افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
0

ارتباط و تعامل محاکم قضایی و شوراهای حل اختلاف باید بهبود یابد.

  • کد خبر : 401969
ارتباط و تعامل محاکم قضایی و شوراهای حل اختلاف باید بهبود یابد.

۲۸ / ۰۷ / ۱۴۰۳ – ۱۲:۴۸:۰۰ معاون اول قوه قضائیه: معاون اول قوه قضائیه در چهاردهمین جلسه شورای راهبری قانون جدید شوراهای حل اختلاف و ایجاد دادگاه های صلح بر تقویت و ارتقای تعامل دادگاه های صلح با حل اختلاف شوراهای صلح تاکید کرد. به گزارش ایلنا، چهاردهمین جلسه شورای راهبری قانون جدید شوراهای […]


۲۸ / ۰۷ / ۱۴۰۳ – ۱۲:۴۸:۰۰

معاون اول قوه قضائیه:




معاون اول قوه قضائیه در چهاردهمین جلسه شورای راهبری قانون جدید شوراهای حل اختلاف و ایجاد دادگاه های صلح بر تقویت و ارتقای تعامل دادگاه های صلح با حل اختلاف شوراهای صلح تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، چهاردهمین جلسه شورای راهبری قانون جدید شوراهای حل اختلاف و تشکیل دادگاه های صلح با حضور حجت الاسلام خلیلی معاون اول قوه قضائیه، شاهرخیان معاون مالی، پشتیبانی و سازندگی، ابراهیم زادگان برگزار شد. ، رئیس مرکز رسانه ای الفت، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی صاحبکار خراسانی، معاون راهبردی حجت الاسلام والمسلمین صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه، موحد، دبیر کل. هیئت مدیره اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف و جمعی از مدیران و مسئولان دستگاه قضایی برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام خلیلی معاون اول قوه قضائیه ضمن تشکر و قدردانی از زحمات همکاران شورای حاکمیتی دادگاه های صلح اظهار داشت: راهبرد اساسی تشکیل دادگاه صلح ایجاد برخورد و نظارت موثر است. بین این مرجع قضایی و شوراهای حل اختلاف به منظور ترویج و تقویت فرهنگ صلح و تعهد در جامعه نتیجه این تقابل است.

وی افزود: لازم است مدیران قضایی و قضات دادگاه صلح در فرآیند فعال سازی و رسیدگی به امور در صلاحیت دادگاه صلح به این راهبرد بسیار مهم توجه کنند. در واقع دادگاه قاضی ایجاد شد تا به اموری که ماهیت قضایی دارد توسط مرجع قضایی رسیدگی شود و در عین حال اقدامات سازشکارانه در شوراهای حل اختلاف با نظارت یک مرجع قضایی بهینه و تقویت شود .

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: مدیران قضایی با پیروی از رهنمودهای ریاست محترم قوه قضائیه با بهره گیری از مهارت و ظرفیت شوراهای حل اختلاف همراه با دادگاه صلح و اتخاذ تدابیر مناسب و عملی، ارتباط مفیدی بین این دو مرجع برقرار می کنند تا از نزدیک شدن پرونده به مراجع قضایی کاسته شود و یا اختلاف به سرعت حل شود.

موحود دبیر هیأت رئیسه اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف با اشاره به افتتاح دادگاه های صلح در مراکز استان ها گفت: در حال حاضر 607 حوزه قضایی از 659 حوزه قضایی کشور یعنی 92 درصد. از قوانین جدید شوراهای حل اختلاف اجرا شده و در 336 قاضی در شهرستان های کشور غیر از مرکز استان دادگاه صلح فعال و به ارائه خدمات به اعیان مشغول هستند.

وی افزود: این دادگاه در 10 مرکز در استان فعال است و در 21 مرکز دیگر در استان نیز دادگاه صلح در شرف ایجاد است. تخمین زده می شود تا 19 آبان ماه سال جاری و تقریبا یک ماه مانده به پایان مهلت قانونی، قوه قضائیه به وظیفه قانونی خود عمل کند و دادگاه های صلح در تمامی شهرستان های کشور فعال باشند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه نیز در این جلسه اظهار داشت: اجرای قانون دادگاه های صلح نباید در کار شوراهای حل اختلاف و شوراها خللی ایجاد کند. نباید از فلسفه وجودی خود غافل شوند و با تمام قوا به مصالحه ای که در دادگاه قابل قضاوت باشد ادامه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی افزود: روند نزولی ارجاع پرونده ها به شوراهای حل اختلاف با تشکیل محاکم قضایی آغاز شد و تعداد قابل توجهی از ارجاعات به شوراها کاهش یافته و این میزان در آینده افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: نحوه ارجاع پرونده به شوراها باید از اولویت های این کار باشد و به جای افزایش فشار کاری بر قضات، از ظرفیت شوراهای حل تعارض استفاده شود. این امر باعث افزایش تعهد و رضایت مردم و قضات می شود.


انتهای پیام


تلگرام خبری

فرنام صنعت پاکسا

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=401969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.