افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 16 October , 2024
1

تغییر دکترین هسته ای ایران؛ نیاز یا پاشنه آشیل؟

  • کد خبر : 398102
تغییر دکترین هسته ای ایران؛ نیاز یا پاشنه آشیل؟

ایده آل امروز – عرفان بویوک نژاد: چندی پیش حسنعلی اخلاق امیری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از امضای نامه 39 نماینده مجلس به شورای عالی امنیت ملی و درخواست آنها برای بررسی دکترین هسته ای جمهوری اسلامی ایران خبر داد. نامه ای که با واکنش های بسیاری از سوی چهره های سیاسی همراه شد، برخی […]

ایده آل امروز – عرفان بویوک نژاد: چندی پیش حسنعلی اخلاق امیری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از امضای نامه 39 نماینده مجلس به شورای عالی امنیت ملی و درخواست آنها برای بررسی دکترین هسته ای جمهوری اسلامی ایران خبر داد. نامه ای که با واکنش های بسیاری از سوی چهره های سیاسی همراه شد، برخی از سیاسیون به انتقاد از این نامه و برخی دیگر از آن حمایت کردند.
اخیرا یکی از اعضای کمیته رئیس شورای اسلامی شهر گفت: اگر رژیم صهیونیستی بخواهد با ایران اشتباه کند، با پاسخ بسیار شدیدتر و مخرب تری مواجه خواهد شد. همانطور که بارها اشاره کرده ام، ما باید دکترین نظامی و امنیتی خود را برای ایجاد یک بازدارندگی بسیار قوی بازنگری کنیم. همچنین لازم است نیروهای فعال در سراسر جهان علیه غاصبان جنایتکار برای ایجاد یک توافق جهانی علیه رژیم صهیونیستی متحد شوند.
اکنون باید تعریفی از دکترین کشور ارائه شود و به این سوال که چرا برخی می خواهند آن را تغییر دهند، باید پرداخت.
دکترین امنیتی به مجموعه ای از اصول کلی، استراتژی ها و سیاست هایی اطلاق می شود که یک کشور برای حفظ امنیت ملی خود در برابر تهدیدات داخلی و خارجی وضع می کند. این دکترین ها معمولاً بر اساس ارزیابی ها و تحلیل های راهبردی، نظامی و سیاسی شکل می گیرند و هدف اصلی آنها حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، منافع اقتصادی و ثبات اجتماعی کشور است.
دکترین های امنیتی بسته به شرایط جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی هر کشور ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از کشورها مانند ایالات متحده دارای دکترین های امنیتی تهاجمی هستند که شامل دخالت نظامی در خارج از مرزهای آنها می شود، در حالی که کشورهایی مانند سوئیس دارای دکترین های امنیتی دفاعی هستند که بر بی طرفی و حفظ امنیت داخلی تاکید دارند.
در دکترین های امنیتی، از سیاست هایی مانند استفاده از نیروی نظامی، دیپلماسی، همکاری بین المللی و ابزارهای اطلاعاتی برای مقابله با تهدیدات، پیشگیری از بحران ها و مدیریت درگیری ها استفاده می شود. این دکترین ها در طول زمان تغییر می کنند و بر اساس تحولات منطقه ای و جهانی به روز می شوند.
رادیکال ها همیشه با افکار عاطفی و اغلب غیرمنطقی وارد فضای آتش زا می شوند و با استفاده یا سوء استفاده از فضای آتش زا شروع به ارائه ایده های غیرواقعی می کنند. از این نظر، افراط گرایان معتقدند که ایران باید با بازنگری در دکترین امنیت هسته ای خود به سلاح هسته ای دست یابد تا به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند. با این حال، بسیاری از منتقدان بر این باورند که در حال حاضر نباید چنین اقدامی انجام شود، بلکه منطقی تر است که در این زمان برای دستیابی به بمب اتمی منتظر بمانیم و در آتش دمیده نشویم.
