افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
0

در پشت صحنه مخالفت با حضور ظریف در دولت، از نگاه میرمحمد صادقی، قانون کار حساس عاطفی تصویب شد.

  • کد خبر : 400869
در پشت صحنه مخالفت با حضور ظریف در دولت، از نگاه میرمحمد صادقی، قانون کار حساس عاطفی تصویب شد.

نیلوفر مولایی: در روزهای اخیر فشارهای نمایندگان و تندروها برای برکناری محمدجواد ظریفمعاونت راهبردی رئیس جمهور بیش از یک دولت صرف شده و به جایی رسیده است که برخی نمایندگان رئیس جمهور به برکناری و زندان تهدید می شود. آنها آن را انجام می دهند در این راستا، حسین میرمحمد صادقی، معاون سابق حقوقی شورای […]

نیلوفر مولایی: در روزهای اخیر فشارهای نمایندگان و تندروها برای برکناری محمدجواد ظریفمعاونت راهبردی رئیس جمهور بیش از یک دولت صرف شده و به جایی رسیده است که برخی نمایندگان رئیس جمهور به برکناری و زندان تهدید می شود. آنها آن را انجام می دهند

در این راستا، حسین میرمحمد صادقی، معاون سابق حقوقی شورای اسلامی شهر وی با اشاره به تهدید پزشکان به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: شاید دلیل حساسیت نسبت به آقای ظریف این باشد که عده ای مخالف برجام هستند و نقش او را در تصویب برجام قوی می بینند و نهادینه کرده اند. دشمنی با او». اما این که نمایندگان مجلس بخواهند با ادبیات با رئیس جمهور صحبت کنند، شرافتمندانه نیست.

و ادامه داد: اشتغال مشاغل حساس قانونی است که با عجله به تصویب رسیده است، گاهی اوقات تصویب قوانین و مواضع ما به دلیل اتفاقی است که ممکن است رخ داده باشد.

گفتگوی حسین میرمحمد صادقی معاون سابق حقوقی شورای اسلامی با خبرگزاری خبرآنلاین را در زیر می خوانید.

********

* آقای میرمحمد صادقی! این روزها فشارهای زیادی از سوی مجلس بر آقای مدشکیان برای برکناری آقای ظریف وارد شده است، دلیل این فشار از دیدگاه شما چیست؟

نمیدونم دلیلش چیه متأسفانه در کشور ما این تخصص را داریم که نیروهای خود را هدر دهیم و به کوچکترین بهانه ای از آنها استفاده نکنیم. آقای دکتر ظریف توانمندی هایی دارد و باید برای آبادانی کشور از آنها استفاده کرد. می توان ایراد گرفت که این انتقادات باید در جای خود باشد، اما اینکه به دلیل مسائل سیاسی و جناحی بخواهیم مردم را از کسب درآمد محروم کنیم و کشور را از دانش و تجربه محروم کنیم، درست نیست.

به نظر من قانون مشاغل مشاغل حساس قانونی است که با کمی عجله به تصویب رسید. گاهی اوقات تصویب قوانین و مواضع ما به دلیل اتفاقی است که ممکن است رخ داده باشد. فردی مرتکب فساد شده و سپس به کشور محل اقامت خود گریخته است.

ما قانون وضع می کنیم و مردم و فرزندانشان را از تابعیت و اقامت محروم می کنیم و کشور را از خدماتش محروم می کنیم. مسئله شهروندی در بسیاری از کشورها بر اساس سیستم زمین است. فردی که در خارج از کشور تحصیل کرده یا تاجر بوده، در آن کشور فرزندی به دنیا آورده است، طبیعی است که پاسپورت آن کشور را طبق سیستم دریافت کند. همچنین اگر افراد مدت زیادی در کشوری بوده باشند طبق قانون اقامت می گیرند اما ما به همه چیز از منظر توطئه نگاه می کنیم.

تصویب قانون مشاغل حساس به احساسات و شعار

ما فکر می کنیم که اگر فردی اقامت یا پاسپورت کشوری را گرفته باشد، باید به آن کشور خدمت خوبی کرده باشد، البته تا زمانی که قوانین و مقررات مشخص باشد. در برخی کشورها ممکن است افراد به داشتن تابعیت یا پاسپورت یک کشور دیگر تشویق شوند تا بتوانند راحت تر سفر کنند و از امکانات کشور خود استفاده کنند. بنابراین این قانونی است که به برکت عاطفه و شعارهای احساسی تصویب شده است. در مورد دکتر ظریف و دیگران هم باید بگویم که تلاش می کنیم با کوچکترین انتقادی از کل کشور دانش و تجربه آنها را سلب کنیم.

