افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
1

سن مناسب برای ارتودنسی دندان

  • کد خبر : 397981
سن مناسب برای ارتودنسی دندان

ارتودنسی شاخه ای تخصصی از دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری های دندانی و صورت می پردازد. زمان درمان ارتودنسی برای به دست آوردن نتایج مناسب و تضمین سلامت طولانی مدت دندان ها و فک بیمار بسیار مهم است. عوامل متعددی از جمله سن، رشد دندان، بلوغ اسکلتی، همکاری بیمار و مسائل […]

ارتودنسی شاخه ای تخصصی از دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری های دندانی و صورت می پردازد. زمان درمان ارتودنسی برای به دست آوردن نتایج مناسب و تضمین سلامت طولانی مدت دندان ها و فک بیمار بسیار مهم است. عوامل متعددی از جمله سن، رشد دندان، بلوغ اسکلتی، همکاری بیمار و مسائل خاص ارتودنسی بر زمان مداخله ارتودنسی تاثیر می گذارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم.

عناوین مقاله را ببینید

عوامل موثر در تعیین زمان مناسب برای ارتودنسی

  • سن و مراحل رشد: یکی از مهم ترین عوامل در تعیین زمان مناسب برای درمان ارتودنسی، سن بیمار است. انجمن ارتودنسی آمریکا توصیه می کند که کودکان اولین ارزیابی ارتودنسی خود را در سن 7 سالگی انجام دهند. در این مرحله، دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می تواند هم ترازی دندان ها و فک ها را ارزیابی کرده و هر گونه مشکل احتمالی را قبل از جدی شدن تشخیص دهد.
  • بلوغ دندانی و اسکلتی: یکی دیگر از عوامل مهمی که بر زمان مناسب ارتودنسی تاثیر می گذارد، بلوغ دندانی و اسکلتی است. به طور کلی، دختران در سنین 10 تا 12 سالگی و پسران در سنین 11 تا 14 سالگی بهترین گزینه برای درمان ارتودنسی هستند. نظارت بر بلوغ اسکلتی از طریق روش هایی مانند اشعه ایکس دست و مچ می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد پتانسیل رشد بیمار ارائه دهد و به ارتودنتیست ها کمک کند تا در مورد زمان درمان تصمیم گیری آگاهانه داشته باشند.
  • مسائل خاص ارتودنسی: در نهایت، مشکلات خاص ارتودنسی مورد بررسی می تواند تاثیر بسزایی در زمان درمان و تعیین سن مناسب ارتودنسی داشته باشد. برخی از شرایط، مانند مال اکلوژن شدید یا ناهماهنگی فک، ممکن است نیاز به مداخله زودهنگام برای جلوگیری از عوارض بیشتر داشته باشد. در مقابل، مشکلات کمتر جدی را می توان به طور موثر در مراحل بعدی مدیریت کرد.

سن مناسب برای ارتودنسی در کودکان چه زمانی است؟

رشد دندان های کودکان در مراحل مختلفی اتفاق می افتد که از رویش دندان های شیری شروع می شود و به سمت دندان های دائمی می رود. کودکان معمولاً از حدود شش سالگی شروع به از دست دادن دندان های شیری خود می کنند و دندان های دائمی به تدریج تا سن 12 یا 13 سالگی جایگزین آن می شوند. زمان این تغییرات برای ارزیابی ارتودنسی و درک تناسب سنی برای ارتودنسی مهم است زیرا اطلاعاتی در مورد ردیف دندان ها و مشکلات بالقوه ای که کودک ممکن است ایجاد کند ارائه می دهد.

انجمن ارتودنتیست های آمریکا (AAO) توصیه می کند که کودکان اولین ارزیابی ارتودنسی خود را در سن 7 سالگی انجام دهند. در این سن، اکثر کودکان دارای ترکیبی از دندان های شیری و دائمی هستند که به متخصصین ارتودنسی این امکان را می دهد تا به طور موثر تراز دندان ها و فک را ارزیابی کنند.

مزایای ارزیابی اولیه ارتودنسی

یکی از مزایای اصلی ارزیابی های اولیه ارتودنسی، فرصت انجام درمان پیشگیرانه است. ارتودنسی پیشگیرانه به مداخلات اولیه ای اطلاق می شود که برای رسیدگی به مشکلات در حال رشد دندان قبل از جدی شدن آنها طراحی شده است. به عنوان مثال، اگر کودکی اوربایت یا آندربایت قابل توجهی داشته باشد، درمان زودهنگام می تواند رشد فک را هدایت کند و از روش های تهاجمی بیشتر در آینده جلوگیری کند.

مداخله زودهنگام همچنین می تواند به مدیریت فضای رویش دندان های دائمی کمک کند. اگر کودکی دارای دندان های شلوغ است، متخصص ارتودنسی ممکن است برداشتن برخی از دندان های شیری را توصیه کند تا فضای مناسبی برای رویش دندان های دائمی ایجاد شود.