حسن هانی زاده، پژوهشگر سیاسی در گفت و گو با روزنامه آرمان امروز گفت: دکترین امنیت ملی تعریفی جامع از نظم و انضباط امنیتی در هر کشوری است که توسط گروه های نخبگان سیاسی و امنیتی تعریف می شود و تمامی احتمالات و خطرات امنیتی را که کشور را تهدید می کند، تحلیل می کند. یک کشور را تعریف می کند. چارچوب و استراتژی مشخص برای مقابله با چالش ها و تهدیدهای خارجی و حفظ امنیت فیزیکی و روانی کشور. وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران دکترین امنیتی وجود دارد اما به دلیل گستردگی تهدیدات امنیتی و اطلاعاتی که وجود دارد دکترین امنیتی رعایت نمی شود. در حال حاضر حدود 14 سازمان اطلاعاتی علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه اطراف ایران فعال هستند. همه این سازمان ها از موساد اسرائیل گرفته تا MIC انگلیس تا سیا و سایر نهادهای همکاری با سازمان های اطلاعاتی دشمن در منطقه، تهدیدی جدی برای امنیت ملی محسوب می شوند، بنابراین باید دکترین جامع تری در این زمینه تعریف شود کشور وارد فضای امنیتی نمی شود و به موضوع دموکراسی و حفظ حقوق شهروندی احترام می گذارد و به امنیت جسمی و روانی اهمیت می دهد.
این پژوهشگر سیاسی شورای عالی امنیت را حافظ دکترین دانست و اظهار داشت: به طور کلی شورای عالی امنیت ملی حافظ دکترین امنیت ملی است و بالاترین نهاد امنیتی سیاسی و نظامی است که شامل چندین وزارتخانه است حفظ امنیت جسمی و روانی کشور. او بالاترین مقام به حساب می آید.
وی افزود: شورای امنیت ملی توصیه ها، دستورات امنیتی و اطلاعاتی را به وزارتخانه ها و نهادهای ذیربط ارائه می کند که با توجه به جایگاه شورای عالی امنیت ملی در قانون اساسی باید توسط شورای عالی امنیت ملی اجرا شود.
هانی زاده درباره نقش دولت چهاردهم در دکترین کشور گفت: دولت چهاردهم دولتی برگرفته از اراده مردم است. وحدت دولت چهاردهم این است که امنیت مردم از لحاظ روحی و جسمی تامین شود و در واقع همه مردم اطمینان داشته باشند که نهادهای مربوطه در حفظ امنیت مردم کوشا هستند اما این امنیت نباید گورستان و فضای امنیتی باشد که بر آزادی های اجتماعی و مدنی تأثیر بگذارد و از جایی به جای دیگر حرکت کند.
وی ادامه داد: حفظ امنیت ملی یک اراده جمعی است و همه نهادها و دولت ها اعم از دولت های گذشته و دولت چهاردهم برای اجرای آن تلاش می کنند، اما دولت چهاردهم معتقد است که نباید فضای امنیتی وحشتناکی در جامعه تحت پوشش حاکم باشد. بهانه حفظ امنیت جسمی و روانی باید حاکم باشد و سازوکاری تعریف شود که هم امنیت و هم آزادی افراد حفظ شود تا تحت تأثیر این فضای امنیتی قرار نگیرند.
این پژوهشگر سیاسی در پایان درباره فشارهای تندروها برای تغییر دکترین گفت: شاید فضای امنیتی منطقه و تهدیدات اسرائیل برخی از شخصیت های تندرو را وادار به حرکت در مسیر امنیتی سازی جامعه و همچنین به حاشیه راندن کرده باشد. حقوق شهروندی باید اجرا شود و فضای آزادی ها محدودتر شود. این دیدگاهی است که شرایط منطقه را در نظر می گیرد، اما این شرایط منطقه نباید منجر به محدودیت آزادی های فردی محدود شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=398102

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.