افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 16 October , 2024
1

برای جبران کسری بودجه ما نباید فقط بدهی و اوراق خزانه داری منتشر کنیم

  • کد خبر : 398708
برای جبران کسری بودجه ما نباید فقط بدهی و اوراق خزانه داری منتشر کنیم

به گزارش بازار، حجت اله سعیدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که در این پنل درباره نظام تامین مالی پروژه برنامه هفتم صحبت می کرد، تاکید کرد: اجرای برنامه هفتم مهمتر از تدوین آن است. . سعیدی با تاکید بر اینکه نرخ رشد اقتصادی از طریق سرمایه گذاری محقق می شود، گفت: تشکیل سرمایه […]

به گزارش بازار، حجت اله سعیدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که در این پنل درباره نظام تامین مالی پروژه برنامه هفتم صحبت می کرد، تاکید کرد: اجرای برنامه هفتم مهمتر از تدوین آن است. .

سعیدی با تاکید بر اینکه نرخ رشد اقتصادی از طریق سرمایه گذاری محقق می شود، گفت: تشکیل سرمایه منجر به تولید، بهره وری و ارائه خدمات و تحقق رشد پایدار می شود. به عنوان مثال برای دستیابی به میانگین نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی طی سال های 1403 تا 1407 باید هر سال سرمایه گذاری قابل توجهی انجام دهیم که بخشی از این سرمایه گذاری ها از طریق پروژه های عمرانی بلندمدت انجام می شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در عین حال تبدیل زیرساخت ها به پروژه اقتصادی را یکی از نکات مهم در بحث زیرساخت ها عنوان کرد و افزود: اگر پروژه اقتصادی نباشد انگیزه سرمایه گذاری ایجاد می شود. کاهش یابد. او

رواج اقتصاد و تشکیل سرمایه.

سعیدی با بیان اینکه بر اساس ماده پنجم قانون برنامه هفتم توسعه موضوع رواج اقتصاد، کسب و کار و اشتغال جدی گرفته شده است، گفت: بنابراین برای تشکیل سرمایه باید اقدامات مهمی انجام شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تنظیم و نظارت بر تشکیل سرمایه و تسهیل را از مهمترین وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار و نهادهای نظارتی بر بازار سرمایه در سراسر جهان برشمرد و افزود: آمارها نشان می دهد که در کشورهای مختلف نسبت بازار پول به سرمایه در تامین مالی 80 تا 20 درصد است و بر اساس برخی برآوردها نسبت بازار پول به سرمایه 40 به 60 درصد است اما در کشورهای پیشرفته این رابطه 50 تا 50 درصد است. در آمریکای شمالی، سهم تأمین مالی از بازار سرمایه حتی تا 80 درصد است.

سعیدی با تاکید بر اینکه تشکیل سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: برای رسیدن به این هدف باید انگیزه لازم در سرمایه گذار افزایش یابد.

با حمایت از حقوق سرمایه گذاران انگیزه سرمایه گذاری را افزایش دهید.

وی با بیان اینکه حفظ حقوق سرمایه گذاران برای افزایش انگیزه سرمایه گذاری در کشور ضروری است، گفت: کارآمدی بازار سرمایه، شفافیت و رعایت قوانین برای تحقق این امر ضروری است.

سعیدی اضافه کرد: در دولت دوم آقای خاتمی قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی تصویب شد که یکی از پیشرفته ترین قوانین است به همین دلیل یکی از بهترین قوانین را داریم اما رعایت قانون بسیار مهم است.

تأثیر تصمیمات خلق الساعه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه تصمیمات بی تدبیر و عدم تحقق وعده ها به موقع به اعتماد سرمایه گذاران لطمه می زند، افزود: به عنوان مثال; هنگامی که اوراق بدهی یا مرابحه منتشر می شود، برای سرمایه گذاران بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنند که این اوراق به پول نقد تبدیل شده و در یک بازار بزرگ و کارآمد معامله می شود. به عبارت دیگر، اینها برخی از موضوعات مرتبط با. سازمان برنامه و بودجه اوراق قرضه ای که به صورت سهام و بدهی منتشر می شود باید منافع را به درستی، به موقع و عادلانه تقسیم کند.

وی مدیریت این امور را برای جذب سرمایه گذار از وظایف بازار سرمایه دانست و گفت: زمانی که پیش فروش خودرو اعلام می شود مبلغ قابل توجهی در حساب ها بلوکه می شود. این نشان می دهد که نقدینگی وجود دارد، اما آنها به دنبال مکانی مولد و آرام هستند.

