افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
0

اختلاف 500 هزار میلیارد تومانی با قیمت دولتی خودرو و بازار آزاد به جیب چه کسانی ختم شده است؟

  • کد خبر : 402937
اختلاف 500 هزار میلیارد تومانی با قیمت دولتی خودرو و بازار آزاد به جیب چه کسانی ختم شده است؟

اما چرا این شکاف در بازار خودرو ایجاد شده است؟ به گفته کارشناسان و فعالان خودرو کشور، ریشه اصلی این شکاف عمیق، سرکوب قیمت خودرو در یک دهه اخیر است. از اواخر سال 1390 با ورود شورای رقابت به حوزه قیمت خودرو، این مهار قیمت شکل گرفت که علاوه بر شکاف 500 اقدامی، تبعات منفی […]

اما چرا این شکاف در بازار خودرو ایجاد شده است؟ به گفته کارشناسان و فعالان خودرو کشور، ریشه اصلی این شکاف عمیق، سرکوب قیمت خودرو در یک دهه اخیر است.

از اواخر سال 1390 با ورود شورای رقابت به حوزه قیمت خودرو، این مهار قیمت شکل گرفت که علاوه بر شکاف 500 اقدامی، تبعات منفی دیگری نیز داشته و دارد. از زیان خودروسازان گرفته تا افت کمی و کیفی تولید، همگی از پیامدهای منفی قیمت های دستوری هستند که علی رغم ناکارآمدی این سیاست، همچنان بر آن پافشاری می کنند.

بنابراین شاید سیاست خیرخواهانه سیاستگذار به ضرر سایر مصرف کنندگان واقعی تمام شده باشد زیرا یکی از دلایل رشد قیمت ها در بازار واسطه گری (ناشی از اجرای سیاست قیمت گذاری اجباری) است. بنابراین سیاستگذار ناخواسته به ضرر برخی مصرف کنندگان واقعی عمل کرده است.

اگر سیاست قیمت گذاری اجباری اعمال نمی شد، قیمت خودرو در بازار آزاد در حد فعلی نبود، ضمن اینکه با رشد کمی و کیفی تولید نیز مواجه بودیم و آنجاست که سود واقعی به حد واقعی می رسید. مصرف کننده .

اگرچه در این سال ها بارها ثابت شده است که سیاست قیمت گذاری برای تنظیم بازار خودرو کارآمد نیست، اما این سیاست همچنان ادامه دارد و همچنان ذائقه دلالان و واسطه ها را برآورده می کند.

این در حالی است که خودروسازان از یک سو می گویند به دلیل عدم پوشش هزینه های تولید با قیمت های اجباری با ضرر و زیان هنگفتی روبرو هستند و نمی توانند از نظر کمی و کیفی بهبود یابند و از سوی دیگر بسیاری از مصرف کنندگان واقعی راضی نیستند. وضعیت فعلی بازار و ماشین مورد نظر شما به دست شما نمی رسد.

اصرار مسئولان بر اعمال قیمت های دستوری و البته فریز قیمت ها از یک سو و افزایش قیمت ها در بازار از سوی دیگر باعث تعمیق و گسترش اختلاف قیمت ها در بازار خودرو شده است. در واقع علاوه بر اینکه فنر قیمت خودرو در ابتدا فشرده می ماند، منحنی قیمت در بازار تحت تاثیر عوامل خودرویی و به ویژه غیرخودرویی رشد می کند.

بنابراین اگر می خواهید این فاصله را کاهش دهید، یا باید قیمت خودرو را در بازار کنترل کنید و یا قیمت خودرو را در مبدا افزایش دهید که شامل چند سناریو است. یکی از سناریوها این است که سیاست فریز قیمت ها ادامه داشته باشد و در ابتدا قیمت حرکتی نداشته باشد، اما سیاستگذار به هر شکل ممکن منحنی قیمت خودرو را در بازار کنترل کند یا حتی جهت آن را برعکس کند.

این در حالی است که سیاستگذار خودرو قدرت غلبه بر عواملی مانند انتظارات تورمی و قیمت ارز (به عنوان مولفه های تاثیرگذار بر منحنی قیمت خودرو و خودرویی نیست) را ندارد و تنها ابزار آن رشد تولید و واردات است. کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز ریشه های سیاسی و اقتصادی دارد که در سطوحی بالاتر از سطوحی که مسئول سیاست خودرو هستند تصمیم گیری می شود.

اما سناریوی دیگر این است که سیاست قیمت گذاری اجباری ادامه دارد اما قیمت خودرو به صورت مستمر و در بازه های زمانی مناسب بازنگری می شود. در این صورت، اگر انتظارات تورمی و قیمت ارز نیز کنترل شود، شکاف قیمتی به میزان قابل توجهی (حداقل در کوتاه مدت) کاهش می یابد.

بدون شک اگر سیاست قیمت گذاری اجباری به شکلی (حتی طبق سناریوی دوم) ادامه پیدا کند، باز هم با فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار خودرو مواجه خواهیم بود.

بنابراین دلالی و واسطه گری، افت کیفیت، تولید زیر ظرفیت و حتی کاهش تولید، از دست دادن خودروسازان و نارضایتی مشتریان ادامه خواهد داشت و تنها برنده واقعی دلالان و واسطه ها خواهند بود.

در حال حاضر سیاست گذار علاوه بر اصرار بر قیمت های دستوری، پا را فراتر گذاشته و توقف طولانی مدت قیمت ها را آغاز کرده است که عملا شکاف قیمتی را با توجه به رشد نسبی قیمت خودرو در بازار افزایش داده است.

از آخرین بررسی رسمی قیمت ها حدود 18 ماه می گذرد که البته در این مدت خودروسازان با استفاده از ترفند خودروهای بهبود یافته توانستند تا حدودی قیمت محصولات خود را افزایش دهند. البته حدود یک سال از آن ماجرا می گذرد.

تصور می شد دولت سیزدهم در بهار امسال قیمت ها را بازنگری کند، اما چون عمر آن یک سال زودتر تمام شد، کار اصلاحات بر دوش دولت چهاردهم افتاد. با توجه به اینکه این دولت در ابتدای راه است و نمی‌خواهد با اصلاح (افزایش) قیمت کارخانه‌ای خودروها باعث نارضایتی شهروندان شود، فعلا با توقف قیمت‌ها ادامه یافته است.

حتی با وجود اینکه عوامل خودرویی و غیرخودرویی منحنی قیمت را به سمت بالا می‌برند، چشم‌انداز روشنی درباره اینکه چه زمانی دولت برای اصلاح قیمت‌ها اقدام خواهد کرد، وجود ندارد. با این حساب تداوم این وضعیت به تعمیق شکاف قیمتی در بازار خودرو منجر خواهد شد.

23302

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=402937

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.