افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
0

آیا برای تشخیص آلزایمر باید آزمایش ژنتیک انجام شود؟

  • کد خبر : 405566
آیا برای تشخیص آلزایمر باید آزمایش ژنتیک انجام شود؟

آفتاب نیوز: وقتی به آلزایمر فکر می کنید، احتمالاً به یک فرد مسن فکر می کنید، اما این بدان معنا نیست که افراد جوان تر به این بیماری مبتلا نیستند. افراد مبتلا به آلزایمر در صحبت کردن، بلع و راه رفتن مشکل دارند و اکثر افراد مبتلا به آلزایمر پس از سن 65 سالگی تشخیص […]

آفتاب نیوز:

وقتی به آلزایمر فکر می کنید، احتمالاً به یک فرد مسن فکر می کنید، اما این بدان معنا نیست که افراد جوان تر به این بیماری مبتلا نیستند. افراد مبتلا به آلزایمر در صحبت کردن، بلع و راه رفتن مشکل دارند و اکثر افراد مبتلا به آلزایمر پس از سن 65 سالگی تشخیص داده می شوند، وضعیتی که به عنوان “آلزایمر دیررس” شناخته می شود.

تشخیص آلزایمر قبل از 50 سالگی بسیار نادر است. با این حال، پنج درصد از افراد مبتلا به آلزایمر زیر 65 سال سن دارند. افراد مبتلا به آلزایمر زودرس ممکن است علائمی را در سنین 30 تا 60 سالگی نشان دهند، اما به ندرت، آلزایمر ممکن است در سنین پایین‌تر رخ دهد، اما اخیراً محققان جوان‌ترین بیمار مبتلا به آلزایمر را در سن 19 سالگی شناسایی کرده‌اند.

آلزایمر زودرس نادر، اما ممکن است

یک مطالعه موردی که در سال 2023 انجام شد، یک مورد نادر از بیماری آلزایمر را در یک مرد 19 ساله شناسایی کرد که به مدت 2 سال کاهش قابل توجه حافظه را ثبت کرد. تست شناختی اختلال حافظه او را تایید کرد و اسکن مغزی نیز اختلال در نواحی مرتبط با حافظه را نشان داد. محققان همچنین سطوح غیرطبیعی پروتئین را در مایع مغزی نخاعی مشاهده کردند، مشابه آنچه در بیماران آلزایمر دیده می شود. البته این مرد جوان حامل جهش‌های ژنتیکی که معمولاً با آلزایمر زودرس مرتبط است، نبود. این نمونه یک مورد غیرعادی از آلزایمر زودرس است و طبق گزارش منتشر شده، هیچ ژن غیرطبیعی، سابقه خانوادگی شناخته شده و سابقه عفونت یا ضربه به سر در این مورد کشف نشده است که این مورد را به یک معمای پزشکی دیگر تبدیل کرده است. ساخته شده است

آیا باید آزمایش ژنتیک برای آلزایمر انجام دهید؟

آزمایش ژنتیک برای آلزایمر یک روال معمول در مطب نیست و اگر فردی در خانواده شما آلزایمر داشته باشد و علائم هشداردهنده این بیماری را نشان دهد، ممکن است آزمایش ژنتیک توصیه شود. اگرچه بسیاری از افراد با افزایش سن مقداری از دست دادن حافظه را تجربه می‌کنند، اما مشکلات حافظه مرتبط با آلزایمر، فعالیت‌های روزانه را با تظاهراتی مانند فراموش کردن رویدادها یا تاریخ‌های مهم مختل می‌کند. افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است احساس سردرگمی کنند، در انجام کارهای ساده مشکل داشته باشند و در مکالمات مشکل داشته باشند که منجر به انزوای اجتماعی آنها می شود.

اگر آزمایش ژنتیکی نشان دهد که فردی ناقل انواع APP، PSEN 1 یا PSEN 2 است، تضمینی برای ابتلا به بیماری آلزایمر نیست. بین 10 تا 15 درصد از افراد مبتلا به یکی از این جهش های ژنتیکی می توانند به بیماری آلزایمر زودرس مبتلا شوند. افراد مبتلا به سندرم داون نیز به دلیل وجود کروموزوم 21 اضافی که با تولید پروتئین پیش ساز آمیلوئید مرتبط است، در معرض خطر بالای ابتلا به آلزایمر قبل از 65 سالگی هستند.

آلزایمر یک بیماری مخرب مغزی است و باعث اختلالات پیشرونده شناختی می شود و درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. البته برخی از محققان راه‌هایی را برای پیشگیری از این بیماری توصیه کرده‌اند و در مطالعه‌ای اخیر به تأثیر ورزش هوازی همراه با مصرف عصاره زعفران بر حافظه فضایی و تجمع پروتئین تاو در بافت هیپوکامپ موش‌های صحرایی نر پی برده‌اند. بیماری آلزایمر القایی را بررسی کرد.

در این مطالعه تجربی، 32 موش بالغ به طور تصادفی به چهار گروه کنترل، گروه تمرین هوازی، گروه تمرین هوازی، عصاره و عصاره تقسیم شدند. آلزایمر با تزریق آمیلوئید بتا 42-1 به هیپوکامپ ایجاد شد. تمرینات هوازی شامل سه جلسه تمرین در هفته به مدت هشت هفته انجام شد.

نتایج نشان داد که پس از هشت هفته تمرین هوازی همراه با مکمل زعفران، عملکرد حافظه فضایی در گروه‌های مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنی‌داری داشت. همچنین از نظر میزان تجمع پروتئین تاو در گروه تمرین هوازی، تمرین هوازی و عصاره نسبت به گروه کنترل کاهش معنی‌داری نشان داد. به نظر می رسد ورزش هوازی و مصرف عصاره زعفران باعث بهبود عملکرد حافظه فضایی و کاهش تجمع پروتئین تاو در بافت هیپوکامپ موش های نر آلزایمر می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=405566

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.