افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
0

راز یک ازدواج موفق

  • کد خبر : 402390
راز یک ازدواج موفق

آفتاب نیوز: اکثر زوج ها بعد از دعواهای زناشویی یک مرحله مهم را رد می کنند. این یک مرحله مهم در صحبت کردن پس از دعوا است. این گفتگو درباره حل سطحی اختلاف نظرها نیست، بلکه در مورد تأثیر احساسی بحث پشت آن است. حتی پس از عذرخواهی و آشتی، زوجین اغلب احساسات بدی دارند. […]

آفتاب نیوز:

اکثر زوج ها بعد از دعواهای زناشویی یک مرحله مهم را رد می کنند. این یک مرحله مهم در صحبت کردن پس از دعوا است. این گفتگو درباره حل سطحی اختلاف نظرها نیست، بلکه در مورد تأثیر احساسی بحث پشت آن است. حتی پس از عذرخواهی و آشتی، زوجین اغلب احساسات بدی دارند. با گذشت زمان، اگر به این احساسات توجه نشود، صمیمیت عاطفی و اعتماد بین زوجین را تحت تأثیر قرار می دهد.

زوج هایی که همیشه بعد از دعوا در مورد احساسات خود صحبت می کنند، انعطاف پذیری و درک عاطفی بیشتری از یکدیگر دارند. فراز و نشیب های ازدواج نه تنها شامل حل اختلافات و غلبه بر آنها می شود، بلکه زوج ها باید رشد فردی و اجتماعی را در کنار هم تجربه کنند. سه مولفه کلیدی برای گفتگو پس از دعوا در ازدواج شما وجود دارد.

1. بررسی خسارت احتمالی

وقتی دعوا تمام می شود، بیشتر زوج ها برای بررسی احساسات خود و طرف مقابل وقت نمی گذارند. احساساتی مانند ترس، درد یا احساس گناه در زیر سطح مدفون هستند. پس از مشاجره، زوجین باید در حین گفتگو بررسی کنند که این دعوا چه تأثیری بر عواطف و احساسات آنها داشته است. این گفتگو باعث افزایش احساس همدلی و درک متقابل زوجین پس از دعوا می شود.

برای شروع این گفتگو، بهتر است زوج ها با بیان واضح احساسات خود شروع کنند. سپس از طرف مقابل بخواهید که احساسات خود را بیان کند. یک گفتگوی دو طرفه بدون سرزنش یا القای احساسات منفی به زوج ها این امکان را می دهد که یکدیگر را بهتر از روز قبل بشناسند و احساسات و عواطف یکدیگر را درک کنند.

2. نیازهای اساسی را شناسایی کنید.

اغلب، بحث‌ها فقط حول یک موضوع خاص نمی‌چرخند، بلکه بر اساس نیازهای عمیق‌تر و برآورده نشده‌تر انجام می‌شوند. یکی از طرفین ممکن است احساس کند که رها شده یا بی اهمیت است، یا ممکن است به عشق یا توجه بیشتری نیاز داشته باشد. تحقیقات منتشر شده در مجله روانشناسی بالینی و روان درمانی در سال 2020 نشان می دهد که تجارب غفلت عاطفی و سوء استفاده عاطفی در دوران کودکی اغلب منجر به احساس کمبود عشق در بزرگسالی می شود که می تواند باعث ناامنی و بی اعتمادی در ازدواج شود.

این عوامل باعث تجدید سوء تفاهم ها، فاصله عاطفی و درگیری های مداوم در ازدواج می شود و برقراری صمیمیت و برقراری ارتباط موثر را دشوار می کند. در نتیجه، گفتگو برای شناسایی این نیازهای اساسی باید در اولویت قرار گیرد. برای شروع یک گفتگوی موثر پس از دعوا، بهتر است زوج ها ابتدا از خود بپرسند که در زمان دعوا به چه چیزی نیاز داشتند و پس از کشف نیازهای خود، آنها را با شریک زندگی خود بزرگ کنند. بهترین کار این است که زوجین یکدیگر را تشویق کنند تا نیازهای عاطفی خود را کشف کنند و سپس با همدلی و درک متقابل سعی در برآورده کردن آنها داشته باشند.

3. در نظر گرفتن راهکارهایی برای آینده

بخش اساسی هر مکالمه پس از دعوا، برنامه ریزی برای مدیریت بحث های آینده است. بهتر است از این فرصت برای برنامه ریزی و تقویت توانایی ها برای غلبه بر چالش های آینده استفاده شود. میانجیگری برای حل تعارض بر رفاه عاطفی و پاسخ های عصبی در روابط تأکید دارد. این روند نه تنها اعتماد متقابل زوجین را تقویت می کند، بلکه نشان می دهد که زوجین به تفاوت ها اهمیت می دهند و از یکدیگر حمایت می کنند.

پرسیدن سوالاتی از این قبیل، “دفعه بعد چه کاری می توانیم متفاوت انجام دهیم یا چگونه می توانیم در شرایط مشابه از یکدیگر حمایت کنیم؟” به این ترتیب، تمرکز از خود مناقشه به راه حل های سازنده و پیشگیرانه تغییر می کند.

راهبردهایی برای مکالمات موثر

با وجود اهمیت صحبت کردن بعد از دعوا، زوج ها اغلب از ترس شروع دوباره دعوا از آن اجتناب می کنند. بسیاری از زوج ها بررسی مجدد این موضوعات را غیر ضروری یا طاقت فرسا می دانند. با این حال، نادیده گرفتن این گفتگوها باعث از بین رفتن احساسات منفی نمی شود. عدم توجه به این احساسات منجر به دوری، رنجش و درگیری مکرر می شود.

برای مؤثر بودن این گفتگوها، هر دو طرف باید احساس امنیت کنند و حالت تدافعی نگیرند. مواردی که به تسهیل این گفتگو کمک می کند عبارتند از انتخاب زمان مناسب، روشن کردن هدف گفتگو و اجتناب از مشاجره، گوش دادن به یکدیگر بدون جانبداری، کنترل احساسات و صبور بودن.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=402390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.