افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

اندیشه معاصر – فرمول افزایش حقوق کارکنان در سال 1404 چیست؟

  • کد خبر : 404072
اندیشه معاصر – فرمول افزایش حقوق کارکنان در سال 1404 چیست؟

اطلاع رسانی کند پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصریک کارشناس اقتصادی معتقد است دولت در نظر دارد بر اساس استراتژی اعلام شده «افزایش حقوق بر اساس نرخ تورم» حقوق کارکنان خود و قشر کارگر را افزایش دهد. این اقدام تا حدی از گسترش فقر در بین کارگران جلوگیری می کند، اما برای حل معضل «فقر کاری» […]

اطلاع رسانی کند پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصریک کارشناس اقتصادی معتقد است دولت در نظر دارد بر اساس استراتژی اعلام شده «افزایش حقوق بر اساس نرخ تورم» حقوق کارکنان خود و قشر کارگر را افزایش دهد. این اقدام تا حدی از گسترش فقر در بین کارگران جلوگیری می کند، اما برای حل معضل «فقر کاری» باید عقب ماندگی گذشته را جبران کرد.

بحران های اقتصادی در کشور باعث شد که یک سوم جمعیت به زیر خط فقر سقوط کنند. این امر تا آنجا پیش رفته است که گفته می شود اکنون بخش قابل توجهی از فقرای ایران کارگرانی هستند که حقوق و دستمزد آنها کفاف هزینه های زندگی آنها را نمی دهد. در این میان مهمترین انگیزه افراد برای کار، فرار از فقر و رفع نیازهای اقتصادی است.

نرخ بیکاری

در عین حال تضعیف حقوق و دستمزد باعث افزایش چشمگیر تعداد افراد چندشغله در کشور شده است. افرادی که علیرغم داشتن سابقه کاری نسبتا طولانی، پس از پایان روز کاری به سایر فعالیت های پاره وقت می پیوندند. این امر باعث افزایش نرخ بیکاری به ویژه در بین جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی می شود که تجربه چندانی ندارند و به همین دلیل مرکز آمار ایران نرخ بیکاری جوانان را 25 درصد برآورد کرده است.

محمدرضا عبداللهی کارشناس اقتصادی درباره راهبرد دولت در خصوص افزایش حقوق کارکنان در سال 1404 گفت: به نظر می رسد دولت به طور خاص به دنبال کاهش کسری بودجه است و همانطور که می دانیم حقوق کارکنان بخش بزرگی از بودجه جاری را تشکیل می دهد. این نکته ممکن است باعث شود حقوق کارمندان آنطور که انتظار می رود افزایش پیدا نکند به عبارت ساده تر، مانع اصلی افزایش حقوق کارکنان، چالش کسری بودجه فزاینده قوه مجریه است.

میزان واقعی افزایش حقوق

وی درباره افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان که به نظر پیشنهاد دولت است، تصریح کرد: همانطور که شما هم گفتید شنیده ها حاکی از آن است که دولت در فاکتور پیشنهادی شما به دنبال افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان است. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که با اضافه شدن سایر مولفه های حقوق (مانند کمک هزینه عائله مندی، مسکن و …) میانگین حقوق کارمندان تقریباً 30 درصد افزایش می یابد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در عین حال می دانیم که بر اساس گزارش های مرکز آمار ایران در حال حاضر متوسط ​​نرخ تورم حدود 30 درصد است به این ترتیب می توان گفت میانگین حقوق کارکنان دولت در سال 1404 است. نسبت به سال 1403 30 درصد افزایش می یابد (که نرخ تورم است).

این در شرایطی حائز اهمیت است که در دو سال گذشته با وجود اینکه نرخ تورم حدود 50 درصد بود، حقوق کارکنان دولت و مستمری بگیران 20 درصد افزایش یافته بود. به این ترتیب دولت برای جبران هزینه های خود سیاستی را آغاز کرد که کاهش سفره های مردم به ویژه کارکنان دولت و بازنشستگان را تسریع بخشید.

عبدالهی افزود: شورای عالی کار نیز باید در مورد افزایش حقوق کارگران تصمیم گیری کند اما تا جایی که می توانیم پیش بینی کنیم رویکرد این شورا به آنچه دولت برای کارکنان خود در نظر گرفته بسیار نزدیک به نظر می رسد بنابراین می توان گفت که «حداقل حقوق کارگران». دستمزد کارگران بخش خصوصی احتمالاً 30 درصد افزایش خواهد یافت که بیشتر از تورم گزارش شده در سال جاری است.

تفاوت حقوق مقامات دولتی با حقوق طبقه کارگر.

لازم به ذکر است که از نظر قانونی نیازی به اقدامات یکسان برای حقوق کارکنان دولت و حقوق قشر کارگر نیست، اما در سال های اخیر تلاش شده تا میزان تغییر در حقوق و دستمزد این دو صورت گیرد. بخش ها “تقریبا” شبیه به یکدیگر هستند.

این کارشناس مسائل فقر این اقدام را گامی در راستای وعده دولت مبنی بر افزایش سالانه حداقل دستمزد برابر با نرخ تورم دانست.

وی درباره چگونگی حل پدیده «فقیر کارگر» در کشور گفت: اینکه امروز عده ای با وجود شاغل بودن نمی توانند خرج خود و خانواده خود را تامین کنند به این دلیل است که حقوق ها بسیار پایین است. هزینه های زندگی این واقعیت که رشد دستمزدها کمتر از نرخ تورم است، می تواند تا حدودی از افزایش جمعیت “فقیر شاغل” برای جبران تاخیرهای سال های بعدی جلوگیری کند.

عبدالهی تصریح کرد: همان طور که گفتم دولت فعلاً می خواهد کسری بودجه را کنترل کند و این امکان جبران عقب ماندگی های گذشته را فراهم نمی کند و به نظر می رسد برای اینکه حداقل دستمزد با نیازهای معیشتی برابری کند باید داشته باشیم. در سال‌های آینده صبورتر باشیم و این تقاضا را افزایش دهیم، اما فکر نمی‌کنم برای امسال چنین قصدی در بین دولتمردان ما وجود داشته باشد.

بر اساس تاکید ماده 41 قانون کار، حداقل دستمزد پرداختی به نیروی کار، صرف نظر از شدت کار، باید برای تامین مخارج زندگی خانواده ای که ابعاد آن توسط نهادهای رسمی اعلام می شود، کافی باشد. اخیراً مرکز آمار ایران تعداد خانوار در ایران را 3.1 نفر اعلام کرده است و مرکز پژوهش های مجلس نیز حداقل هزینه زندگی یک خانواده در کشور را 18 میلیون تومان در نظر گرفته است بیش از 12 میلیون توکن

پایان/*

اندیشه معاصر در ایتا، روبیک، پیام رسان بله و تلگرام ادامه

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=404072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.