افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
0

شادی فراریان مالیاتی در برابر منکر / وقتی شفافیت سلاخی می شود – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 400590
شادی فراریان مالیاتی در برابر منکر / وقتی شفافیت سلاخی می شود – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرنگار مهر، مالیات در اسناد اولیه کشور از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، سند چشم انداز 20 ساله کشور، سیاست های اقتصاد مقاومتی. سیاست‌های کلی نظام در حوزه سرمایه‌گذاری و محرک‌های مالی و برنامه‌های توسعه، جدی گرفته می‌شود. بر اساس اصل 17 سیاست کلی اقتصاد […]

به گزارش خبرنگار مهر، مالیات در اسناد اولیه کشور از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، سند چشم انداز 20 ساله کشور، سیاست های اقتصاد مقاومتی. سیاست‌های کلی نظام در حوزه سرمایه‌گذاری و محرک‌های مالی و برنامه‌های توسعه، جدی گرفته می‌شود. بر اساس اصل 17 سیاست کلی اقتصاد مقاومتی، باید از اتکا به درآمدهای نفتی به عنوان منابع عمومی دست برداشت و به درآمدهای مالیاتی متوسل شد. اقتصاد نفتی اثرات نامطلوبی از جمله بیماری هلندی، تورم، شکنندگی تولید و حساسیت به تحریم ها را به دنبال دارد که سیستم مالیاتی هوشمند و مترقی آن علاوه بر تامین درآمد پایدار برای کشور، کمترین و بیشترین اثرات اقتصادی را در حوزه های مختلف دارد. ابعاد، از جمله قدرت حاکمیت اقتصادی.

مالیات ها به دلیل کارکردهای چندگانه خود از ایجاد شفافیت و درآمد گرفته تا طراحی ابزارهای نظارتی در اقتصاد و تأثیر کاهش شکاف طبقاتی، نقش بسیار مهمی در سیاست های اقتصادی، تأمین مالی بودجه و تأمین عدالت دارند. در شرایط افزایش کسری بودجه، رشد اقتصادی پایین، رشد آهسته سرمایه‌گذاری، نرخ بالای بیکاری و نابرابری، سیاست‌های مالیاتی می‌توانند نقش مهمی در جلوگیری از تورم و حمایت از رشد اقتصادی فراگیر داشته باشند.

طیف گسترده ای از فرار مالیاتی

بر این اساس، به گفته کارشناسان، نظام مالیاتی در ایران با درگیر شدن با مشکلات ساختاری و اساسی، زمینه فرار مالیاتی برخی مشاغل خاص و پرسود و توسعه اقتصاد زیرزمینی را فراهم کرده است.

اگرچه میزان فرار مالیاتی در ایران به طور دقیق مشخص نیست، اما به دلیل اینکه آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد، طبق برآوردها میزان فرار مالیاتی در ایران بین 20 تا 40 درصد تولید ناخالص داخلی برآورد می شود.

البته سال گذشته محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالی گفته بود که «برنامه های متعددی درباره فرار مالیاتی انجام شده که بین 50 تا 100 میلیارد تومان است». برخی می گویند اعداد بالاتر. نمی توان این را با دقت زیاد گفت، اما واقعیت این است که ارقام آنها قابل توجه است.

بنابراین، اگرچه نمی توان آمار دقیقی از میزان فرار مالیاتی ارائه کرد، اما به هر حال میزان فرار مالیاتی در اقتصاد ایران عدد قابل توجهی است.

همانطور که کارشناسان تاکید می کنند، یکی از معیارهای اصلی برای تعیین میزان عدم انطباق، «شکاف مالی» یا مجموع فرار و اجتناب مالیاتی است که از مابه التفاوت ظرفیت مشمول مالیات و مالیات اخذ شده به دست می آید. اندازه گیری و کاهش شکاف مالیاتی یکی از وظایف کلیدی سازمان های مالیاتی است. اما یکی از چالش های اصلی نظام مالیاتی ایران اندازه گیری این شاخص است.

اگرچه اندازه گیری دقیقی برای شکاف مالی در ایران وجود ندارد، اما نشانه های متعددی وجود دارد که این نسبت بالا است. به عنوان مثال حداقل شکاف مالیاتی بر اساس محاسبات پژوهشکده مالیاتی در حوزه پزشکی بیش از 80 درصد است و در سایر بخش ها مانند وکلا نیز چنین است. و زرگری نیز خودنمایی می کند.

گزارش پژوهشکده مالیاتی کشور حاکی از آن است که مجموع فرار مالیاتی و فرار مالیاتی بین سال‌های 1392 تا 1398 30 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. جالب اینجاست که در سال 1391 حدود 13 درصد از کل شکاف مالیاتی مربوط به بخش غیررسمی بوده است. و 87 درصد مربوط به عدم رعایت مالیات بود، در حالی که این نسبت در سال 2018 به ترتیب به حدود 40 درصد و 60 درصد تغییر کرد. .

