افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
0

هفته داغ بریکس در آستانه اجلاس؛ از تشکیل باشگاه هسته ای تا نشست تجار و دانشگاهیان

  • کد خبر : 401071
هفته داغ بریکس در آستانه اجلاس؛ از تشکیل باشگاه هسته ای تا نشست تجار و دانشگاهیان

به گزارش ایرنااجلاس سران گروه بریکس از اول تا سوم نوامبر 1403 در کازان برگزار می شود که در آن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دعوت نامه ای رسمی برای سران چندین کشور از جمله رئیس جمهور کشورمان دکتر دکتر فرستاد.اگرچه به گفته روس ها، رهبران بیش از 30 کشور حضور خود را در اجلاس […]

به گزارش ایرنااجلاس سران گروه بریکس از اول تا سوم نوامبر 1403 در کازان برگزار می شود که در آن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دعوت نامه ای رسمی برای سران چندین کشور از جمله رئیس جمهور کشورمان دکتر دکتر فرستاد.
اگرچه به گفته روس ها، رهبران بیش از 30 کشور حضور خود را در اجلاس بریکس و همچنین نشست مشترک با کشورهای علاقه مند به مشارکت یا همکاری با این گروه تایید کرده اند، اما در هفته پیش رو چندین رویداد را جشن خواهند گرفت.
روسیه در سال 2024 ریاست دوره ای گروه بریکس را بر عهده خواهد داشت و بیش از 250 رویداد بریکس را مدیریت کرده است که طیف وسیعی از زمینه ها را پوشش می دهد.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال 2024 میلادی (دی 1402) حضور فعالی در رویدادهای گروه بریکس داشته و نمایندگان کشورمان در رویدادهای مختلف بریکس در حوزه سیاسی شرکت کرده اند. و امنیت، اقتصاد و دارایی و روابط فرهنگی و بشردوستانه به بیان دیدگاه ها و طرح های پیشنهادی خود پرداخته اند.

بریکس هسته ای تشکیل شد
روز پنج شنبه 26 اکتبر 1403 جلسه ای با حضور شرکت های فعال در زمینه تامین انرژی صلح آمیز هسته ای در مسکو برگزار شد.
بر اساس گزارش سفارت ایران در روسیه، در این دیدار که هیئت سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی حسین درخشنده معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرکل سازمان انرژی اتمی را همراهی می کردند. شرکت مادر ایرانی متخصص در تولید و توسعه انرژی اتمی، واسطه های فعال صنعت هسته ای اعضای بریکس با امضای بیانیه ای از تشکیل پلت فرم هسته ای بریکس حمایت کردند.
هدف اصلی این پلت فرم توسعه و پیاده سازی بهترین شیوه ها و رویکردهای پیشرفته در زمینه کاربردهای انرژی و غیر انرژی فناوری های هسته ای صلح آمیز در بازارهای بریکس و بریکس پلاس و همچنین توسعه مکانیزم ها و مدل های تشویقی و اجرای پروژه ها است. در صنعت هسته ای کشورهای عضو انجمن.
به گفته کارشناسان روسی، تا سال 2050، کشورهای بریکس حداقل نیمی از تولید و مصرف انرژی جهان را تامین خواهند کرد و انرژی هسته ای نقش مهمی در تامین تقاضای فزاینده آنها ایفا خواهد کرد.

هفته داغ بریکس در آستانه اجلاس؛ از تشکیل باشگاه هسته ای تا نشست تجار و دانشگاهیان

نشست نمایندگان ملی بریکس در کازان
در آستانه اجلاس بریکس، نمایندگان ملی کشورهای بریکس موسوم به “شرپا-سوشرپا” در کازان گرد هم آمدند تا دیدگاه های کشورهای متبوع خود را در مورد مهمترین موضوعات همکاری های چندجانبه بیان کنند.
در این نشست دو روزه که از روز پنج شنبه 5 مهر 1403 آغاز شد، موضوعات مربوط به توسعه و امنیت جهانی از منظر برجام و نحوه مشارکت کشورهای غیرعضو در گروه برجام مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

هفته داغ بریکس در آستانه اجلاس؛ از تشکیل باشگاه هسته ای تا نشست تجار و دانشگاهیان

معاون نماینده ملی روسیه در برجام که ریاست این نشست را بر عهده داشت با خیرمقدم به هیئت های حاضر، برگزاری این نشست در شهر تاریخی کازان را نمادین توصیف کرد.

هفته داغ بریکس در آستانه اجلاس؛ از تشکیل باشگاه هسته ای تا نشست تجار و دانشگاهیان

صمدزاده صابر معاون نماینده ملی ایران در برجام که در راس هیئتی در این نشست حضور داشت، ابراز امیدواری کرد که بتوان صدای گروه بریکس را در این نشست بیان کرد.

حضور هیات ایرانی در نشست تجاری کشورهای عضو بریکس
بر اساس گزارشی دیگر، هیئتی از جمهوری اسلامی ایران نیز در اجلاس تجاری کشورهای عضو بریکس شرکت کرد. این دیدار در روز جمعه 27 اکتبر 1403 با سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه همراه بود.
شورای تجارت بریکس یکی از مهمترین نهادها در ساختار گروه بریکس است که با هدف تسهیل همکاری های اقتصادی و تجاری بین کشورهای عضو تشکیل شد و شرکت کنندگان در این شورا نمایندگان بخش خصوصی کشورها هستند. اعضا.

