افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

فروش خودرو در بورس؛ عامل سودآوری خودروسازان و رضایت مشتری

  • کد خبر : 404147
فروش خودرو در بورس؛ عامل سودآوری خودروسازان و رضایت مشتری

امید محمدی; بازار: «تشویق بازار سیاه» دستاورد اصلی قیمت گذاری دستوری برای خودروسازان است. تفاوت قیمت خودرو بین کارخانه و بازار باعث رشد تقاضای کاذب برای به دست آوردن «سودانی» و ایجاد بازار سیاه شده است. ظاهراً متولیان سیاست صنعتی کشور حاضر به پذیرش این موضوع نیستند و همچنان به «بهانه» تنظیم بازار می خواهند […]

امید محمدی; بازار: «تشویق بازار سیاه» دستاورد اصلی قیمت گذاری دستوری برای خودروسازان است. تفاوت قیمت خودرو بین کارخانه و بازار باعث رشد تقاضای کاذب برای به دست آوردن «سودانی» و ایجاد بازار سیاه شده است. ظاهراً متولیان سیاست صنعتی کشور حاضر به پذیرش این موضوع نیستند و همچنان به «بهانه» تنظیم بازار می خواهند قیمت گذاری دستوری را حفظ کنند. برای اطلاع بیشتر «سید محمد اتابک» وزیر صمت باید به کاهش رقابت، زیان انباشته، عدم تطابق عرضه و تقاضا در بازار و کاهش کیفیت نتیجه دخالت دولت در «نظام قیمت گذاری خودرو» اشاره کرد. “

با این رویه تنها راه حل برای جلوگیری از زیان صنعت خودرو، عرضه خودرو در بورس است. البته عرضه خودرو از طریق روش فروش مذکور بر اساس سازوکارهای مناسب و با در نظر گرفتن سطح دانش سهام مشتریان بازار خودرو می تواند منجر به: تامین مالی صنعت خودرو، افزایش رقابت، شفافیت قیمت و مدیریت تقاضا شود. . شاید ورود مجدد خودرو به بورس در ابتدای دولت چهاردهم به سیاستگذاران صنعتی این امکان را بدهد که در بازار خودرو تجربه کسب کنند و راهبردهای جدیدی برای خودروسازی تدوین کنند.

پوردهقان اردکانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی؛ با توجه به سیاست فعلی عرضه خودرو در بازار، فروش خودرو در بورس کالا که نماد شفافیت است می تواند ضمن ایجاد رقابت در کاهش واسطه گری و کاهش قیمت ها در بازار موثر باشد.

درخواست خودروسازان به کاسا ملت برای فروش خودرو در بورس

مصطفی پوردهقان اردکانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی، چندی پیش به خبرنگار «بازار» گفت: مدیران کل گروه بهمن، ایران خودرو و سایپا با حضور در کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت. آنها برای کسب سود خواستار فروش خودرو در بورس کالا شدند.»

پوردهقان اردکانی با تاکید بر اینکه قیمت های دستوری عامل «فساد و رانت» است، گفت: وی افزود: با توجه به سیاست فعلی عرضه خودرو در بازار، فروش خودرو در بورس کالا که نماد شفافیت است، می تواند ضمن ایجاد رقابت در کاهش واسطه گری و کاهش قیمت ها در بازار موثر باشد زیرا مصرف کننده واقعی یک خودرو در بورس

فروش خودرو در بورس؛ عامل سودآوری خودروسازان و رضایت مشتری

مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا: سودی که پیش از این به دلیل قیمت گذاری اجباری اجاره به جیب دلالان در بازار خودرو می رفت، از طریق فروش خودرو در بورس به جیب خودروسازان می رود.

بازار سهام وظیفه متعادل کردن عرضه و تقاضا را بر عهده دارد.

سعید مدنی، مشاور خودرویی وزیر اسبق صمت، با اشاره به احتمال فروش خودرو در بورس، گفت: این بورس ابزاری برای کشف قیمت‌ها قبل از فروش قیمت‌ها بود. در آن زمان با توجه به افزایش قیمت خودرو نسبت به قیمت تعیین شده در زمان فروش، خودروسازان سود موقتی کمی کسب کردند.

مدنی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» درباره نحوه تعیین قیمت خودرو در بورس، توضیح داد: احتمالا خودروهایی که برای فروش وارد بورس می شوند با قیمتی بین قیمت به دست مشتریان می رسند. کارخانه و بازار با این مکانیسم می توان انتظار سودآوری خودروسازان و دسترسی مشتریان واقعی به خودرو را داشت.

مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه اکثر مشتریان با سازوکار بورس آشنا نیستند، گفت: اگر برنامه ای برای فروش خودروهای پرتیراژ در بورس وجود دارد، باید سازوکار ساده ای تعریف شود یا آموزش های لازم به مشتریان ارائه شود. با این سیاست می توان به ایجاد فضای عرضه و تقاضای مشابه امیدوار بود. در اینجا لازم به ذکر است که قیمت گذاری دستوری باعث ایجاد انحصار شده است.

مشاور خودرویی وزیر سابق صامت در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی بر حذف سود دلالان با عرضه خودرو در بورس، گفت: سودی که ناشی از آن بوده است. قیمت های اجباری اجاره خودرو به جیب دلالان در بازار خودرو سرازیر می شود، با این مکانیسم فروش به جیب خودروسازان می رود تولید کننده و مصرف کننده واقعی راضی خواهند بود.”

مدنی تصریح کرد: اگر قیمت خودروی مونتاژی مثلا یک میلیارد تومان باشد، خودروساز می تواند محصول خود را یک میلیارد و 400 میلیون تومان در بورس به فروش برساند. این افزایش قیمت می تواند به عنوان سود ناچیز برای اجرای طرح های توسعه یا کاهش زیان در واحدهای خودروسازی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا نسبت به تداوم احتمالی فروش خودرو در بورس هشدار داد و توضیح داد: با توجه به عدم آشنایی تمامی مشتریان بازار خودرو کشور با سازوکارها و ابزارهای معامله در بازار اوراق بهادار مشروط به ورود خودرو برای فروش در بورس اگر بسترهای مناسبی برای خرید فراهم نشود، فروشندگان احتمالاً در این شکل از فروش وارد بازار خودرو شده و دوباره وارد بازار خواهند شد.

وی افزود: اگر دولت قانونی وضع کند که مثلاً خرید و فروش خودروهای فروخته شده در بورس را برای مدتی در بازار آزاد ممنوع کند، می تواند مانع از سوء استفاده معامله گران از این فضا شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=404147

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.