افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

برای صادرکنندگان بهتر است موانع را برطرف کنند

  • کد خبر : 403669
برای صادرکنندگان بهتر است موانع را برطرف کنند

به گزارش بازار، صمد حسن زاده در همایش روز ملی صادرات ضمن تاکید بر اینکه مسائل و مشکلات ناشی از برخی سیاست ها و برنامه های ضد تولیدی و صادراتی مانع صادرات است، اظهار داشت: این امر در حالی رخ می دهد که کشور نیازمند تقویت فوری است. و توسعه است. موفقیت صادرات مبتنی بر […]

به گزارش بازار، صمد حسن زاده در همایش روز ملی صادرات ضمن تاکید بر اینکه مسائل و مشکلات ناشی از برخی سیاست ها و برنامه های ضد تولیدی و صادراتی مانع صادرات است، اظهار داشت: این امر در حالی رخ می دهد که کشور نیازمند تقویت فوری است. و توسعه است. موفقیت صادرات مبتنی بر تولید قوی و رقابتی است و بهترین جشن روز ملی صادرات، رفع موانع و مشکلات پیش روی صادرکنندگان و مسائل و مشکلاتی است که ریشه در برخی سیاست ها و برنامه های ضد تولید و صادرات دارد. شرایط تحریم، وجود برخی قوانین و مقررات و نهادهای موازی، ایجاد نظام های متعدد، نبود پنجره واحد و فراگیر و صدور تصمیمات خودسرانه از جمله موانع و مشکلات موجود در مسیر توسعه است. صادرات

وی با ابراز امیدواری از اینکه بزرگداشت روز صادرات و بحث های ناشی از آن فرصتی برای گشایش در مسیر توسعه صادرات و فرصتی برای تبیین مسائل و مشکلات پیش روی صادرکنندگان باشد، گفت: میزان صادرات شاخصی از میزان صادرات است. ظرفیت اقتصادی کشور و یکی از عوامل رشد اقتصادی است که در دهه های اخیر رو به افزایش بوده است. به دلیل نوسانات جدی اقتصادی و برخی مشکلات داخلی و خارجی به ویژه تحریم های ظالمانه از جایگاه و اهداف صادراتی خود دور مانده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اکنون که دولت چهاردهم با تمرکز و چشم انداز مناسب اقتصادی وارد کار شده و علاقمند به بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه و رشد اقتصادی است، انتظار می رود دولت تا نظرات بخش خصوصی برای توسعه و تقویت صادرات شنیده و اعمال شود.

حسن زاده با تشریح نکاتی که به تحقق اهداف مورد نظر کمک می کند، گفت: صادرات موفق اولاً مبتنی بر تولید قوی و رقابتی است. بر اساس آمار گمرک، صادرات غیرنفتی کشور در سال 1402 بالغ بر 50 میلیارد دلار بوده است و بررسی 10 قلم عمده صادرات غیرنفتی به ارزش 20 میلیارد دلار نشان می دهد که از نظر صادرات خام هستیم. بنابراین این 10 مورد عمدتاً بر روی مشتقات نفتی و گاز طبیعی متمرکز هستند. آنچه مسلم است تسریع رشد اقتصادی و جایگزینی ارز حاصل از صادرات غیرنفتی با ارز حاصل از نفت به سادگی با خام فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده پایین محقق نمی شود و نیازمند برنامه ای جامع برای تقویت تولیدات رقابتی است.

وی افزود: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد بحث کسری تجاری است که طبق آمار گمرک در سال 1401 حدود 6 میلیارد دلار و در سال 1402 سه برابر شده و به 17 میلیارد دلار رسیده است. در پایان شش ماهه اول سال 1403 ما شاهد کسری حدود هشت میلیارد دلاری هستیم. این میزان کسری تجاری نشان‌دهنده سیاست‌های ناکافی تجاری و مبادلاتی است و در تضاد با توسعه صادرات غیرنفتی کشور است. غیرقابل پیش بینی بودن نرخ ارز و تصمیم گیری های تجاری گهگاه انگیزه صادرات را کاهش داده است. انتظار می رود با توجه به تحریم ها و موانعی که بر سر راه صادرات وجود دارد، مدیران سیاسی کشور به طور جدی در سیاست های مبادله ای و تجاری به نفع توسعه صادرات رقابتی بازنگری کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که دولت و وزارت امنیت باید به آن توجه کنند این است که توسعه صادرات و گسترش روابط تجاری بدون در نظر گرفتن تحولات منطقه ای و جهانی موفقیت آمیز نخواهد بود . ما در منطقه ای قرار داریم که رویدادهای سیاسی و اقتصادی به سرعت در حال وقوع است و تحلیل و تحقیق در مورد رویدادهای ژئوپلیتیکی برای تعیین مقصد و نیازهای صادراتی و گسترش یا محدود کردن روابط با سایر کشورها بسیار مهم است. در حال حاضر به دلایل زیادی تمرکز جغرافیایی صادرات کشور به حدی است که سهم پنج شریک اصلی صادراتی کشور تقریباً 73 درصد از صادرات ما را تشکیل می دهد. محدودیت شرکای تجاری می تواند شرایط را برای تجار ما سخت کند و در صورت بروز هرگونه تنش، صادرات ما دچار نوسان می شود. در حال حاضر فرصت های بالقوه ای برای صادرات وجود دارد که می توان با دیپلماسی آینده نگر و تحلیل محیط پیرامون به فرصت های واقعی تبدیل شود.

حسن زاده ادامه داد: یکی از حوزه هایی که در حوزه صادرات و سیاست گذاری باید مورد توجه قرار گیرد حوزه خدمات فنی و مهندسی است. در سال 1402 صادرات خدمات مهندسی و فنی کشور حدود 1.3 میلیارد دلار بوده است. کشور ما در این زمینه نسبت به کشورهای همسایه توان و ظرفیت قابل توجهی دارد. صادرات خدمات فنی مهندسی می تواند به عنوان موتور محرکه در توسعه صادرات غیرنفتی ایران عمل کند. برای دستیابی به این هدف، حمایت دولت، بهبود زیرساخت ها و تقویت برند خدمات فنی و مهندسی ایران مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: یکی از موانع در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی نحوه تفسیر ماده 46 قانون توسط بانک مرکزی برای رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور است. امکان دریافت ضمانت نامه بانکی جهت انجام تعهدات شما و ارائه آن به خارج از کشور سلب خواهد شد.

این نماینده بخش خصوصی تاکید کرد: متأسفانه زیرساخت های حمل و نقل شکننده است و باعث افزایش قیمت کالاهای صادراتی می شود که انتظار می رود دولت در برنامه ای کوتاه مدت به این موضوع توجه کند. از سوی دیگر، سیستم تامین مالی تولید و صادرات با مشکل جدی مواجه است. بنابراین در شرایط کنونی سیاست های تشویقی و مشوق های صادراتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=403669

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.