افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
0

فعال شدن مجدد شورای عالی صادرات برای توسعه تجارت خارجی ضروری است

  • کد خبر : 403466
فعال شدن مجدد شورای عالی صادرات برای توسعه تجارت خارجی ضروری است

به گزارش بازار سازمان توسعه تجارت ایران، ˈسید محمد اتابکˈ امروز (یکشنبه) در مراسم روز ملی صادرات افزود: ناهماهنگی بین سازمان ها به طور مستقیم بر میزان صادرات تاثیر گذاشته است. وی تاکید کرد: نهادهای متولی تجارت خارجی یعنی بانک مرکزی، وزارت حراست و وزارت اقتصاد باید برای رفع مشکلات صادراتی تشکیل جلسه دهند و […]

به گزارش بازار سازمان توسعه تجارت ایران، ˈسید محمد اتابکˈ امروز (یکشنبه) در مراسم روز ملی صادرات افزود: ناهماهنگی بین سازمان ها به طور مستقیم بر میزان صادرات تاثیر گذاشته است.

وی تاکید کرد: نهادهای متولی تجارت خارجی یعنی بانک مرکزی، وزارت حراست و وزارت اقتصاد باید برای رفع مشکلات صادراتی تشکیل جلسه دهند و راهکارهایی برای حل آن بیاندیشند.

وزیر صامت، صادرات را یکی از مولفه های اصلی بهبود اقتصاد کشور معرفی کرد و ادامه داد: فعالان اقتصادی و مدیران دولتی معتقدند که از برنامه هفتم توسعه فاصله گرفته ایم و لازم است برای جبران این موضوع اقدامات جدی را در دستور کار خود قرار دهیم. مشکل .

اتابک تصریح کرد: بخشی از عقب ماندگی ما در تجارت خارجی ناشی از سیاستگذاران است.

سهم ایران از صادرات جهانی 0.5 درصد است.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه گفت: موقعیت جغرافیایی ایران امکان رشد صادرات را به وجود آورده است و این در حالی است که تنها نیمی از صادرات دنیا در اختیار ایران است و به نظر می رسد یکی از عوامل عدم تعادل تجاری محدود است. سبد صادراتی ما در حال بازگشت است.

وزیر صامت بر جبران عدم تعادل تجاری در دولت چهاردهم تاکید کرد و افزود: آمارها نشان می دهد در 10 سال گذشته از خام فروشی راضی بوده ایم و این نشان می دهد که برنامه ریزی چندانی برای تولید کالاهای با افزوده بالا نداشتیم. ارزش و محصولات صادراتی ما متمرکز هستند. تاکید می کنم که نباید این موضوع را مزیت بدانیم.

به گزارش اتابک؛ در 10 سال گذشته 48 درصد از کل صادرات ایران به 5 کشور جهان صادر شده است. اما امروز این عدد به 73 درصد رسیده است یعنی تنها 27 درصد از کل صادرات ما به کشورهایی غیر از 5 مقصد اول صادراتی ما صادر می شود و این آمار نشان می دهد که صادرات ما محدود است.

وزیر صامت با بیان اینکه سیاست های ارزی در راستای توسعه تجارت نیست، گفت: ایجاد بستر برای امضای تفاهم نامه های منطقه ای، امضای تفاهم نامه های تجاری ترجیحی و رسیدن به تعرفه کالاهای اساسی قطعا یکجانبه در تجارت را برطرف می کند.

وی با اشاره به توانمندی های ایران در تولید کالاهای خدمات فنی و مهندسی، گفت: صادرکنندگان در بسیاری از موارد ضمانت را تعلیق می کنند، اما این موضوع نباید مانعی در روند تجارت ایجاد کند. امیدواریم این مشکل برطرف شود و در افزایش حجم صادرات تاثیر مثبت داشته باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=403466

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.