* آیا می توان گفت که این قانون برای حذف افرادی مثل آقای ظریف یا لاریجانی بوده است؟

من معتقد نیستم هدف اصلی از تصویب این قانون چنین بوده است. دلیل اصلی این است که وقتی اتفاقی می‌افتد، بر اساس آن، ناگهان هیجان‌زده می‌شویم و بدون اینکه ابعاد عوامل مختلف آن را سنجیده باشیم، قانونی را تصویب می‌کنیم. این قانون نیز بر همین اساس تصویب شده است. مثلاً یک نفر بعد از فسادی که انجام داد به کشور محل سکونتش فرار کرد و ما قانونی را تصویب کردیم که اگر فردی و فرزندانش اقامت داشته باشند نمی تواند به کشورش خدمت کند.

در انتخاب افراد به جای این معیارهای بیرونی باید به این نکته توجه کرد که آیا آنها قابل اعتماد هستند و آیا امتحان را پس داده اند یا خیر. در مورد او نقطه سیاه نباشید. این امر باعث افزایش نفاق شده و مردم برای جا انداختن در دل نظام شعارهای تند سر می دهند و نقاط ضعف خود را می پوشانند.

دلیل حساسیت نسبت به آقای ظریف مخالفت برخی افراد با برجام است.

* آقای میرمحمد صادقی! گفته می شود افراد دیگری در دولت در سطح معاونت ها یا حتی در سایر سمت های دولتی حضور دارند، در مورد آقای ظریف هم همین طور است، اما حساسیت نمایندگان روی آقای ظریف است و حتی رئیس جمهور را تهدید کردند. .

به نظر من این شأن یک نماینده مجلس نیست که با رئیس جمهور محترمانه صحبت کند. شاید دلیل حساسیت نسبت به آقای ظریف به دلیل مخالفت برخی افراد با برجام باشد که نقش وی را در تصویب برجام قوی می بینند و دشمنی خود را با ایشان درونی می کنند.

اما اینکه بخواهیم با ادبیات با رئیس جمهور صحبت کنیم، شأن یک نماینده مجلس نیست. افراط گرایی و کاهش دایره خودی ها بیشترین آسیب را در این 45 سال به کشور وارد کرده است. همچنین در برخی موارد به دلیل اینکه خود توانایی ندارند افراد توانمند را از دایره بیرون می کنند و به آنها تهمت می زنند.

قانون مشاغل حساس اصلاح شود

* آیا با رایزنی با دولت می توان موضوع حضور آقای ظریف در دولت را حل کرد؟

نمی دانم، به هر حال در این قانون اشکالاتی وجود دارد که باید به درستی آنها را اصلاح کنیم. به گونه ای که افراد توانمند از استعدادهای خود برای پیشرفت کشور استفاده کنند. مشکل اینجاست که گاهی قوانین را رعایت نمی کنیم و از روش های غیرقانونی استفاده می کنیم. این قانون ابتدا باید به گونه ای اصلاح شود که به نفع کشور باشد و سپس بر اساس آن قانون استخدام های حساس اجرا شود.

*آقای مزیکیان، اصلاحیه لایحه حساس استخدامی به مجلس ارسال شد، به نظر شما با توجه به حضور تندروها در مجلس، این لایحه به مرحله اصلاح می رسد؟ اگر این لایحه اصلاح نشود دولت چه می تواند بکند؟

اگر لایحه اصلاح نشود کاری نمی توان کرد و همه باید مطابق آن عمل کنند. اما باید برای رفع نقاط ضعف آن تلاش کرد تا مردم بتوانند به کشور خدمت کنند.

* انتظار دارید تنورها اجازه دهند این لایحه اصلاح شود؟

اگر از سوی افکار عمومی و مطالبه مردم فشار بیاید و مردم در مورد نقاط ضعف قانون توجیه شوند، اکثریت مجلس با اصلاح آن نقاط ضعف را اصلاح می کند.

برخورد دوگانه کشنده است

* آقای میرمحمد صادقی! در دولت قبل برخی از مسئولان دولتی مشمول قانون مشاغل حساس بودند اما این حساسیت برای آنها وجود نداشت. نظر شما در مورد این دیدار دوگانه چیست؟

بدترین چیز برای یک کشور همین برخوردهای دوگانه است. اگر غرب و اروپا را متهم به برخورد دوگانه با ایران در زمینه حقوق بشر می کنیم، باید از این رویکردهای دوگانه پرهیز کنیم. طبیعتاً باید طوری باشد که اگر فردی با تابعیت خارجی اقامت دارد، این حساسیت برای همه باشد. برخوردهای دوگانه کشنده است و مردم را نسبت به قانون از دست می دهد. قانون باید برای همه اجرا شود.

۲۷۲۱۵

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=400869

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.