افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
0

درباره طلای سرخ اصفهان طلای زرد کشورهای همسایه حوزه صادرات زعفران را ربوده اند.

  • کد خبر : 406551
درباره طلای سرخ اصفهان طلای زرد کشورهای همسایه حوزه صادرات زعفران را ربوده اند.

بازار مجموعه ولایات; عارف اصفهانی: طلای سرخ اصفهان دارای خاصیت کیمیاگری است که این روزها اقتصاد کشاورزی اصفهان را در برگرفته است و در چند سال گذشته با توجه به اقلیم این استان، کشت این محصول نقش مهمی در اقتصاد اصفهان داشته است. اصفهان. در واقع با توجه به خشکی و اقلیم خشک اصفهان، بهترین […]

بازار مجموعه ولایات; عارف اصفهانی: طلای سرخ اصفهان دارای خاصیت کیمیاگری است که این روزها اقتصاد کشاورزی اصفهان را در برگرفته است و در چند سال گذشته با توجه به اقلیم این استان، کشت این محصول نقش مهمی در اقتصاد اصفهان داشته است. اصفهان.

در واقع با توجه به خشکی و اقلیم خشک اصفهان، بهترین محصولی که می تواند نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کشاورزان برخی از مناطق این استان داشته باشد، کشت زعفران است.

نیاز آبی کم این محصول باعث شده است که کشاورزان تمایل بیشتری به کاشت زعفران داشته باشند، گیاهی گرانبها که نه تنها در زمینه مصرف غذایی بلکه برای مصارف دارویی نیز استفاده می شود و ارز خوبی برای کشور فراهم می کند.

شهرستان های نطنز با 350 هکتار، تیران و کرون با 250 هکتار، نجف آباد با 170 هکتار، کاشان با 110 هکتار، آران و بیدگل با 105 هکتار و اردستان با 100 هکتار بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده اند. یکی از مناطق اصفهان که دارای بهترین نمونه های زعفران در کشور است «روستای اذان» است که در قسمت غربی میمه واقع شده است، این روستا طبیعتی منحصر به فرد و زیبا دارد و به دلیل مرغوبیت و خاک حاصلخیز، توانسته زعفران مرغوب تولید کند.

صغرا جعفری، تاجر و کشاورز نمونه ای است که به لطف همین پتانسیل توانسته در این زمینه موفق باشد. این صادرکننده در گفتگو با بازار درباره سطح زیرکشت زعفران در این منطقه اظهار می کند: کشت زعفران پس از اذان به روستاهای اطراف گسترش یافت.

وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 250 هکتار از اراضی دهستان میمه شهرستان شاهین شهر به کشت زعفران اختصاص دارد که 150 هکتار آن در روستای ازان زیر کشت می رود.

بیشترین اشتغال زایی از زعفران حاصل می شود

این تاجر در رابطه با سهم زعفران در ایجاد اشتغال در این منطقه اظهار می کند: بیش از شش هزار نفر در این زمینه فعالیت می کنند و در این زمینه با توجه به اینکه پتانسیل های زیادی در شهرستان های اطراف وجود دارد، تلاش کرده است تا قطار ما می خواهیم سطح اختصاص داده شده به کشت زعفران را در این منطقه افزایش دهیم.

21 شهر و 44 شهرستان اصفهان برای صادرات این محصول گرانبها به بزرگترین بازارهای صادراتی که عبارتند از امارات متحده عربی، چین، اسپانیا، افغانستان، قطر، کویت، آلمان، هلند و دبی، کشت طلای سرخ را توسعه داده اند.

در همین راستا احمدرضا رئیس زاده مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در گفتگو با بازار با بیان اینکه گیاه زعفران به آب کمی نیاز دارد و در مقایسه با هزینه های کاشت و برداشت آن از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است، اظهار داشت: این گیاه به آب کمی نیاز دارد و ارزش اقتصادی بالایی دارد. به دلیل به دلیل خشکسالی در اصفهان، کشاورزان نمی توانند هزینه های کم آبی را تحمل کنند و به همین دلیل از آنجایی که کشت زعفران با شرایط کم آبی سازگار است، کشاورزان اصفهانی نیز از آن استقبال کرده اند.

اصفهان رتبه چهارم کشور را دارد

به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، اصفهان اکنون رتبه چهارم در کشت زعفران را دارد و چون تغذیه و آبیاری مناسب است، این کشت در مناطقی با بارندگی مناسب انجام می شود و توانسته اند با آفات در این مناطق مبارزه کنند. به این مهم پیاز سالم را به کشاورزان عرضه کرده و زمان مناسب را برای پرورش این محصول انتخاب کنید.