کلینیک دندانپزشکی استرلا: 02177555220

چه زمانی کودکان به ارتودنسی نیاز دارند؟

چندین علامت می تواند زمان مناسب برای ارتودنسی در کودک را نشان دهد:

  1. دندان های شلوغ یا نامرتب: اگر کودک دارای دندان های روی هم یا دندان هایی باشد که تمیز کردن آنها به دلیل شلوغی مشکل است، بعداً می تواند منجر به مشکلات دندانی مانند پوسیدگی یا بیماری لثه شود.
  2. مشکلات بایت: مشکلاتی در نحوه قرار گرفتن دندان‌های بالا و پایین با هم، مانند اوربایت (که در آن دندان‌های بالایی به طور قابل توجهی روی دندان‌های پایین همپوشانی دارند)، آندربایت (جایی که دندان‌های پایین از روی دندان‌های بالا بیرون زده‌اند)، یا کراس بایت (جایی که برخی از دندان‌ها روی هم قرار می‌گیرند). (دندان‌های بالایی روی هم قرار می‌گیرند) دندان‌های پایین) می‌توانند بر جویدن و صحبت کردن تأثیر بگذارند.
  3. از دست دادن زودهنگام یا دیررس دندان های شیری: اگر کودکی خیلی زود یا خیلی دیر دندان های شیری را از دست بدهد، می تواند الگوی رشد طبیعی دندان های دائمی را مختل کند و احتمالاً باعث ایجاد مشکلاتی در تراز دندان ها شود.
  4. درد یا ناراحتی در فک: شکایت از درد فک، کلیک کردن هنگام حرکت دادن فک، یا مشکل در باز و بسته کردن دهان ممکن است نشان دهنده مشکلات ارتودنسی باشد.
  5. نگرانی های مربوط به عزت نفس: کودکی که از لبخند خود احساس ناامنی و ناراضی می کند ممکن است از درمان ارتودنسی برای افزایش اعتماد به نفس و بهبود تعاملات اجتماعی خود بهره مند شود.
  6. مشکلات گفتاری: برخی از مشکلات گفتاری ممکن است مربوط به مشکلات تراز دندانی باشد. در این موارد، درمان ارتودنسی می تواند به بهبود تلفظ کمک کند.

مزایای ارتودنسی در سنین پایین

بهبود سلامت دندان

یکی از مهمترین مزایای ارتودنسی در کودکان در زمان مناسب، بهبود سلامت دندان است. نامرتبی دندان ها می تواند منجر به انواع مشکلات سلامت دهان، از جمله حفره، بیماری لثه و مشکلات جویدن و صحبت کردن شود.

علاوه بر این، اصلاح مشکلات گزش مانند اوربایت، آندربایت و کراس بایت می تواند به طور قابل توجهی توانایی کودک را برای جویدن صحیح غذا افزایش دهد. این نه تنها به هضم غذا کمک می کند، بلکه از ساییدن دندان ها که ممکن است به دلیل تراز نامناسب رخ دهد نیز جلوگیری می کند.

افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس.

یکی دیگر از مزایای مهم انجام ارتودنسی در زمان مناسب برای ارتودنسی کودکان، تاثیر مثبت بر عزت نفس و اعتماد به نفس است. کودکانی که نسبت به لبخند خود احساس خودآگاهی می‌کنند، ممکن است از تعاملات اجتماعی اجتناب کنند که منجر به احساس انزوا یا اضطراب می‌شود.

تشخیص زودهنگام و مداخله

ارزیابی های اولیه ارتودنسی که معمولا در سن هفت سالگی توصیه می شود، به ارتودنتیست ها اجازه می دهد تا مشکلات احتمالی دندانی را قبل از اینکه جدی تر شوند شناسایی کنند. به عنوان مثال، اگر کودک علائم شلوغی یا ناهماهنگی بایت را نشان دهد، متخصص ارتودنسی ممکن است مواردی مانند نگهدارنده فضا یا بریس های جزئی را برای ایجاد فضای مناسب برای دندان های دائمی توصیه کند.

فواید طولانی مدت برای سلامت دهان و دندان

سرمایه گذاری در درمان ارتودنسی در اوایل دوران کودکی و دریافت آن در زمان مناسب می تواند به مزایای سلامت دهان و دندان طولانی مدت منجر شود. کودکانی که مراقبت های ارتودنسی به موقع دریافت می کنند، احتمال بیشتری دارد که دندان ها و لثه های سالم خود را تا بزرگسالی حفظ کنند. تراز مناسب خطر مشکلات دندانی مانند سایش دندان، درد فک (اختلالات مفصل گیجگاهی فکی) و بیماری پریودنتال را کاهش می دهد.

تأثیر مثبت بر عملکرد تحصیلی

جالب توجه است، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکانی که دندان‌های صاف دارند ممکن است از نظر تحصیلی بهتر عمل کنند. رابطه بین عزت نفس و عملکرد تحصیلی به خوبی مستند شده است.

حرف پایانی

ارتودنسی رشته متنوعی است که برای افراد در هر سنی مناسب است. صرف نظر از سن، هر فردی که قصد ارتودنسی را دارد باید با یک متخصص ارتودنسی مشورت کند تا گزینه های خود را بررسی کند و بهترین اقدام را برای دستیابی به لبخندی زیبا و سالم تعیین کند.

اگر تصمیم دارید ارتودنسی را به صورت اقساطی انجام دهید، می توانید کلینیک دندانپزشکی استرلا تماس بگیرید و مشکلات دندانی خود را بپرسید. کلینیک دندانپزشکی استرلا با سال ها تجربه در زمینه درمان ارتودنسی می توانند مشکلات شما را در هر سنی حل کنند.

این مقاله حاوی محتوای تبلیغاتی است.

توجه: این مقاله توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=397981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.