افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
0

ماجرای بلیت سوختن و پشت در ماندن تماشاگران چیست؟

  • کد خبر : 403103
ماجرای بلیت سوختن و پشت در ماندن تماشاگران چیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شهاب مهربان که این روزها نمایش «گرپلاس» را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می کند، در گفت و گو با ایسنا، در تشریح ویژگی های این نمایش، درباره سختی اجرای تئاتر در مجموعه تئاتر شهر گفت: وقایع جاری را شرایط می کند و ابراز تاسف کرد که در این […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شهاب مهربان که این روزها نمایش «گرپلاس» را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می کند، در گفت و گو با ایسنا، در تشریح ویژگی های این نمایش، درباره سختی اجرای تئاتر در مجموعه تئاتر شهر گفت: وقایع جاری را شرایط می کند و ابراز تاسف کرد که در این شرایط چشم انداز روشنی برای آینده تئاتر وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، وی در ابتدا درباره محوریت نمایش خود توضیح داد: نمایش ما یک اثر اجتماعی با محوریت کمدی است و در ادامه نمایش قبلی من «باکسور» که در سال 1400 ارائه شده بود، ارائه می شود. آن نمایش داستان خانواده ای از دهه 50 بود که درگیر پدرکشی بودند و برنامه «گرپلاس» همچنان همان داستان را ادامه می دهد و داستان شخصیت هایش را در یک بازه زمانی 30، 40 ساله روایت می کند که گویی داستان است. امسال و پارسال

مهربان که متن این نمایش را با مهاب مهربان نوشته است، درباره انتخاب رویکرد طنز برای روایت یک داستان اجتماعی توضیح داد: این اتفاق ناخودآگاه رخ داد. در برنامه «گرپلاس» مادر خانواده مخفیانه ازدواج کرد و شوهرش در خانه فوت کرد و حالا بچه ها ماجرا را دنبال می کنند. برخورد بچه ها با این اتفاق فضا را به کمدی می آورد. به این ترتیب داستان تلخی را روایت می کنیم که در ژانر کمدی محوریت انتقادی و اجتماعی دارد.

این کارگردان درباره استقبال تماشاگران از نمایش خود نیز گفت: در روند تمرین این استقبال قابل پیش بینی بود اما نکته دردناک این است که شرایط عمومی تئاتر خوب نیست. عموماً نمایش ها برای جذب مخاطب باید چهره های آشنا داشته باشند. استقبال از برنامه ما خوب بوده است اما جای تاسف است که تعداد بازیگران برخی برنامه ها از تعداد مخاطب بیشتر است.

مهربان با ابراز تاسف از وضعیت تبلیغات تئاتر افزود: در روزهایی که تئاتر تماشا می کردیم شرایط متفاوت بود. برخی اتاق های خاص فعال بودند. مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار مولوی. سالن ها محدود بود و اجراها از کیفیت بهتری برخوردار بودند، اما اکنون با افزایش تعداد سالن ها و نمایش ها، گاهی اتفاقاتی در تبلیغات و اطلاع رسانی سالن ها می افتد که ربطی به تئاتر و جایگاه فرهنگی آن ندارد. این بدان معناست که گاهی اوقات تبلیغات تئاتر شبیه ترد می شود و به عنوان یک گروه تئاتر درگیر نمایش هایی می شویم که برای تئاتر مناسب نیستند.

این کارگردان افزود: به جای اینکه به فکر ارتقای کیفیت کارمان باشیم، درگیر این نوع مسائل شده ایم و خواه ناخواه در این فضا قرار گرفته ایم. علاوه بر این، در سال های اخیر نوع و سلیقه مخاطبان تئاتر نیز تغییر کرده است. به هر حال نمایش ما به لطف تبلیغات دهان به دهان روی صحنه مانده است.

مهربان در پاسخ به چشم اندازی که برای ادامه کار در تئاتر پیش روی خود می بینید، تصریح کرد: متأسفانه تئاتر محل گذر اکثر کسانی است که در این شاخه کار می کنند زیرا شرایط خوبی ندارد. در این نمایش کمترین دستمزد را به بازیگران می دهیم و بسیاری از جنبه های تئاتری را نادیده گرفته ایم. ما تهیه‌کننده‌ای داریم که پای کار کار است و نگاه تجاری ندارد، در حالی که همه چنین تهیه‌کننده‌ای ندارند، اما من از ابتدا می‌دانستم که با همه این‌ها ضرر می‌کنیم چون با این هزینه‌ها کار در تئاتر باعث شده است. توجیه اقتصادی ندارد و اساساً شکل تئاتر و تولید آن تغییر کرده است و ما بیشتر به دنبال طنز خوبی هستیم که هنگام اجرای نمایش به دست می آید. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، بعید نیست در سال های آینده تئاتر تعطیل شود.

مهربان در ادامه با ابراز تاسف از قطع یارانه دولت برای تولید تئاتر خاطرنشان کرد: دولت باید مانند گذشته در جایگاه تهیه کننده باشد. آن روش هم برای مدیر و هم برای کارگران کار خوبی بود، اما اکنون دولت هیچ حمایتی نمی کند. به همین دلیل در تئاتر اتفاقاتی می افتد که ربطی به اصل این هنر ندارد و متاسفانه این وضعیت سال به سال بدتر می شود.

این کارگردان اضافه کرد: برای اجرای یک نمایش 9 ماه تمرین می کردیم اما الان در تئاتر چنین اتفاقی نمی افتد چون اکثر بازیگران مشغول بازی در پروژه های ویدئویی و پلتفرم هستند و نمی توانند چندین ماه را برای یک تئاتر تمرین کنند. . و این در کیفیت نمایشنامه ها تاثیر دارد. موثر بوده است.

وی در ادامه با ابراز تاسف از وضعیت فعلی نرده های مجموعه تئاتر شهر که ورود و خروج از این مجموعه را سخت می کند، گفت: هر شب حدود 15 تماشاگر پشت دروازه می مانند. برخی از آنها راهی برای ورود به مجموعه تئاتر شهر پیدا نمی کنند زیرا در حال حاضر این مجموعه تنها یک ورودی دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتم نحوه دسترسی به مجموعه را با چاپ فلش روی کاغذ به عموم مردم نشان دهم. جای تاسف است که مردمی که در این شرایط سخت اقتصادی برای خرید بلیت یک نمایش هزینه می کنند، راهی برای ورود به مجموعه پیدا نمی کنند و بلیتشان سوخته است. برای جبران این وضعیت خودمان دوباره برای این تماشاگران بلیت می خریم تا نمایش را ببینند. از این رو اگرچه حفظ و حراست از تئاتر شهر ضروری است، اما وضعیت تنها یک ورودی این مجموعه باعث سردرگمی مردم شده و مشکلات ترافیکی زیادی را در تئاتر شهر ایجاد کرده است.

نمایش «گور پلاس» با بازی داریوش رشاد، الهام آخان، مهدی یگانه، میلاد مرادی، پرتو مهر، رحمان یاوری اجرا می شود.

این نمایش هر شب ساعت 20:00 به مدت 75 دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می شود.

۲۴۴۵۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=403103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.