افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

سوء استفاده از بیمه کارگران ساختمانی در یک استان

  • کد خبر : 404253
سوء استفاده از بیمه کارگران ساختمانی در یک استان

به گزارش خبرنگار رکنا، سازمان تامین اجتماعی مدعی است که بیمه کارگران واقعی ساختمانی قطع نشده است. این سازمان در پاسخ به گزارش ایلنا مبنی بر تعلیق بیمه کارگران ساختمانی به بهانه های مختلف اعلام کرد که تنها کسانی که از حق بیمه کارگران ساختمانی سوء استفاده کرده و خود را به عنوان کارگران ساختمانی […]

به گزارش خبرنگار رکنا، سازمان تامین اجتماعی مدعی است که بیمه کارگران واقعی ساختمانی قطع نشده است. این سازمان در پاسخ به گزارش ایلنا مبنی بر تعلیق بیمه کارگران ساختمانی به بهانه های مختلف اعلام کرد که تنها کسانی که از حق بیمه کارگران ساختمانی سوء استفاده کرده و خود را به عنوان کارگران ساختمانی مطرح کرده اند. بیمه واقعی برای کارگران وجود دارد.

در بخشی از این پاسخ آمده است:

وی افزود: متأسفانه به دلیل پایین بودن حق بیمه در گذشته، بسیاری از افراد به طور غیرواقعی مشمول قانون تامین اجتماعی کارگران ساختمانی شده اند و در این راستا هزینه های زیادی را به سازمان ایمنی تحمیل کرده اند، بنابراین شناسایی دقیق کارگران ساختمانی و بکارگیری مستقیم آنها در فعالیت های ساختمانی و جلوگیری از استفاده غیرمجاز از افرادی که در صنعت ساختمان کار نمی کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تامین اجتماعی در جای دیگری از متن پاسخنامه نوشته است که از ظرفیت های آزاد شده با قطع بیمه «غیرکارگران فرضی» برای بیمه کارگران واقعی استفاده شده است. در واقع سهمیه آزاد شده و به کارگران متقاضی تحویل داده شده است:

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی نه تنها هیچ کارگر واقعی ساختمانی را از لیست مشمولان این بیمه حذف نکرده است، بلکه با شناسایی و حذف کارگران غیرواقعی، ظرفیت جدیدی برای جایگزینی کارگران فراهم می شود، کارگران واقعی به جای اینها. مردم.”

پس از انتشار این پاسخ، اتحادیه های کارگری ساختمانی با اسنادی که در اختیار داشتند اعلام کردند که بسیاری از کسانی که بریده شده اند، غیرکارگر نیستند و صرفاً کارگران واقعی بوده اند که به دلیل شرایط بد روزگار، به شغل خود نرسیده اند. و پروژه در هفته های متوالی سال و در بازرسی های تامین اجتماعی انگ “عدم حقوق بگیر در حوزه ساختمان” را در پرونده خود قرار داده اند.

اما سوال دیگر این است که آیا واقعا به جای بیمه قطع شده قسط جدیدی دادند؟ آیا کارگران ساختمانی واقعی که سال ها در صف بیمه هستند، به جای کسانی که بریده شده اند، زیر چتر حمایت سازمان منتظر دریافت مزایای تامین اجتماعی هستند؟ پاسخ این سوال را هیچ مرجعی بهتر از اتحادیه های کارگری ساختمانی نمی تواند پاسخ دهد. پیش از این «حسن عزتی» رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان بانه استان کردستان در گفتگویی اعلام کرده بود: طی دو سال از 800 کارگری که برای یک گاوصندوق در صف ایستاده اند، تنها 15 نفر 16 نفر جدید هستند. کارگران شهرستان بانه بیمه شدند… ..»

اکنون به اتحادیه های کارگری ساختمانی در استان خراسان شمالی می پردازیم. از آنها پرسیدیم چند نفر اخیراً بیمه شده اند، آیا به جای آنهایی که قطع شده، سهمیه جدیدی دادند؟

«مهدی باغشیقی» رئیس انجمن های صنفی کارگران ساختمانی استان خراسان شمالی ابتدا درباره تاریخچه بیمه کارگران این استان توضیح می دهد: در دولت روحانی سهمیه بیمه کارگران ساخت و ساز در استان ما تقریباً 23 هزار نفر بود. که در آن زمان به زحمت 17 هزار کارگر بیمه شده بودند. در سه سال دولت سیزدهم تعداد بیمه شدگان از 17 هزار نفر به حدود 8 هزار نفر رسید یعنی 10 هزار نفر بیمه قطع شده است.

