افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
0

این بچه ها باید لکنت داشته باشند!

  • کد خبر : 402354
این بچه ها باید لکنت داشته باشند!

به گزارش مانی بان، به عنوان یک پدر و مادر، طبیعی است که نگران رشد گفتار فرزندتان باشید، اما باید بدانید که شروع تکلم در کودکان متفاوت است. برخی زود و برخی دیر شروع به صحبت می کنند. کودکان 2 تا 5 ساله اغلب در صحبت کردن و تلفظ نادرست صداها و کلمات خاص مشکل […]


به گزارش مانی بان، به عنوان یک پدر و مادر، طبیعی است که نگران رشد گفتار فرزندتان باشید، اما باید بدانید که شروع تکلم در کودکان متفاوت است. برخی زود و برخی دیر شروع به صحبت می کنند. کودکان 2 تا 5 ساله اغلب در صحبت کردن و تلفظ نادرست صداها و کلمات خاص مشکل دارند. علاوه بر این، گاهی اوقات کودک هنگام صحبت صداهای خاصی را تکرار می کند و به نظر می رسد که در صحبت کردن مشکل دارد. این مسائل اغلب برای والدین نگران کننده است، اما آیا جای نگرانی وجود دارد یا لکنت زبان در سن خاصی طبیعی است؟ دکتر آرزو سادات ملک نیا، متخصص روانشناسی تربیتی و عضو انجمن مطالعات روان درمانی به این سوال پاسخ می دهد.

عوامل مهم لکنت زبان در کودکان

دکتر ملک نیا با بیان اینکه عوامل بیولوژیکی که باعث لکنت زبان می شوند شامل عوامل ژنتیکی یا ارثی و عوامل مادرزادی می شود، می گوید: کودکانی که در خانواده ای متولد می شوند که اعضای خانواده در بزرگسالی لکنت دارند، بیشتر در معرض لکنت زبان هستند. گاهی اوقات لکنت ناشی از بیماری، آسیب جسمی یا عوامل روانی است. همچنین اگر در زمان تولد برای نوزاد مشکلی پیش بیاید باعث لکنت زبان می شود».

به گفته این روانشناس تربیتی، عوامل روانشناختی از جمله عوامل مهمی است که باعث لکنت زبان می شود: «وقتی کودک ترس و اضطرابی را بیش از حد توان و تحمل خود تجربه می کند، دچار لکنت می شود. لکنت در محیط هایی رخ می دهد که کودک شما از آن می ترسد. در خانواده‌هایی که پدر و مادر به هر دلیلی از هم جدا شده‌اند، احساس امنیت نمی‌کند و کودک مطلقه ممکن است دچار لکنت شود، بحث در مورد فضای امن بسیار مهم است. شدت لکنت را عمدتاً در کودکان دبستانی در سن 6 یا 7 سالگی دقیقاً زمانی که کودک وارد مدرسه می شود مشاهده می کنیم.

به گفته ملک نیا، شرایطی که کودک در آن لکنت دارد گاهی متفاوت است: «استرس گاهی اوقات باعث بدتر شدن لکنت می شود، به همین دلیل صحبت کردن در جمع یا صحبت با تلفن می تواند شرایط را تشدید کند. با شروع مدرسه، استرس کودکی که لکنت زبان دارد افزایش می یابد زیرا وارد محیط هایی می شود که در مرکز توجه قرار دارد، مانند خانواده، در محیط هایی که توجه به آنها بسیار کمتر خواهد بود.

شایع ترین سن لکنت در کودکان

ملک نیا می گوید: کودکان در دوره رشد گفتار، یعنی بین 3 تا 7 سالگی اغلب دچار لکنت می شوند و در عرض چند هفته تا چند ماه از بین می رود، اما کودکانی که لکنت دارند با شروع مدرسه دچار لکنت شدید می شوند. به دلیل ورود به مکان جدید

راه های تشخیص لکنت در کودکان

افرادی که لکنت دارند، کلمات یا هجاها را طولانی‌تر از حد معمول تلفظ می‌کنند یا بهتر بگوییم طولانی‌تر می‌کنند. ملک نیا توضیح می دهد: انواع لکنت به دو دسته کلونیک و تونیک تقسیم می شود که در لکنت کلونیک هجای اول را چند بار با سرعت و قدرت تکرار می کنید و سپس به سراغ هجای بعدی می روید؛ اما در لکنت تونیک عضلات دهان. چند ثانیه توقف کنید و در حین فعالیت مکث کنید، سپس کودک برای شروع کلمه بعدی تقلا می کند و آن را با شدت تلفظ می کند.

این روانشناس کودک می گوید: بسته به انواع لکنت، به راحتی می توانید با توجه به نحوه صحبت کردن فرزندتان تشخیص دهید که آیا کودکتان لکنت دارد یا خیر.

چه زمانی لکنت در کودکان طبیعی است؟

ملک نیا در پاسخ به این سوال می گوید: اگر لکنت کودک در عرض چند هفته تا چند ماه از بین برود و سن شروع لکنت کمتر از سه سالگی بوده باشد، می توان گفت که لکنت زبان طبیعی است. و در حین یادگیری زبان رخ داد.” به عبارت دیگر، با یادگیری زبان و افزایش توانایی صحبت کردن، ممکن است کودک دچار لکنت زبان شود.