قانون چه می گوید؟

با عنایت به موارد مطرح شده و تاکید همه مسئولان اقتصادی کشور بر گستردگی فرار مالیاتی، قانونگذار در قانون مالیات های مستقیم امکاناتی را برای کاهش حجم فرار پیش بینی کرده است. در همین راستا، رئیس جمهور اخیراً بر لزوم رسیدگی به فرار مالیاتی و افزایش شفافیت در این بخش تاکید کرده است.

در این خصوص می توان به ماده 169 این قانون اشاره کرد. بر اساس ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، دولت موظف است اطلاعات هویتی، عملکردی و مالکیت کلیه مؤدیان مالیاتی یعنی اشخاص حقیقی (اشخاص عادی) و حقوقی (شرکت‌ها) را جمع‌آوری کند. در این ماده دولت موظف است اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و دارایی همه افراد را تأیید کند. این مواد قانونی بر لزوم شفافیت در ارائه اطلاعات مالی توسط سازمان ها و افراد مختلف تاکید کرده و ابزارهای لازم را برای پیگیری و بررسی تراکنش های بانکی مشکوک در اختیار دولت قرار می دهد. هدف اصلی این مواد جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش دقت در محاسبه و وصول مالیات است.

در این راستا جلسات رسمی هر هفته با حضور رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به منظور رفع موانع دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات تراکنش های بانکی برگزار شده است.

در حال حاضر اطلاعات مربوط به تراکنش های بانکی به صورت بدون امضا و در مورد غیر یکپارچه ها نیز بانک مرکزی به صورت غیرمستقیم آنها را به سازمان امور مالیاتی ارسال می کند که نمی تواند در اخذ مالیات دقیق غلات درشت تاثیر بسزایی داشته باشد. در واقع در شرایط فعلی سازمان امور مالیاتی نمی تواند به طور کامل به وظایف خود در اخذ مالیات بر اساس تراکنش های بانکی عمل کند و دخالت مستقیم رئیس جمهور در این موضوع نیز برای رفع این چالش بوده است.

فراریان شفافیت چه کسانی هستند؟

در همین راستا وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره انتشار خبر دستور رئیس جمهور مبنی بر سرپیچی از حساب های مردمی برای اخذ مالیات اظهار داشت: اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در همه جای دنیا نظام مالیاتی تمامی این کنترل ها و نظارت ها را انجام می دهد و عملا داده ها و اطلاعات را از نهادهای مختلف دریافت می کند.

وی افزود: این موضوع که در این ایام از سوی رئیس جمهور منتشر شده بحث امروز و دیروز نیست، بلکه بحثی است که در گذشته در قانون آمده اما به طور کامل اجرا نشده است. و یا به آن بها داده نشد که خوشبختانه رئیس جمهور در اجرای صحیح این قانون بر آن تاکید کرد.

شقاقی شهری ادامه داد: در واقع شفاف سازی اقتصاد که مورد تاکید رئیس جمهور بوده است بر اساس اجرای مکرر مواد 169 و 169 قانون مالیات های مستقیم برای مبارزه با فرار مالیاتی است که به اعتقاد من دستور بسیار خوبی است. . .

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: من معتقدم دو گروه مخالف این دستور هستند; گروه اول را افرادی تشکیل می دهند که مرتکب فرار مالیاتی عمده می شوند و بنابراین از شفافیت دوری می کنند و اساسا نمی خواهند شفاف باشند. این افراد تاکنون از این خلأ سود زیادی برده اند و حالا که قرار است سازوکارها مشخص شود، جان و منافع اقتصادی این قشر واقعا در خطر است و به همین دلیل غوغایی به پا کرده اند. بنابراین گروه اول ذینفعانی هستند که منافع اقتصادی آنها در خطر است و اکنون به شدت به دنبال تثبیت منافع خود هستند.

شقاقی شهری ادامه داد: دسته دوم نیز مخالفان دولت هستند; گروه های ویژه ای که اهداف سیاسی و حزبی را دنبال می کنند.

این کارشناس اقتصادی افزود: این دو گروه از چند روز گذشته سر و صدا کرده اند در حالی که شفاف سازی نظام مالیاتی حکمی است که در قانون ذکر شده و باید از گذشته اجرا می شد و اگر این ماده قانونی اجرا نمی شد. تا این لحظه، مقامات مالیاتی باید دلیلی برای عدم انجام این کار پیدا کنند.

وی تاکید کرد: در سایر کشورها نظام مالیاتی بسیار سخت‌گیرانه‌تر از نظام مالیاتی ایران رفتار می‌کند. نظام مالیاتی ما نرم‌تر است و به نظر من باید شفافیت در این زمینه افزایش یابد.

گزارش خبرنگار مهر می افزاید: توان دولت در اجرای موثر سیاست های مالیاتی و بررسی دقیق تراکنش های بانکی نقطه عطفی در مبارزه با فرار مالیاتی است و باید اجرای آن را ستود. شفافیت و ثبات در اجرای این سیاست ها علاوه بر تقویت بنیه مالی کشور می تواند اعتماد عمومی را نیز بهبود بخشد. مهم این است که دولت در خصوص این اقدامات با شجاعت و شفافیت عمل کند و از حمایت افکار عمومی برخوردار باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=400590

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.