هفته داغ بریکس در آستانه اجلاس؛ از تشکیل باشگاه هسته ای تا نشست تجار و دانشگاهیان

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه نیز در اجلاس تجاری کشورهای عضو بریکس با اعضای هیئت کشورمان دیدار و درباره موضوعات مورد بحث در این نشست بحث و تبادل نظر کرد.
به گزارش سفارت ایران، هیئت کشورمان متشکل از دکتر قاسمی، مدیر کل بانک پاسارگاد به عنوان سرپرست، عسگری، معاون بین الملل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران ایران، مدیران عامل تاید واتر و تونل سد آریانا در این جلسه طرح یکی از طرح های پیشنهادی خود را در زمینه تسهیل تجارت با ایجاد اتحادیه حمل و نقل و ترانزیت بین المللی بین اعضای بریکس در جلسه بررسی کردند. شورای بازرگانی

هفته داغ بریکس در آستانه اجلاس؛ از تشکیل باشگاه هسته ای تا نشست تجار و دانشگاهیان

سفیر ایران در روسیه ضمن استقبال از طرح پیشنهادی و تاکید بر دستور کار این نشست و پیگیری جدی آن، روند برگزاری نشست های بریکس در سال جاری در روسیه، دستاوردها و آثار مثبت حضور فعال ایران در این نشست را تشریح کرد. دیدارهای نزدیک به دو کشور ایران و روسیه و تقویت همکاری ها در همه زمینه ها از جمله تداوم رشد سطح روابط تجاری و اقتصادی، کمّی ترین و ملموس ترین نتایج را به همراه داشت.

حضور هیات ایرانی در نشست روسای دانشگاه های عضو بریکس
بر اساس گزارشی دیگر، در روزهای پنجشنبه و جمعه (26 تا 27 مهر 1403) نشست روسای دانشگاه های اعضای بریکس در مسکو برگزار شد.
رؤسای دانشگاه شهید بهشتی، تربیت مدرس و علامه طباطبایی معاون بین الملل دانشگاه تهران و رئیس پایگاه اطلاعات علمی ایران ISC به همراه معاون مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نمایندگی از کشورمان در این مراسم حضور داشت.

هفته داغ بریکس در آستانه اجلاس؛ از تشکیل باشگاه هسته ای تا نشست تجار و دانشگاهیان

سفیر ایران در روسیه در دیدار با اعضای این هیئت دانشگاهی گزارشی از وضعیت کنونی روابط دیپلماتیک، اقتصادی، علمی و فرهنگی ارائه کرد و بر لزوم توسعه روابط دانشگاهی در چارچوب تبادلات کارشناسی، معلمان و دانشجویان تاکید کرد ، برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی مشترک.
جلالی اهمیت پرداختن به موضوع کریدور شمال – جنوب و ساخت و تکمیل راه آهن رشت – آستارا برای تکمیل چرخه تبادلات همه جانبه اقتصادی، علمی و فرهنگی ایران و روسیه را یادآور شد.
در این نشست مسئولان دانشگاهی کشورمان نیز بر اهمیت توسعه روابط علمی، آموزشی و تبادل دانشجو با روسیه تاکید کردند و دیدگاه های خود را در خصوص اهمیت گسترش روابط با شرکای روسی تشریح کردند.
در این نشست که با حضور رایزن علمی سفارت کشورمان در روسیه برگزار شد، معاونت علمی سفارت جمهوری اسلامی آمادگی خود را برای کمک به توسعه روابط دانشگاهی و اجرای تفاهمات دوجانبه و ایده ها و ابتکارات اعلام کرد. از همکاران دانشگاهی .

درباره گروه BRICS
گروه اقتصادهای نوظهور در سال 2006 در حاشیه شصت و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک تاسیس شد. در آن زمان وزرای خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند نشست ویژه جداگانه ای برای توافق بر سر توسعه همکاری های متنوع در چارچوب چهارجانبه برگزار کردند.

اولین اجلاس سران این گروه در سال 2009 در یکاترینبورگ روسیه برگزار شد، زمانی که آنها در بیانیه مشترک نهایی توافق کردند که گفت و گوها و همکاری منسجم، فعال، عملی، باز و شفاف نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور خواهد بود، بلکه به نفع آنها نیز خواهد بود. کشورهای در حال توسعه ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می کند.

در آن زمان، این گروه BRIC (متشکل از حروف اول اسامی برزیل، روسیه، هند و چین) نامیده می شد. با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال 2011، حرف “S” (حرف اول نام آفریقای جنوبی) به “آجر” اضافه شد.

در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان 1402، سیریل رامافوزا رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اعضای این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در مورد جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی تصمیم گرفته اند. و عربستان سعودی از عربستان سعودی، آرژانتین و امارات متحده عربی دعوت می کند تا از اوایل سال 2024 (دسامبر 1402) به اعضای کامل بریکس تبدیل شوند.

رئیس جمهور جدید آرژانتین سپس اعلام کرد که کشورش به این گروه نخواهد پیوست. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست دوره ای گروه بریکس را بر عهده دارد، در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: ما دعوت به آرژانتین را لغو نکردیم، این دعوت همچنان باقی است. خواهیم دید که توسعه بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما در این زمینه چه نتیجه ای خواهند گرفت.
روسیه به عنوان رئیس دوره ای گروه بریکس در سال 2024، حدود 250 رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است. مهمترین رویداد، اجلاس گروه بریکس است که از اول تا سوم نوامبر 1403 در کازان روسیه برگزار می شود.
در میان اعضای جدید، مشارکت عربستان سعودی در رویدادهای بریکس حداقل بوده است. به گفته سناتور روسی کنستانتین کاساچف، ریاض همچنان در حال بررسی امکان حضور در گروه بریکس است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=401071

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.