افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

نظامی گری افراط گرایان؛ تهدیدی برای صلح و دفاع مشروع

  • کد خبر : 404103
نظامی گری افراط گرایان؛ تهدیدی برای صلح و دفاع مشروع

ایده آل امروز – عرفان بویوک نژاد: در این آشفتگی سیاسی، برخی از تندروها به دنبال جنگ هستند.باید تاکید کرد که فضای جامعه باید از التهاب و امنیت دور شود چرا که جنگ طلبی برخی منکر این موضوع است.حتی اخیراً یکی از فعالان سیاسی تندرو اظهار داشته است که “باید تاوان بسیاری از مرگ ها […]

ایده آل امروز – عرفان بویوک نژاد: در این آشفتگی سیاسی، برخی از تندروها به دنبال جنگ هستند.
باید تاکید کرد که فضای جامعه باید از التهاب و امنیت دور شود چرا که جنگ طلبی برخی منکر این موضوع است.
حتی اخیراً یکی از فعالان سیاسی تندرو اظهار داشته است که “باید تاوان بسیاری از مرگ ها را پرداخت.”
محسن غرایان، استاد حوزه علمیه قم با اشاره به بیانات آیت الله میر باقری مبنی بر تطهیر بین کافر و مؤمن گفت: کار آقای میر باقری و امثال ایشان نیست که از جانب خدا صحبت کنند.
اظهارات اخیر محمدمهدی میرباقری از شاگردان محمدتقی مصباح یزدی و پدر معنوی جبهه پایداری در برنامه جریان شبکه یک سیما با انتقادات و حواشی فراوانی همراه بود. جنگ فلسطین و اسرائیل»، تأکید کرد: برای رسیدن به مقدرات قرب الهی، حتی اگر نیمی از جمعیت جهان بمیرند، ارزش دارد. بنابراین، قتل 42000 نفر از غزه برای آن سرنوشت بزرگ مهم نیست، البته قتل هم شکست نیست. بلکه نصرت حسنین است و در هر حال پیروزی است. به ویژه اینکه کسانی که کشته می شوند نمی میرند. بلکه زنده اند».
محسن قراییان، استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به تفکر افرادی که در مورد جنگ نظریه پردازی می کنند، گفت: اولین نکته این است که جنگ، قاعده اساسی اسلام نیست، اسلام از کلمه سلام گرفته شده است. و سلام و به معنای صلح و صفا و زندگی سالم است. بنابراین، جنگ، وظیفه اصلی کشورهای اسلامی و اسلامی نیست انسان ها
این در حالی است که مسعود مزیکیان بارها به موضوع صلح و دوستی در عرصه های مختلف اشاره کرده است.
رئیس جمهور گفته بود که جمهوری اسلامی ایران با کمک دولت های همسایه از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه است.
باید گفت که بحث جنگ طلبی و امنیت کشور با آمادگی برای دفاع از میهن دو موضوع متفاوت است و موضع ایران در برابر قدرت های تهدید کننده همیشه یک چیز بوده است: دفاع از خاکش.
هادی عالمی فریمان، پژوهشگر سیاسی در گفتگو با خبرنگار امروز آرمان اظهار کرد: فضای جنگ طلبی بستگی به نوع تفسیر هر یک از مسئولان دارد که به مضامین و مسائل دینی برمی گردد. تعبیری که وجود دارد بسیار نابردبار، تند، بدبینانه و ضد بشری است و ربطی به تعالیم رحمانی خداوند ندارد.
وی افزود: شاهدیم که عده ای مدعی شدند که جایز است نیمی از زمین به خاطر ارزش های الهی از بین برود. در حالی که اساساً این منطق با منطق رحمانی، سنت و سیره پیامبر، که سنت رحمانی و شیوه احسان به خلق و نرمش با خاندان خداست، کاملاً در تضاد و تعارض است. این پژوهشگر سیاسی درباره تفسیر تندروها گفت: تندروها تغییری در مواضع خود نشان ندادند و در مقایسه با تفسیر قرآن و انجیل که مدام در جهان معاصر بازتولید می شود، تفسیر، خاستگاه و قرائت تاریخی دارند. در جهان اسلام قرائت های زیادی مانند القاعده، طالبان و داعش با دیدگاه های رادیکال وجود دارد که می توان به آنها اشاره کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعابیر دینی وجود دارد که به قرائت های عرفانی و عاشقانه در جهان اسلام اشاره دارد که همزیستی مسالمت آمیز، آموزش و علم، بینش منطق، صلح و مدارا را توصیه می کند که یکی از محافظه کارانه ترین آنهاست. بسیاری از مسلمانان این نوع قرائت از همزیستی مسالمت آمیز را پذیرفته اند، اما اگر بخواهیم در کنار راهبردهای خود دیدگاهی مسالمت آمیز و مسالمت آمیز را نیز بپذیریم، باید قرائت های متفاوت سایر کشورها را نیز بپذیریم و در آنها دخالت نکنیم.
این پژوهشگر سیاسی با اشاره به مشکلات ملت سازی گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه کشورهای اسلامی در بحث ملت سازی داریم این است که به زور تعبیر و درک خود را از ملت سازی به دیگران القا می کنیم. البته در جهان اسلام نوع مطلوبی از ملت سازی وجود دارد، اما مشروط به پذیرش آن از سوی همه کشورهاست، اما در صورت عدم پذیرش، باید دیدگاه سنتی دولت ملت را بپذیریم و در آن نقش سازنده داشته باشیم. قاب.
وی افزود: تندروها با تفسیری که از دین می کنند بار دیگر نظریه خشونت را مطرح می کنند که یادآور جنگ هایی است که در آن خشونت وجود دارد که با منطق اسلام و حقوق بشر سازگاری ندارد.
عالمی فریمان در پایان خاطرنشان کرد: آقای مزکیان ابتدا مصادیق مواضع خود را مشخص کند و اگر قرار است در بحث صلح، مدره، همزیستی مسالمت آمیز، برابری و برادری با دیگر کشورهای مسلمان همسو شود، بیان کند. این شعار باید در بدنه نظام سیاسی و حکومتی ما پذیرفته شود و عملاً اجرا شود و همه زوایای این هرم حکومتی با شعارهای انتخاباتی جناب آقای دکتر هماهنگ باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=404103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.