افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

در ایران به ازای هر مترمکعب آب مصرفی 4.2 دلار و در عمان 87 دلار ثروت تولید می شود.

  • کد خبر : 403727
در ایران به ازای هر مترمکعب آب مصرفی 4.2 دلار و در عمان 87 دلار ثروت تولید می شود.

گروه بازار، آب و انرژی: رضا حاجی کریم رئیس کنفدراسیون آب کشور در نشست خبری کنفرانس امکانات؛ گلوگاه نترازی انرژی تصریح کرد: تاسیسات گلوگاه انرژی نترازی است که باید نوسازی شود. وی کشورمان را ششمین کشور جهان در مصرف فرآورده های هیدروکربنی عنوان کرد و ادامه داد: روزانه نزدیک به هفت میلیون بشکه معادل نفت […]

گروه بازار، آب و انرژی: رضا حاجی کریم رئیس کنفدراسیون آب کشور در نشست خبری کنفرانس امکانات؛ گلوگاه نترازی انرژی تصریح کرد: تاسیسات گلوگاه انرژی نترازی است که باید نوسازی شود.

وی کشورمان را ششمین کشور جهان در مصرف فرآورده های هیدروکربنی عنوان کرد و ادامه داد: روزانه نزدیک به هفت میلیون بشکه معادل نفت در کشور انرژی مصرف می کنیم.

رئیس کنفدراسیون آب کشور ایران را چهارمین مصرف‌کننده گاز در جهان دانست و خاطرنشان کرد: ما دوازدهمین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان هستیم، در حالی که از نظر تولید ناخالص داخلی در رتبه 26 جهان قرار داریم و این نشان دهنده زوال انرژی در کشور است.

در کشور عمان به ازای هر متر مکعب آب مصرفی 87 دلار تولید می شود که این رقم در آمریکا 57.5 دلار، در چین 30 دلار و در ترکیه 15.5 دلار است. حتی این رقم در عراق که از نظر زیرساختی به هیچ وجه با ایران قابل مقایسه نیست 6.9 دلار است. این در حالی است که کشور ما به ازای هر متر مکعب آب مصرفی 4.2 دلار ثروت تولید می کند.

وی با بیان اینکه در عمان به ازای هر مترمکعب آب مصرفی 87 دلار ثروت ایجاد می شود، گفت: این رقم معادل 57.5 دلار ثروت در آمریکا و 30 دلار به ازای هر مترمکعب مصرف آب است.

رئیس کنفدراسیون آب کشور ادامه داد: ترکیه به ازای هر متر مکعب آب مصرفی 15.5 دلار ثروت ایجاد می کند. حتی این رقم در عراق که از نظر زیرساختی به هیچ وجه با ایران قابل مقایسه نیست 6.9 دلار است. این در حالی است که کشور ما به ازای هر مترمکعب آب مصرفی 4.2 دلار ثروت تولید می کند که با احتساب امکانات کشور رقم ناچیزی است.

حاجی کریم با بیان اینکه سالانه حدود 300 میلیون متر مکعب گاز مصرف می شود، اظهار داشت: سالانه حدود 170 میلیارد دلار انرژی در کشور مصرف می شود.

رئیس کنفدراسیون آب کشور با تاکید بر تلاش برای رفع اختلافات در حوزه انرژی، از تلاش بخش خصوصی برای ورود به این موضوع خبر داد و گفت: این موضوع مشروط به به رسمیت شناختن حقوق بخش خصوصی از سوی دولت است.

عمر مفید یک پروژه ساختمانی به 17 سال رسیده است. به عنوان مثال 650 میلیارد تومان پروژه هیدرولیک نیمه تمام داریم که با توجه به تخصیص بودجه های عمرانی، اجرای آن سال ها به طول می انجامد. بنابراین اگر بخش خصوصی را در این حوزه وارد نکنیم به ورطه سقوط خواهیم رفت.

وی اکنون که عمر یک پروژه عمرانی به 17 سال رسیده است، اظهار کرد: پروژه های هیدرولیک نیمه تمام به ارزش 650 میلیارد تومان داریم که اجرای آن با توجه به تخصیص بودجه های عمرانی سال ها به طول می انجامد. بنابراین اگر بخش خصوصی را در این حوزه وارد نکنیم به ورطه سقوط خواهیم رفت.

وی همچنین از نبود منابع آماری دقیق از اتلاف انرژی در بخش‌های مختلف انتقاد کرد و ادامه داد: سوال اینجاست که چرا آمار کافی در این بخش وجود ندارد؟ دلیلش روشن است. چرا که در حوزه اقتصاد انرژی، دخل و خرج با هم منطبق نیست و جاذبه مالی برای سرمایه گذاران وجود ندارد.

رئیس کنفدراسیون آب کشور ادامه داد: ساکنان بوشهر پایتخت انرژی کشور برخی روزها فقط دو ساعت آب دارند. برای رفع این مشکل اجرای طرح آب شیرین کن با هزینه 70 میلیارد دلاری در دستور کار قرار گرفته است. این در حالی است که اتلاف انرژی در این شهر 40 درصد است.

حاجی کریم همچنین با اشاره به اینکه تعمیر شبکه فرسوده آب نیازمند 82 هزار میلیارد دلار سرمایه است، ادامه داد: اگر بخواهیم شبکه فرسوده آب تهران را اصلاح کنیم و پسماندهای آن را به استانداردهای جهانی برسانیم، این سرمایه گذاری در این زمینه باید با استفاده از Justify انجام شود مدل های مالی مختلف برای بخش خصوصی

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=403727

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.