و می افزاید: بیمه کارگران را قطع کردند، بخشنامه هم دادند که به ازای هر دو قطع بیمه یک کارگر جدید بیمه شود، اما در خراسان شمالی به این بخشنامه عمل نکردند. جایگزینی صورت نگرفت و اگر تعداد محدودی از کارگران جدید تامین می شد، بر اساس فشار بر مدیران تامین اجتماعی بود و نه سیستم بیمه و صف.

باغشیقی با بیان اینکه حدود 8 هزار کارگر خراسان شمالی در نوبت بیمه هستند و واجد شرایط این سامانه هستند، می افزاید: این 8 هزار نفر حدود 4 سال است که در انتظار بیمه هستند و هیچ کدام موفق به دریافت بیمه نشده اند. امیدواریم قانون بیمه کارگران ساختمانی که در سال 1352 تصویب و در سال 1389 لازم الاجرا شد، قطع نشود. کارگران ساختمانی از ساده ترین امکانات یعنی داشتن بیمه ساده محروم هستند. حداقل به جای 10000 نفری که در استان ما بیمه شده اند، 5000 کارگر جدید را بیمه کنید.

وی در پایان خطاب به تامین اجتماعی گفت: چگونه انتظار دارید که هیچ بیمه واقعی کارگری قطع نشده و به جای کاهش، قابلیت بیمه کارگران متقاضی ایجاد شود؟ کجاست؟ آن را با سند به ما نشان دهید. 8 هزار کارگر خراسان شمالی 4 سال است که در نوبت بیمه هستند و خبری از بیمه نیست.

انتظار کارگران همچنان ادامه دارد، اما تامین اجتماعی همچنان به اجرای قانون مصوب 1352 (بیش از 50 سال پیش) اهمیتی نمی دهد. اکشن واقعی در سطح صفر است و بالا و پایین کار را با یک جواب جمع می کنند!

اگر به هر شهری در استان خراسان شمالی برویم وضعیت همان است که مهدی باغشیقی توصیف کرده است. مهدی حسنی رئیس اتحادیه کارگران ساختمانی جاجرم نیز می گوید: بیمه کارگران ساختمانی شهرستان جاجرم به مدت 5 سال به حالت تعلیق درآمده است. تامین اجتماعی مدت هاست برای کارگران ساختمانی این شهرستان حق بیمه اختصاص نمی دهد.

و می افزاید: 550 کارگر ساختمانی بیمه شده در شهرستان جاجرم داشتیم. سال گذشته بیمه 100 نفر از این کارگران قطع شد. امروز فقط 450 کارگر ساختمانی بیمه شده در این شهرستان داریم. هر بار که بازدید کردیم، هیچ پاسخی دریافت نکردیم. گفتیم وقتی بیمه 100 نفر قطع می شود به کارگران جدید سهمیه می دهند اما این کار را هم نکردند. یعنی ما قطع بیمه داشتیم و ارتباطی وجود نداشت.

به گفته حسنی در یکی دو سال اخیر فقط 5 یا 6 نفر توانسته اند در قالب بیمه کارگران ساختمانی بیمه شوند و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند و از سوی انجمن معرفی نشده و از آشنایان آنها بوده اند. مدیران تامین اجتماعی. و می افزاید: چیزی از آمار انجمن کم نشده است، فقط بیمه تعداد زیادی از کارگران ساختمانی شهرستان به دلایل مختلف حذف شده است. تعداد کمی از آنها بر اساس رابطه بیمه شده اند.

در سه سال گذشته فقط در یک استان 10000 نفر بیمه قطع شده و از 8000 کارگر متقاضی حتی یک نفر بیمه نشده است. عده ای نیز با لابی گری و بدون ثبت نام در اتحادیه و رعایت شرایط موجود در سامانه بیمه شده اند، اما تامین اجتماعی مدعی انجام وظایف خود است. اما جای سوال دارد: وقتی مظلوم ترین کارگران کشور که هر روز در معرض حوادث مرگبار و سقوط از بالای ساختمان هستند، از حداقل بیمه برخوردار نیستند، وظیفه نهاد تامین اجتماعی چیست؟ رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی جاجرم می گوید: کارگران ساختمانی سر سفره نان خالی ندارند، امنیت جانی و امنیتی ندارند، تامین اجتماعی در این میان چه می کند؟

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=404253

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.