رئیس زاده: کشت زعفران در اصفهان بازدهی خوبی داشته و اکنون استان اصفهان با 1800 هکتار مساحت به کشت این محصول و تولید بیش از 10 تن پس از خراسان رضوی، جنوبی و شمالی در رتبه چهارم قرار دارد.

وی می افزاید: کشت زعفران در اصفهان بازدهی خوبی داشته است و هم اکنون استان اصفهان با 1800 هکتار مساحت به کشت این محصول و تولید در جایگاه چهارم پس از خراسان رضوی، جنوبی و شمالی قرار دارد. بیش از 10 تن

به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، سال گذشته سطح زیرکشت این محصول 200 هکتار افزایش داشت، در حالی که سطح زیر کشت زعفران در سال 1402 نسبت به سال 1401، 210 هکتار افزایش داشت. این چیزی برای خوشحالی است.

درباره طلای سرخ اصفهان طلای زرد کشورهای همسایه حوزه صادرات زعفران را ربوده اند.

به گفته رئیس زاده، کشت زعفران گلخانه ای معایب زیادی دارد و هنوز این روش اجرایی نشده است، اما طبق روال سال های گذشته، کشت زعفران در استان پیشرفت صعودی داشته و پیش بینی می شود در دهه آینده هر سال به طور متوسط ​​سطح زیر کشت 200 هکتار باید توسعه یابد.

بازار صادرات در دست کشورهای همسایه

اگرچه کشت زعفران در اصفهان توانسته کارنامه خوب و درخشانی را از خود به نمایش بگذارد، اما خرید، فروش و صادرات این محصول گرانبها با چالش ها و مشکلات زیادی در کسب سود کم با تلاش فراوان مواجه است.

مهدی پور: اگرچه زعفران ایرانی کیفیت بسیار خوبی دارد، اما به دلیل اینکه به بسته بندی مناسب و سلیقه مصرف کنندگان و مقصد و هدف ارائه این محصول توجه نکرده ایم، کشورهای دیگر زعفران ما را به صورت عمده خریداری می کنند. و در بسته بندی زیبا به نام خود ارائه دهید.

احمد مهدی پور کارشناس کشاورزی در گفتگو با بازار در این خصوص با اشاره به اینکه زعفران محصولی است که در بخش صادرات نقش بسزایی دارد و بنابراین اگر به نوع بسته بندی توجه نکنیم نمی توانیم در بازارهای جهانی به صورت جدی موفق باشد، می گوید: با وجود اینکه زعفران ایران کیفیت بسیار خوبی دارد و زعفران اصفهان در کشور نام و نشانی دارد و کیفیت بسیار خوبی دارد، اما به دلیل داشتن کیفیت مناسب. بسته بندی و سلیقه مصرف کننده. و مقصد و هدف این محصول قرار است ارائه شود، ما توجه نکرده ایم که کشورهای دیگر زعفران ما را به صورت عمده خریداری کرده و به نام خود با ابزارهای مختلف و در بسته بندی های زیبا عرضه می کنند.

درباره طلای سرخ اصفهان طلای زرد کشورهای همسایه حوزه صادرات زعفران را ربوده اند.

با تاکید بر اینکه این نکته باید مورد توجه قرار گیرد، علاوه بر گسترش کشت این محصول، باید به نکاتی مانند بازار فروش، برند و بسته بندی نیز توجه جدی شود و گفت: این موضوع نه تنها باعث کسب و کار در این زمینه می شود. میدانی، بلکه به این دلیل که فروش کافی می تواند انگیزه تولید کننده را افزایش دهد.

با این تفاسیر، اگر نتوانیم در این زمینه موفق شویم، ممکن است طلای سرخ ایران نیز به سرنوشت فرش و پسته دچار شود و بازار صادراتی این محصول به دست کشورهای همسایه بیفتد و اکنون عرضه شود. همسایه ما افغانستان است و همانطور که گفتیم زعفران ایران به کشورهای دیگر صادر می شود، مسیری که با خام فروشی زعفران منحرف شده است.

به گفته کارشناسان در هر مترمربع زمین باید یک گرم زعفران خشک تولید کنیم اما در حال حاضر در هر هکتار 200 میلی گرم تولید می شود. این بدان معناست که از منابع ارزشمند آب، خاک و انرژی برای تولید استفاده می شود، اما عملکرد در واحد آن بسیار کم است، بنابراین باید با راهکار مناسب و توجه به پتانسیل های موجود و با توجه به ظرفیت های کافی، کشت این محصول ارزشمند را تقویت کنیم. نگاهی به بازارهای صادراتی و ایجاد زیرساخت ها در زمینه بسته بندی مناسب و توجه به ذائقه مصرف کننده، برای تسخیر بازار جهانی طلای سرخ ما.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=406551

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.