اهمیت اوراق بهادار سازی

سعیدی با بیان اینکه واژه اوراق بهادار در بحث اقتصادی شدن پروژه های زیربنایی و عمرانی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، تاکید کرد: در واقع باید پروژه های زیربنایی و عمرانی را به اوراق بهادار قابل معامله با بازدهی مناسب تبدیل کنیم که این امر با مشارکت سازمان انجام می شود. مردم و سرمایه های اندک آنها محقق خواهد شد.

وی در عین حال تاکید کرد: به نظر می‌رسد برنامه هفتم توسعه که بخش مهمی را به مردمی‌سازی اقتصاد، اشتغال و مناسب‌سازی فضاهای عمومی اختصاص داده است، در صورت تعهد همه عوامل و عوامل، می‌تواند نگرانی‌ها را برطرف کند. و برای ایجاد یک نرخ رشد متعادل و تضمین شده متناسب با کشور توسعه یابد.

فرا رسیدن فصل بودجه

سعیدی با اشاره به در پیش بودن فصل تنظیم بودجه گفت: با نگاهی به اعداد و ارقام بودجه متوجه می‌شویم که در بخش هزینه‌ای نمی‌توان اقدامی کرد و تمام تلاش خود را کرده‌ایم که هزینه‌ها از حد فعلی بیشتر نشود، اما در سمت منابع، اقدامات زیادی می تواند انجام شود.” اما از آنجایی که در چرخه سنتی فروش نفت، مالیات، تحویل دارایی های سهام و … ادامه می دهیم، دولت هر ساله با کسری بودجه مواجه است. بنابراین برای جبران این کسری نباید فقط به بدهی و اوراق خزانه متوسل شد. اگرچه این اوراق جزو ابزارهای موجود در بازار سرمایه هستند، اما دارای حداکثر محدودیت هستند. بنابراین برای داشتن بودجه کافی برای پیشرفت و رشد باید خارج از چارچوب عمل کرد که مهمترین آنها تشکیل صندوق پروژه، شرکت پروژه و پرداختن به پروژه های اقتصادی اولویت دار است که هم زیرساخت ها را محقق کند. و سرمایه گذار سرمایه گذاری های کافی را جذب می کند.

وی اعلام کرد: در این فصل بودجه که همزمان سال اول دولت چهاردهم و سال اول مجلس دوازدهم است، اگر همکاری ها به درستی شکل بگیرد و عنوان اقدامات عمرانی و زیربنایی در بودجه از طریق درج شود. در بازار سرمایه می‌توانیم اقدامات جدی برای تشکیل سرمایه انجام دهیم که در چهار سال گذشته منفی بوده است.

سعیدی در عین حال با یادآوری این نکته گفت: بازار سرمایه با زیرساخت ها و فضای مناسب آماده برنامه ریزی با همکاری دستگاه ها به گونه ای است که وجوه در مسیر درست قرار گیرد.

تکمیل پروژه های عمرانی از طریق منابع بازار سرمایه.

در ادامه داود دانش جعفری عضو شورای تشخیص تناسب در برنامه نظام تامین مالی پروژه های برنامه هفتم با بیان اینکه تامین مالی یکی از مهمترین موضوعات اقتصادی کشور است، گفت: به طور متوسط ​​تا بحران اقتصادی سال 2008 کشورهای صنعتی سالانه هستند. بین 8 تا 10 درصد و کشورهای در حال توسعه بین 4 تا 5 درصد تولید ناخالص داخلی در پروژه های ساختمانی سرمایه گذاری کنند. در بحران سال 2008 اما در کشورهای صنعتی این رابطه قطع شد و نتوانستند از منابع دولتی برای پروژه های عمرانی منابع تامین کنند، به همین دلیل راه حل های دیگری را در پیش گرفتند. این در حالی است که کشور ایران نیز با این مشکلات مواجه است.

وی با بیان اینکه طرح های عمرانی در سال های اخیر به دلیل مشکلات بودجه ای دولت تحت تاثیر قرار گرفته است، تصریح کرد: با استفاده از منابع بازار سرمایه می توان پروژه های عمرانی را تکمیل کرد، مشروط بر اینکه فرمول بندی ها به گونه ای باشد که سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی اقتصادی تلقی شود.

دانش جعفری افزود: ساختار پروژه های عمرانی باید به گونه ای باشد که امکان کسب بازدهی مناسب را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم کند.

همچنین شاخص های بودجه در بازه زمانی 1395 تا 1397، بررسی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای، یعنی طرح های ساخت و ساز و ریسک های مختلف در زیرساخت ها از جمله ریسک های سرمایه گذاری شامل «ریسک های سیاسی، اجرا و ساخت، بهره برداری و نگهداری، تغییر» را بررسی کرد. نرخ، سرمایه گذاری

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=398708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.