افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
0

طرز تهیه سیر سنگی; غذای خوشمزه و بی نظیری درست کردی

  • کد خبر : 400599
طرز تهیه سیر سنگی; غذای خوشمزه و بی نظیری درست کردی

۱۴۶۲۹۲۲ 27 بیشتر 1403 06:54 آش سنگ سیر یکی از غذاهای معروف کردی است که منشا آن شهر مهاباد است و بسیار خوشمزه و مقوی است. فرارو: آش ​​سنگ سیر یکی از غذاهای معروف کردی است که منشا آن شهر مهاباد است و بسیار خوشمزه و مقوی است. در واقع غذاهای محلی میراث فرهنگی مردم […]





۱۴۶۲۹۲۲


27 بیشتر 1403 06:54

آش سنگ سیر یکی از غذاهای معروف کردی است که منشا آن شهر مهاباد است و بسیار خوشمزه و مقوی است.


فرارو: آش ​​سنگ سیر یکی از غذاهای معروف کردی است که منشا آن شهر مهاباد است و بسیار خوشمزه و مقوی است.

در واقع غذاهای محلی میراث فرهنگی مردم هر کشور محسوب می شود. برخی از این غذاها با گذشت زمان و مدرن شدن زندگی و آشنایی با غذاهای جدید به تدریج فراموش شده و یا روش پخت آنها تغییر کرده است. اگر به هر جای ایران سفر کنید حتما با غذاهای محلی بسیار لذیذی روبرو خواهید شد که برخی از آنها را تا به حال نخورده اید و نشنیده اید.

کردستان یکی از زیباترین استان های کشورمان است که غذاهای متنوع و بی نظیری دارد و اگر به این استان سفر کنید از خوردن غذاهای اصیل، متنوع و بسیار لذیذ این استان شگفت زده خواهید شد. سنگ سیر یکی از غذاهای لذیذ و معروف کردی شهرستان مهاباد است که از ترکیب برنج با عدس، کشک، پیاز تند، کوفته قلقلی و … تهیه می شود و بسیار مقوی و لذیذ است. اگر دوست دارید این غذای خوشمزه را در خانه به روشی آسان تهیه کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مواد لازم

گوشت چرخ کرده: 300 گرم

پیاز: 3 عدد

سیر: 5 حبه

عدس: 1 فنجان

برنج دانه متوسط: 1 پیمانه

کشک: 1 فنجان

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

آب گوشت یا عصاره گوشت: 1 لیوان

روغن: به مقدار لازم

طرز تهیه سیر سنگی; غذای خوشمزه و بی نظیری درست کردی

نحوه تهیه

برای تهیه این غذای خوشمزه و مقوی ابتدا ۱ عدد پیاز را رنده کرده و به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید و گوشت را با دست ورز دهید تا مواد مخلوط شوند. حالا یک گلوله کوفته یک اندازه درست کنید و به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید. در مرحله بعد 1 عدد پیاز را خیلی ریز خرد کنید و در قابلمه مناسبی با کمی روغن بگذارید و روی حرارت قرار دهید تا پیاز نرم و طلایی شود سپس سیر رنده شده را اضافه کنید و کمی زردچوبه و فلفل اضافه کنید. سی ثانیه بعد عدس خیس شده را به پیاز اضافه کنید و هم بزنید. آب گوشت را اضافه کنید و حرارت را کم کنید تا عدس ها به مدت نیم ساعت بپزند.

حالا برنج شسته شده را به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید تا عدس و برنج با هم بپزند. بعد از نیم ساعت که آب آن کشیده شد کشک رقیق شده را اضافه می کنیم و می گذاریم مواد با حرارت ملایم بپزند و ببندند. یک پیاز دیگر را خرد کرده و در تابه مناسبی بریزید. کمی روغن اضافه کنید و صبر کنید تا پیاز طلایی شود سپس زردچوبه و فلفل را اضافه کنید و کوفته ها را روی پیاز داغ قرار دهید. اجازه دهید کوفته ها داخل پیاز داغ سرخ شوند و بپزند. در انتها، سیر آماده شده را در ظرف سرو بگذارید، پیاز داغ را روی آن بریزید و کوفته ها را روی غذا قرار دهید. مقداری کشک رقیق شده روی غذا بریزید و با نان سرو کنید، لذت ببرید.

نکات مهم

– معمولاً وقتی از گوشت قرمز صحبت می کنیم بیشتر از مضرات آن صحبت می کنیم. اما همانطور که می دانید گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی پروتئین است و بهترین غذا برای عضله سازی و تقویت عضلات است. همچنین مقدار قابل توجهی امگا 3 دارد و منبع غنی آهن است و در پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است. آهن از یک طرف به تولید هموگلوبین در خون کمک می کند و از طرف دیگر اکسیژن رسانی به قلب و مغز را تسریع می کند. گوشت قرمز منبع عالی ویتامین B است. این گروه از ویتامین ها برای متابولیسم بهتر بدن ضروری هستند. همانطور که می بینید، گوشت قرمز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. مصرف آن به مقدار مناسب اهمیت دارد و مصرف 1 تا 2 بار در هفته برای بدن بسیار مفید است. اگر از گوشت بره در تهیه گوشت چرخ کرده استفاده می کنید، توجه داشته باشید که گوشت بره در طی فرآیند پخت مایع می شود. بنابراین، توصیه می شود که اندازه کوفته ها را افزایش دهید. توصیه می کنیم برای تهیه کوفته قلقلی از مخلوط گوشت چرخ کرده و گوسفند استفاده کنید.

– اگر بخواهیم کاربرد انواع پیاز را به اختصار توضیح دهیم باید از پیاز زرد شروع کنیم که معروف ترین عضو خانواده پیاز است. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً شبیه پیاز قرمز است و می توان آن را به صورت خام یا سالاد مصرف کرد. پیاز بنفش فیبر بیشتری نسبت به پیاز سفید و زرد دارد و به دلیل رنگ زیبایی که دارد می توان از آن برای تزئین بشقاب غذا استفاده کرد. به علاوه، گزینه خوبی برای گریل، سالاد و ساندویچ است. پیاز قرمز طعم کافی به غذا نمی دهد. بنابراین معمولاً برای پخت و پز استفاده نمی شوند.


برای دسترسی سریع به آخرین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان.

بهترین برنامه

نصب کنید

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=400599

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.