افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 17 October , 2024
0

بدهی جهانی از 100 تریلیون دلار گذشت

  • کد خبر : 399959
بدهی جهانی از 100 تریلیون دلار گذشت

به گزارش بازار، آخرین گزارش پایش مالی صندوق بین المللی پول نشان می دهد که با توجه به روند احساسات سیاسی به نفع افزایش هزینه ها و کندی رشد اقتصادی که منجر به افزایش هزینه های استقراض می شود، کل بدهی عمومی جهان از مرز 100 تریلیون دلار عبور خواهد کرد. روند افزایشی آن به […]

به گزارش بازار، آخرین گزارش پایش مالی صندوق بین المللی پول نشان می دهد که با توجه به روند احساسات سیاسی به نفع افزایش هزینه ها و کندی رشد اقتصادی که منجر به افزایش هزینه های استقراض می شود، کل بدهی عمومی جهان از مرز 100 تریلیون دلار عبور خواهد کرد. روند افزایشی آن به سرعت ادامه خواهد داشت.

به گفته این نهاد مالی بین المللی، بدهی عمومی جهانی تا پایان سال 2024 به 93 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی و در سال 2030 به 100 درصد خواهد رسید.

همچنین نسبت به سال 2019، یعنی قبل از اینکه همه گیری هزینه های دولت را چند برابر کند، 10 درصد افزایش یافته است.

بدهی های آینده بیشتر خواهد شد

در گزارش “دیده بان مالی” صندوق بین المللی پول، که یک هفته قبل از نشست سالانه صندوق و بانک جهانی در واشنگتن منتشر شد، آمده است که دلایل خوبی برای این باور وجود دارد که سطح بدهی آینده می تواند بسیار بالاتر از پیش بینی فعلی باشد، از جمله روند هزینه ها و در ایالات متحده، بزرگترین اقتصاد جهان، بیشتر مصرف کنند.

صندوق بین‌المللی پول در این گزارش می‌گوید که عدم اطمینان در مورد سیاست‌های مالی افزایش یافته و خطوط قرمز سیاسی در محاسبات مالیاتی بیشتر شده است. در حالی که فشارها برای رسیدگی به انتقال انرژی سبز، پیری جمعیت، نگرانی‌های امنیتی و چالش‌های توسعه بلندمدت در حال افزایش است.

نگرانی صندوق بین‌المللی پول از افزایش سطح بدهی سه هفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده است، زمانی که هر دو نامزد وعده معافیت‌های مالیاتی جدید و هزینه‌هایی را دادند که می‌تواند ده‌ها میلیارد دلار به کسری بودجه فدرال اضافه کند.

بر اساس برآوردهای کمیته بودجه فدرال مسئول (CRFB)، برنامه های کاهش مالیات دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری، حدود 7.5 تریلیون دلار بدهی جدید به ایالات متحده و بدهی جهانی در طی 10 سال اضافه خواهد کرد. 3.5 تریلیون دلاری که توسط برنامه های کامالا هریس، معاون دموکرات رئیس جمهور اضافه شده است.

طبق گزارش اتاق ایران، پیش‌بینی‌های بدهی عموماً نتایج واقعی را با حاشیه‌های خطای قابل‌توجهی دست‌کم می‌گیرند، زیرا نسبت واقعی بدهی به تولید ناخالص داخلی طی پنج سال آینده به طور متوسط ​​10 درصد بیشتر از پیش‌بینی اولیه است.

دلایل افزایش بدهی کشورها

با رشد ضعیف‌تر، شرایط سخت‌تر تامین مالی و عدم اطمینان بیشتر در سیاست‌های مالی و پولی در اقتصادهای بزرگی مانند ایالات متحده و چین، بدهی می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

این گزارش یک “سناریوی بسیار نامطلوب” را که شامل این عوامل می‌شود، نشان می‌دهد که نشان می‌دهد بدهی عمومی جهانی می‌تواند تنها در سه سال به 115 درصد برسد، یعنی 20 درصد بیشتر از آنچه در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول مجدداً درخواست خود را برای یکپارچگی مالی بیشتر تکرار کرد و گفت که شرایط کنونی با رشد اقتصادی قوی و نرخ بیکاری کم، زمان مناسبی برای انجام این کار است.

اما او گفت که تلاش‌های کنونی که به طور متوسط ​​1 درصد از تولید ناخالص داخلی را طی شش سال از 2023 تا 2029 تشکیل می‌دهد، برای کاهش یا تثبیت بدهی کافی نیست.

برای دستیابی به این هدف به یک انقباض مالی جمعی 3.8 درصدی نیاز است، اما در ایالات متحده، چین و سایر کشورهایی که انتظار نمی‌رود تولید ناخالص داخلی آنها تثبیت شود، انقباضات مالی بزرگ‌تری مورد نیاز است.

بر اساس گزارش دفتر بودجه کنگره، انتظار می رود که ایالات متحده در این ماه کسری مالی در سال 2024 را حدود 1.8 تریلیون دلار یا بیش از 6.5 درصد تولید ناخالص داخلی گزارش کند.

بدهی برخی کشورها همچنان در حال افزایش است

بر اساس این بیانیه، ایالات متحده و سایر کشورهایی که انتظار می رود بدهی آنها همچنان به رشد خود ادامه دهد، از جمله برزیل، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و آفریقای جنوبی، ممکن است با عواقب پرهزینه ای مواجه شوند.

در این گزارش به نقل از ایرا دابلا نوریس، معاون مدیر مالی صندوق بین‌المللی پول آمده است که تأخیر در بخشودگی بدهی‌ها تنها به این معناست که در نهایت اصلاح بزرگ‌تری لازم خواهد بود و انتظار می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد، زیرا تجربه گذشته نشان می‌دهد که بدهی و کمبود زیاد فقدان برنامه های مالی معتبر می تواند واکنش های نامطلوبی را در بازارها برانگیزد و فضایی را که کشورها برای مقابله با بحران های آتی دارند محدود کند.

او گفت که کاهش سرمایه‌گذاری عمومی یا هزینه‌های اجتماعی نسبت به یارانه‌های ضعیف‌تر، مانند یارانه سوخت، تأثیر منفی بسیار بیشتری بر رشد اقتصادی دارد.

دابله نوریس گفت که برخی از کشورها فضایی برای گسترش پایه های مالیاتی خود و بهبود کارایی جمع آوری مالیات دارند، در حالی که برخی دیگر می توانند سیستم های مالیاتی خود را با تحمیل سود سرمایه و مالیات بر درآمد به طور موثرتری توسعه دهند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=399959

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.