات این اقدام با رقیه عباسی، رئیس اداره آموزش های تخصصی مرکز آموزش و پرورش محیط زیست و آموزش جنگل بانان به گفت وگو نشستیم. وی در ابتدا با اشاره به اینکه چالش هایی در بحث حفاظت از محیط زیست در کشور وجود دارد که باید به آن توجه و توجه شود، گفت: مطالعات تطبیقی ​​انجام شده و به این نتیجه رسیدیم که محیط بانان محیط زیست سازمان باید قبل از استخدام آموزش ببیند. مهارت های لازم برای حفظ محیط زیست را کسب کرده باشد. آنها علاوه بر علاقه مندی به حفاظت از طبیعت، باید در انجام مهارت های حفاظت از محیط زیست نیز مهارت داشته باشند.

وی افزود: به همین دلایل بود که با تعامل با دفتر فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش به فکر راه اندازی حوزه حفاظت از محیط زیست افتادیم. در سال 1400 یعنی در اواخر دولت دوازدهم این رشته تصویب شد و در دولت سیزدهم در سال 1401 این مدارس در استان های فارس و خوزستان راه اندازی شد. در حال حاضر دو استان مازندران و اردبیل به این گروه اضافه شده اند. در حال حاضر در مجموع 88 دانشجو در این رشته داریم که در زمینه حفاظت از محیط زیست آموزش دیده اند.

عباسی ضمن تشکر از استقبال و همکاری وزارت آموزش و پرورش در تدوین، تصویب و راه اندازی رشته حفاظت از محیط زیست، تاکید کرد: در این مدارس آموزش تخصصی حفاظت محیط زیست بر عهده سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش عمومی بر عهده سازمان محیط زیست است. مسئولیت وزارت آموزش و پرورش

رئیس اداره آموزش های تخصصی مرکز آموزش محیط زیست در ادامه گفت: در حال حاضر دانش آموزان در رشته حفاظت از محیط زیست هم از نظر علاقه و هم از نظر فراگیری مهارت های حفاظت از محیط زیست بسیار عالی هستند. امیدواریم با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و یگان حفاظت سازمان محیط زیست، این دانش آموزان پس از اتمام تحصیل به عنوان سرباز- محیط بان در سازمان حضور یافته و به محدودسازی تعداد محیط بانان در سازمان محیط زیست کمک کنند. حوزه های مدیریت شده و مهارت های آنها و تجربه آمادگی جدید و لازم برای شرکت در آزمون های استخدامی سازمان. همچنین امیدواریم با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور، اقدامات لازم برای تسهیل و اولویت بندی استخدام در آزمون های گزینشی سازمان انجام شود.

رقیه عباسی در پایان تاکید کرد: متقاضیان زیادی برای تحصیل در رشته حفاظت از محیط زیست در کشور وجود دارد. اما در حال حاضر فضای محدودی داریم. اما زمانی که اولین گروه از دانشجویان در رشته حفاظت از محیط زیست فارغ التحصیل شوند، تصمیمات لازم برای اثربخشی اجرای طرح مورد بررسی قرار گرفته و سپس به گسترش این رشته اندیشیده خواهد شد.

دانشجوی محیط زیست خوزستانی لاک پشتی را که در پلاستیک محبوس شده بود نجات داد

مجتبی ملک محمدی دانش آموز حفاظت محیط زیست پایه دوازدهم از استان خوزستان شهرستان شوشتر است. وی در گفت وگو با خبرنگار رکنا گفت: زمانی که این اردو در شهرمان راه اندازی شد با علاقه زیادی در مدرسه ثبت نام کردم. در حال حاضر 18 نفر در کلاس 12 در این رشته تحصیل می کنند. من عاشق طبیعت و حیات وحش هستم و همیشه می خواستم از تخریب محیط زیست جلوگیری کنم. زیستگاه طبیعی گوزن زرد ایرانی خوزستان است که اکنون در معرض خطر انقراض قرار دارد. بنابراین، من می خواهم به این حیوانات کمک کنم تا از ناآگاهی انسان آسیب نبینند.

