افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
0

7. درد معده را جدی بگیرید

  • کد خبر : 405877
7. درد معده را جدی بگیرید

آفتاب نیوز: شایع ترین علت درد در سمت راست شکم آپاندیسیت است، اما باید به خاطر داشته باشید که درد آپاندیسیت معمولاً در 24 ساعت اول در اطراف ناف ظاهر می شود و سپس به سمت راست و به سمت پایین شکم حرکت می کند. شکم. هر زمان که درد قلبی داریم، اولین چیزی که […]

آفتاب نیوز:

شایع ترین علت درد در سمت راست شکم آپاندیسیت است، اما باید به خاطر داشته باشید که درد آپاندیسیت معمولاً در 24 ساعت اول در اطراف ناف ظاهر می شود و سپس به سمت راست و به سمت پایین شکم حرکت می کند. شکم.

هر زمان که درد قلبی داریم، اولین چیزی که به آن فکر می کنیم سوء هاضمه، نفخ، یبوست یا مسمومیت غذایی است. بدون اینکه بدانیم درد در هر ناحیه ای از شکم می تواند دلایل و روش های درمانی بسیار متفاوتی داشته باشد. از نفخ یا گرفتگی ساده گرفته تا سنگ کلیه، پانکراتیت، عفونت مثانه، آپاندیسیت، بیماری های کیسه صفرا، مشکلات کبدی و حتی حملات قلبی می تواند باعث درد شدید یا خفیف در قسمت های مختلف شکم شود.

اگرچه بیشتر سردردها بی ضرر هستند و در عرض چند ساعت به خودی خود برطرف می شوند، اما برخی از آنها باقی می مانند و در صورت عدم درمان فوری می توانند تهدید کننده زندگی باشند. حال اگر می خواهید با انواع دردهای پرخطر و کم خطر در هفت ناحیه شکم آشنا شوید، با ما همراه باشید.

ناحیه 1: بالای ناف زیر دنده ها

گاهی اوقات حملات قلبی با درد در این ناحیه ظاهر می شود. به خصوص اگر فرد مسن تر باشد و سایر علائم سکته مغزی مانند عرق سرد، تهوع و استفراغ را داشته باشد. این درد معمولا هنگام راه رفتن تشدید می شود و با استراحت و مصرف قرص های زیر زبانی بهبود نمی یابد. البته حمله قلبی تنها باعث سرایت درد به این ناحیه می شود. یعنی دست زدن به همان قسمت شکم باعث درد نمی شود. مانند دردی که در اثر سکته به دست چپ سرایت می کند.

از نظر تشریحی، شایع ترین علت درد در این ناحیه، زخم معده و اثنی عشر است. حال زخم می تواند ساده باشد و فقط باعث سوزش شود و یا پیچیده شود و دیواره مخاط را سوراخ کند که در این صورت درد مداوم خواهد بود. دردهای ناشی از زخم معده معمولاً با ناشتا بودن یا مصرف شربت آلومینیوم GM کاهش می یابد. درد ناشی از زخم های ساده اثنی عشر نیز معمولاً با خوردن و مصرف قرص های آلومینیوم MGS یا معده تسکین می یابد.

از دیگر علل شایع درد در این ناحیه می توان به اختلالات پانکراس از جمله پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) اشاره کرد. این درد معمولاً به پشت تابش می کند، هنگام خم شدن به جلو کاهش می یابد، در هنگام خوابیدن به پشت افزایش می یابد و مداوم و شدید است. سنگ های صفراوی، التهاب و عفونت های کیسه صفرا، بیماری های کبدی و هپاتیت های ویروسی نیز می توانند باعث ایجاد درد در این ناحیه شوند. درد هپاتیت مبهم است و معمولاً با علائمی مانند یرقان، تهوع، استفراغ، کاهش رنگ مدفوع، افزایش رنگ ادرار، بی اشتهایی، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا، دردهای عضلانی پراکنده و درد مفاصل همراه است.

ناحیه 2: بالا سمت راست

علت درد در این ناحیه تقریباً مانند قسمت میانی و بالای شکم است. البته به ندرت بیماری های نیمه پایینی ریه راست می تواند باعث ایجاد درد در این ناحیه شود. علاوه بر این سنگ و بیماری های کیسه صفرا و مشکلات کبدی از عوامل درد در این ناحیه هستند. درد کیسه صفرا می تواند تا شانه راست گسترش یابد و برعکس، درد لوزالمعده هنگام دراز کشیدن بهبود می یابد و هنگام خم شدن افزایش می یابد. کسانی که مشکلات سنگ کیسه صفرا دارند، اغلب پس از مصرف غذاهای پرچرب، دردشان تشدید می شود. بنابراین بهتر است از خوردن غذاهای بسیار چرب مانند سوپ یا آبگوشت خودداری کنید.

ناحیه 3: بالا سمت چپ

درد در این ناحیه خیلی شایع نیست. اما از آنجایی که معده در این ناحیه قرار دارد، بیماری های مربوط به آن از جمله زخم می تواند باعث ایجاد درد در قسمت چپ و بالای شکم شود. طحال نیز در این ناحیه قرار دارد، بنابراین اگر بزرگ شود یا آمبولی در آن ایجاد شود باعث درد می شود. درگیری قسمت های پایینی ریه چپ نیز می تواند باعث ایجاد درد در این ناحیه شود.

ناحیه 4: پایین سمت راست

شایع ترین علت درد در این ناحیه آپاندیسیت است، اما باید در نظر داشته باشید که درد آپاندیسیت در 24 ساعت اول معمولاً در اطراف ناف است و سپس به سمت راست و پایین شکم حرکت می کند. در صورت بروز چنین دردی، باید در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کنید. بخشی از روده بزرگ به نام سکوم نیز در این ناحیه قرار دارد، بنابراین هر نوع اختلالی می تواند باعث ایجاد درد در این ناحیه شود.