و ادامه می دهد: اگرچه در 75 درصد موارد لکنت با افزایش سن از بین می رود، اما اگر لکنت بیش از یک سال طول بکشد باید درمان انجام شود.

لکنت مزمن را با لکنت طبیعی اشتباه نگیرید

والدین باید بین لکنت عادی و مزمن تمایز قائل شوند: «اگر در خانواده شما افرادی وجود داشته باشند که لکنت دارند، می توان شروع لکنت مزمن را پیش بینی کرد. البته سن شروع لکنت نیز پیش بینی کننده خوبی برای لکنت مزمن است. اگر کودکی قبل از سه سالگی لکنت زبان داشته باشد، احتمال لکنت زبان طبیعی است.

ملک نیا طول مدت اختلال را از دیگر عوامل در تشخیص لکنت طبیعی و مزمن می داند و بیان می کند: مدت زمان این اختلال نیز پیش بینی کننده خوبی برای تشخیص لکنت مزمن است؛ اگر کودک بیش از یک سال لکنت داشته باشد. مزمن است و قطعا نیاز به درمان دارد.»

رفتار والدین با کودکی که لکنت دارد

به گفته ملک نیا، والدین در خانه باید نکاتی را برای کمک به روند بهبودی فرزندشان رعایت کنند:

– اولین کاری که باید با کودکان لکنت زبان انجام داد این است که محیط خانه را امن و بدون تنش کنیم.

– در خانه آهسته و آرام با او صحبت کنید و سرعت گفتار خود را کاهش دهید.

– وقتی کودکتان هنگام بیان حرف هایش لکنت زبان دارد، مدام او را اصلاح نکنید و به او دستور ندهید که آهسته تر و واضح تر صحبت کنید و غیره. در مورد اینکه چگونه باید صحبت کنید

– به آسیب های روحی و روانی که برای افراد مبتلا به لکنت به دلیل بی حوصلگی اطرافیانشان می آید، توجه کنید، بنابراین هر روز در ساعت مشخصی با آنها وقت بگذارید و با انگشت عروسکی نقش های مختلف نمایش را بازی کنید. حتی می توانید با آن کاردستی انجام دهید و در حین کار با آن چت کنید.

– خواندن کتاب داستان با صدای بلند نیز می تواند به توانایی گفتاری کودک کمک کند. وقتی در حال مطالعه هستید، محرک را افزایش دهید و هشدار را کاهش دهید.

ملک نیا به والدین توصیه می کند: یادآوری نحوه برخورد با لکنت کودک می تواند تاثیر بسزایی در ایجاد احساس منفی در او داشته باشد. به کودک خود کمک کنید بدون ترس از قضاوت یا تحقیر شدن، به عنوان یک خانواده صحبت کند. چه کسانی باید شرایط امن را برای او ایجاد کنند. شما، و کسی که باید در جمع صحبت کند و احساس امنیت کند، پسر شماست.

فعالیت ها و بازی های مناسب برای درمان لکنت زبان

دکتر ملک نیا بازی را راه مناسبی برای درمان لکنت در کودکان می داند و می گوید: از آنجایی که سن لکنت با سن عمل عینی کودک برابری می کند، می توان با نوشتن حروف و کلمات روی کاغذ لکنت را بهبود بخشید و آنها را تشویق کرد. همچنین اگر شرایط محیطی برای ترسیم مربع روی زمین با گچ مناسب است، حروف هر خانه را بنویسید و با پریدن در هر خانه ای که با گچ نوشته شده است، آنها را به تکرار تشویق کنید.

این روانشناس کودک می گوید اگر فرزندتان از ترس لکنت زبان می کند، درباره ترس هایش با او صحبت کنید: «اجازه دهید کودکتان در مورد احساسش در هنگام ترس صحبت کند، سپس از او بپرسید که اسم آن احساس را چه می گذارد. وقتی این احساس را دارید، در کجای بدنتان آن را حس می کنید و در آن لحظه چه افکاری در سر دارید.»

پیامدهای بی توجهی والدین در درمان لکنت زبان

گاهی والدین از ترس دیدن فرزند معلول خود از هرگونه درمانی اجتناب می کنند، اما دکتر ملک نیا در این باره می گوید: «هر چه از اولین بروز لکنت کودک زمان می گذرد، درمان لکنت دشوارتر می شود؛ بنابراین، درمان باید در اسرع وقت انجام شود.

و ادامه می‌دهد: «بی‌توجهی به درمان می‌تواند پیامدهای اجتماعی منفی برای کودک به همراه داشته باشد؛ کودک در معرض همسالانی قرار می‌گیرد که از نظر گفتاری با او متفاوت هستند و گاه مورد تمسخر و تحقیر همسالان قرار می‌گیرد، بنابراین «مدرسه ممنوع است». مکان امن تر برای او، بنابراین، برای جلوگیری از عواقب عدم درمان لکنت، بهتر است آن را سریع درمان کنید.


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=402354

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.