وی در پاسخ به اینکه آیا از خطرات حرفه محیط زیست آگاهی دارد، می افزاید: وظیفه محیط بان حفاظت از عرصه های طبیعی است و در این راه با دو نوع خطر مواجه می شود. اول از همه، خطرات طبیعی مانند حمله حیوانات وحشی، سقوط از ارتفاع و … وجود دارد. دوم خطرات انسانی است، مانند برخورد با شکارچیان، افراد نادان و غیره. با این حال، وقتی علاقه دارید، از این خطرات نمی ترسید.

این دانشجوی حفاظت محیط زیست با بازگویی خاطره ای از نجات جان یک حیوان به رکنا می گوید: روزی دیدم لاک پشتی در کنار کانال آب نزدیک خانه مان در یک تکه پلاستیک گیر افتاده است. این لاک پشت در وضعیت بسیار بحرانی قرار داشت و من تمام تلاشم را برای نجاتش انجام دادم. سرانجام چند روز پس از بهبودی لاک پشت، آن را در زیستگاه خود رها کردم.

مجتبی در خصوص مشکلات زیست محیطی استان خوزستان تاکید می کند: وقوع سیلاب و عدم توجه به ایجاد حوزه های آبخیز باعث فرسایش خاک و آلودگی آب می شود. توجه به این امر می تواند مشکلات ناشی از کم آبی در فصل گرما را حداقل در استان خوزستان برطرف کند. متأسفانه شاهد هستیم که کشاورزان کاه باقی مانده در زمین خود را نیز می سوزانند و خسارات جبران ناپذیری به بار می آورند. به عنوان مثال در پارک ملی کرکه شاهد آتش سوزی های گسترده ای بودیم که به دلیل موقعیت مکانی آن امکان حضور خودروهای آتش نشانی وجود نداشت و بسیاری از گونه های گیاهی سوخته و از بین رفتند.

سازمان محیط زیست باید شرایط کار را برای دانشجویان حفاظت محیط زیست فراهم کند.

وی در پایان می گوید: امروز سازمان محیط زیست با مشکل تامین نیروی انسانی مواجه است. لذا امیدواریم شرایطی برای دانشجویان حفاظت محیط زیست فراهم شود تا بتوانند خدمت سربازی خود را در این سازمان انجام دهند و سپس بتوانند مشغول به کار شوند.

نجات عقاب مجروح توسط دانشجوی محیط زیست استان فارس

ابوالفضل صفر دانش آموز 17 ساله حفاظت محیط زیست استان فارس شهرستان زرقان است. وی که به توصیه مادرش رشته حفاظت از محیط زیست را انتخاب کرده است درباره دوره های تخصصی حفاظت محیط زیست به خبرنگار رکنا گفت: در گروه دوره های تخصصی کلاس های کمک های اولیه، کمک های اولیه، امداد و نجات، دفاع شخصی و … داریم. برای ما بسیار مفید است که محیط بان خوبی شویم. می دانیم که هر شغلی سختی های خاص خود را دارد، اما من به حفظ محیط زیست علاقه مند هستم و می توانم با خطرات آن روبرو شوم.

وی در ادامه به نجات یک عقاب مجروح در پارک ملی بمو اشاره می کند و می گوید: چند وقت پیش به پارک ملی بمو رفتیم که در نزدیکی کوه عقابی را دیدم که توان پرواز نداشت. با اینکه وسایل ایمنی همراه نداشتیم، کاپشنم را درآوردم و به سمت عقاب پرتاب کردم و با همکاری همکلاسی هایم عقاب را به پایگاه تکاوری بردیم و متوجه شدیم که بال پرنده بریده شده است. . شلیک کرد. هفته بعد که به ملاقات عقاب مجروح رفتیم متوجه شدیم که او در حال بهبودی است و من از این بابت بسیار خوشحال شدم.

پالایشگاه نزدیک زرقان; افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می برند.

این کارشناس حفاظت محیط زیست در خصوص مهم ترین اقدامی که باید برای حفظ محیط زیست در ایران انجام شود، می گوید: درست در نزدیکی شهر زرقان پالایشگاهی ساخته شده که آلودگی های زیادی ایجاد می کند و گاهی نفس می کشد. آرزوی هوای خوب داریم برخی می گویند به دلیل وجود این پالایشگاه مشکلات تنفسی زیادی برای مردم زرقان به وجود می آید.