ناحیه 5: پایین سمت چپ

درد در این ناحیه ممکن است ناشی از دیورتیکولیت (اکستروژن پوشش روده بزرگ) ناشی از یبوست یا بیماری های زمینه ای باشد. این عارضه قابل درمان است اما در صورت عدم درمان ممکن است عود کند. علائم آن شامل درد شکمی همراه با سوزش سر دل، تب، حالت تهوع و حساسیت به لمس در ناحیه ای است که مخاط روده بیرون زده است. درمان آن در موارد خفیف شامل تغییر رژیم غذایی و استفاده از مسهل است. در موارد شدیدتر، استراحت، دارو و جراحی ممکن است ضروری باشد.

مفصل تحتانی چپ و راست

اختلالات کلیوی و سنگ می تواند باعث درد گرفتگی در این دو ناحیه شود. دردی که در ابتدا بدتر می شود و با رسیدن به اوج ناگهانی متوقف می شود. این درد معمولاً به کشاله ران یا حتی بیضه ها کشیده می شود. در این صورت فرد باید مایعات فراوان و مسکن های خوراکی مصرف کند. اما گاهی اوقات درد آنقدر شدید است که مجبور می شویم از مسکن های داخل وریدی استفاده کنیم. علاوه بر این، این افراد باید فعالیت بدنی زیادی داشته باشند و ورزش های پرش را انجام دهند تا سنگ خود را از بین ببرند.

در زنان، بیماری‌های دستگاه تناسلی و التهاب لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها در دو طرف می‌تواند باعث درد در قسمت‌های پایین چپ و راست شکم شود. در مردان، درد پاتولوژیک در بیضه ها می تواند به این دو ناحیه از شکم گسترش یابد. حتی فتق در ناحیه کشاله ران باعث گسترش درد به این نواحی می شود.

ناحیه 6: اطراف ناف

درد در این ناحیه می تواند ناشی از مسمومیت غذایی و التهاب ویروسی یا باکتریایی روده کوچک باشد. البته این التهاب ها می توانند در تمام نواحی شکم نیز درد ایجاد کنند. دردهای ناشی از التهابات ویروسی معمولا مبهم هستند. آنها موم و تحلیل می روند و با حالت تهوع، استفراغ و اسهال همراه هستند. اگر اسهال خونی همراه با تب باشد و بعد از 48 ساعت بهبود نیابد، فرد باید در بیمارستان بستری شود. به خصوص اگر بالای 50 سال سن دارید.

سایر بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون نیز می توانند باعث درد مزمن در اطراف ناف شوند. البته در بیماری کرون درد در سمت چپ و در قسمت پایین شکم ایجاد می شود. سایر علل شایع درد شکم در اطراف ناف و انتشار در سراسر شکم شامل سندرم روده تحریک پذیر یا IBS است. این اختلال عمدتاً ناشی از استرس روحی و روانی است و تشخیص آن در آخرین مرحله پس از رد سایر علل درد شکم مطرح می شود.

ناحیه 7: زیر ناف

علت شایع درد در این ناحیه التهاب مثانه، عفونت سیستم ادراری و التهاب دستگاه تناسلی در زنان است. تخمک گذاری در روز چهاردهم سیکل قاعدگی نیز می تواند باعث درد زیر ناف شود. درد در همان ناحیه ممکن است یک یا دو روز قبل از قاعدگی ظاهر شود که با علائم دیگری مانند بی حوصلگی و درد سینه همراه است. مجموعه این علائم سندرم پیش از قاعدگی یا سندرم پیش از قاعدگی نامیده می شود و معمولاً برای درمان آن از مسکن هایی مانند مفنامیک اسید استفاده می شود.

با پزشک مشورت کنید اگر …

– درد شما شدید و ناگهانی است و در عملکرد شما اختلال ایجاد کرده است.

– درد شکم، تب، تهوع، استفراغ، اسهال شدید، اسهال خونی و مشکل در تنفس دارید.

– درد شما مداوم است و بیش از 24 ساعت طول کشیده است، به خصوص اگر بالای 50 سال سن داشته باشید.

– شکمش سفت است و نمی تواند مدفوع کند.

این نکات را فراموش نکنید:

– اگر اسهال با خون یا تب همراه است، از مصرف داروهای ضد اسهال خودداری کنید.

– اگر علت درد نامشخص است، از مصرف مسکن خودداری کنید. شاید شما در حال پنهان کردن یک بیماری بزرگ هستید.

– گاهی اوقات درد مربوط به دیواره شکم است و می تواند تمام ناحیه شکم را درگیر کند. در این مورد ربطی به بیماری های داخل شکم ندارد، بلکه ناشی از درگیری عضلات یا مشکلات پوستی است. این درد معمولاً پس از انقباض دیواره شکم (مثلاً هنگام دراز کشیدن یا نشستن) بدتر می شود.

– درد ناشی از ریفلاکس یا بازگشت اسید معده معمولاً مانند احساس سوزش در پشت و قسمت بالای قفسه سینه است، بنابراین درد شکمی محسوب نمی شود.

– تشخیص علت درد شکم حتما باید توسط پزشک انجام شود زیرا برخی از این دردها مهم و فوری هستند. مثلا ممکن است بیمار درد آپاندیسیت را با سنگ کلیه اشتباه بگیرد و به موقع به بیمارستان نرود. به این ترتیب جان او در خطر است.

منبع: مجله سیب سبز

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=405877

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.