افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
0

علت انفجار مرگبار معدن طبس مشخص شد

  • کد خبر : 405938
علت انفجار مرگبار معدن طبس مشخص شد

به گزارش صبح امروز، در جلسه علنی امروز شورای اسلامی، گزارش مشترک صنایع و معادن، کمیسیون های اجتماعی و اصل 90 قانون اساسی در خصوص انفجار معدن زغال سنگ پاروده (5) طبس قرائت شد. بر اساس گزارش خوانده شده، ارائه راهکارهای پیشنهادی برای وقوع حوادث متعدد با آمار مرگ و میر بالا در معادن زغال […]

به گزارش صبح امروز، در جلسه علنی امروز شورای اسلامی، گزارش مشترک صنایع و معادن، کمیسیون های اجتماعی و اصل 90 قانون اساسی در خصوص انفجار معدن زغال سنگ پاروده (5) طبس قرائت شد.

بر اساس گزارش خوانده شده، ارائه راهکارهای پیشنهادی برای وقوع حوادث متعدد با آمار مرگ و میر بالا در معادن زغال سنگ کشور نشان می دهد که مجموعه بازرسی ها و نظارت های کنونی دارای مشکلات فراوانی بوده و باعث عدم تاثیر ویژه در معادن زغال سنگ کشور شده است. مقررات ایمنی معادن (مصوب 2011) در فرآیند حوادث در این معادن. همچنین وجود الزامات متعدد در بحث ایمنی معادن (بدون هیچ نوع سیستم اولویت بندی) منجر به نوعی عادی سازی در زمینه عیوب ایمنی معدن شده است.

بر اساس گزارش قرائت سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی، دلایل مرتبط با این حادثه مجموعه ای از عوامل از جمله نامناسب بودن شرایط کار از جمله عدم رعایت قوانین، استانداردهای ایمنی و ضوابط حرفه ای، عدم رعایت موارد حفاظتی است. تجهیزات، ایمنی و آموزش ناکافی، استفاده از ماشین آلات قدیمی یا نامناسب، ضعیف در عملکرد دستگاه های مسئول که وظیفه قانونی نظارت بر فعالیت و محیط کار معدن را دارند و خطاهای انسانی ناشی از بی احتیاطی ارزیابی شده است.

علت حادثه در بلوک C این معدن، تجمع تدریجی گاز و نبود تهویه مناسب برای جلوگیری از آن و نبود زهکشی مناسب، نبود سنسورهای دقیق و ثابت، سیستم مانیتورینگ گاز و سیستم های هشدار خودکار، حفاری غیر اصولی است. و سقوط بخشی از جرم ناشی از اولین مرحله استخراج کارگاه 82 است که منجر به دفن تعدادی از کارگران و افزایش غلظت گاز متان و وقوع انفجار در آن محل شده است.

همچنین حادثه در بلوک B به دلیل انتشار گاز CO ناشی از انفجار و انتقال از بلوک C به بلوک B بوده است که متاسفانه بلافاصله به کارگران شاغل در بلوک B اطلاع رسانی نشده و برای حفظ جان خود سریعا تخلیه شدند.

از طرفی از نظر طرح تهویه، اتصال بلوک های C و B به یکدیگر یک اقدام اصولی نیست و باعث انتقال گاز CO از بلوک C به بلوک B شده است. قطع نشدن سریع فن ها و یا تغییر جهت. تهویه، که باعث شد جریان گاز CO از بلوک C به بلوک B ادامه یابد.

عدم نظارت بر اجرای قوانین ایمنی معادن باعث بروز حوادث اخیر شده است

نمایندگان مجلس پس از ارائه این گزارش مشترک به بیان نظرات و دیدگاه های خود در این باره پرداختند.

علیرضا نیشاری نماینده نهاوند در این خصوص گفت: رعایت نکات ایمنی در معادن باید در دستور کار ویژه مسئولان قرار گیرد تا مرهمی بر آلام خانواده های داغدار باشد. و حتی برای متخلفان نیز جرایمی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه عدم نظارت بر اجرای قوانین ایمنی معادن موجب بروز حوادث معدنی اخیر شده است، تصریح کرد: انفجار و حوادث در معادن در حال تبدیل شدن به یک روند عادی است و سهل انگاری نباید عادی شود، 17 هزار کارگر در معادن مشغول به کار هستند. ما در خطر هستیم و در صورت بی توجهی به قوانین ایمنی شاهد تکرار چنین حوادثی خواهیم بود.

نماینده مردم نهاوند با تاکید بر اینکه الزامات ایمنی رعایت نشده و باید از فناوری ها و تجهیزات روز شرکت های دانش بنیان استفاده شود، تصریح کرد: نباید تنها با جریمه پیمانکاران به دنبال رفع مشکل باشیم، این تا کی است. روند ادامه خواهد یافت و خانواده های کارگران باید همیشه نگران جان نان آوران خود باشند. نثاری خاطرنشان کرد: زمزمه هایی مبنی بر احیای معدن طبس با همین شرایط شنیده می شود، این موضوع بسیار مهمی است و نباید از موضوع نظارت بر رعایت قوانین و مسائل ایمنی غافل شد. وزارت حریم خصوصی و وزارت بهداشت و سایر نهادهای مرتبط باید به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

تا زمانی که کارگران زنده هستند به حقوق آنها توجه می شود

سلمان اسحقی نماینده قائنات نیز در یادداشتی گفت: در گزارشات حادثه معدن طبس ایراد به قانون مشخص شده است اما متاسفانه تا زمانی که کارگر زنده است به حقوق او توجه نمی کنیم. اما پس از مرگ او به این فکر می کنیم که به خانواده او مستمری بدهیم.»

وی ادامه داد: چرا تا زمانی که کارگر زنده است به فکر سلامتی او نیستیم چرا باید حادثه ای رخ دهد تا به فکر کارگران باشیم. آقای قالیباف برخورد جدی با حادثه معدن طبس داشتید اما کارگران انتظار دارند تا زمانی که در قید حیات هستند به مسائلی مانند حقوق و امنیت خود توجه شود.

6 هزار معدن در کشور باید ایمن شود

رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول نیز در یادداشتی گفت: کارگران در معادن زحمت می کشند و ماهیانه 10 یا 12 میلیون تومان هزینه رفت و آمد برای آنها دارد. متأسفانه برخی از کارفرمایان به کارگران بیمه خیاطی یا آرایشگری می دهند.

نوروزی گفت: اگر معدن طبس کاستی های زیادی داشت چرا کارفرما به کارگران اجازه کار در معدن را داد؟ چرا آژیرهای هشدار مین فعال نبودند؟ نوروزی در پایان گفت: 6 هزار معدن در کشور باید ایمن سازی شود. وضعیت تشکیلات کارگران و سختی کار باید در دستور کار مجلس باشد.




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=405938

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.