ابوالفضل در پایان تاکید می کند: سازمان محیط زیست قول اشتغال به دانش آموزان محیط زیست را نداده است اما ممکن است در اولویت استخدام باشیم. با این حال ما می خواهیم دانشجویان حفاظت از محیط زیست بتوانند در سازمان فعالیت کنند.

شکارچی جنگل های مازندران از دانش آموز محیط بان شکست خورد

محمد متین هاشم زاده دانش آموز حفاظت محیط زیست پایه یازدهم در سوادکوه استان مازندران است. او علاقه زیادی به جنگل و حیوانات دارد و نمی تواند آینده خود را بدون نجات مناطق طبیعی ایران تصور کند.

هاشم زاده دانشجوی حفاظت محیط زیست است.

محمد متین به خبرنگار رکنا می گوید: خانواده ام به من این فرصت را دادند که به دنبال علایقم بروم. بنابراین تحصیل در رشته حفاظت از محیط زیست را انتخاب کردم. ما 14 دانش آموز در یک کلاس هستیم و همه آرزوهای زیادی برای شرایط بهتر برای محیط زیست کشور داریم.

این دانشجوی محیط زیست با بیان اینکه آنقدر به محیط زیست علاقه دارد که یک بار با دستان خالی با شکارچی مبارزه کرده است، می افزاید: چندی پیش صدای تیراندازی از داخل جنگل شنیدم. با پدرم تماس گرفتم و به همراه او سریع به جایی رسیدیم که فکر می کردم صدا از آنجا می آید. از شکارچی نترسیدم و علت تیراندازی را از او پرسیدم و این اقدام را به اداره محیط زیست گزارش خواهم داد. این شکارچی که پاسخی برای ارائه نداشت، سرانجام فرار کرد. چندین بار با گروه های دوستدار محیط زیست زباله های جنگل را جمع آوری می کنیم.

هاشم زاده دانشجوی محیط زیست.jpg ۱

از دست دادن پوست میوه در طبیعت؛ به محیط زیست کمک نکنید!

وی در خصوص اقداماتی که مردم در طبیعت انجام می دهند و به محیط زیست آسیب می رسانند، می افزاید: مردم فکر می کنند با ریختن پوست میوه به طبیعت کمک می کنند و این پوست میوه تبدیل به کود می شود. اما نمی دانند که انداختن پوست میوه در جنگل باعث رشد قارچ هایی می شود که باعث مرگ درختان بومی منطقه می شود.

محمد متین همچنین به مشکل کم آبی در کشور اشاره می کند و می گوید: در خانه ییلاقی ما آبنمایی وجود دارد که مستقیماً از آن لوله ها را به شهر وصل کرده اند. در این شرایط دیگر هیچ آبی در بالادست برای استفاده طبیعت و حیوانات وجود ندارد و حتی نمی گذارند مقداری از این آب به شهرها و پایین دست برسد و به این ترتیب حیوانات به سختی جرعه ای از آن را پیدا می کنند. آب آب .

خشکسالی اردبیل; دغدغه دانشجویان حفاظت محیط زیست این استان

ماهان صفرپور 16 ساله است و در شهر پارس آباد واقع در استان اردبیل در رشته حفاظت از محیط زیست تحصیل می کند. او از طریق رابطه با یکی از نزدیکانش با این کار آشنا شد و بعدها به آن علاقه مند شد. رسیدن به هدفم یعنی دوستدار محیط زیست.

و می افزاید: می دانید اگر فردی به این شغل علاقه نداشته باشد، نمی تواند در آن شرایط ادامه دهد.

ماهان صفرپور دانشجوی حفاظت محیط زیست

ماهان با تاکید بر اینکه دوست دارد به عنوان محیط بان حرفه ای در در دشت مغان فعالیت کند می افزاید: ما 15 دانش آموز در کلاس هستیم که سه روز در هفته دروس تخصصی و بقیه روزها دروس عمومی داریم.

وی در پایان در خصوص مشکلات زیست محیطی استان اردبیل که آن را در اولویت می داند، می گوید: اولویت استان رفع مشکل خشکسالی و تامین ذخایر منابع آبی است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=406718

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.