افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 15 October , 2024
1

واکنش مجلس به انتخاب نظام مهندسی: سیاسی کاری نکنید!

  • کد خبر : 397502
واکنش مجلس به انتخاب نظام مهندسی: سیاسی کاری نکنید!

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیمچندی پیش تعویق انتخابات سازمان نظام مهندسی خبرساز شد و باعث اختلاف نظر مجلس و وزارت راه شد و بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب شورای اسلامی، نمایندگان تاکید کردند. در مورد اجرای قانون و پیگیری این موضوع با نامه نگاری به وزیر و یادداشت برداری در […]

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیمچندی پیش تعویق انتخابات سازمان نظام مهندسی خبرساز شد و باعث اختلاف نظر مجلس و وزارت راه شد و بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب شورای اسلامی، نمایندگان تاکید کردند. در مورد اجرای قانون و پیگیری این موضوع با نامه نگاری به وزیر و یادداشت برداری در جلسه علنی.

قرار بود تا انتخابات نظام مهندسی دهم در 19 تا 22 مهرماه امسال برگزار شود. در اوایل شهریور ماه، مسئولان وزارت راه اعلام کردند که برگزاری این انتخابات مشکلی ندارد و انتخابات طبق برنامه برگزار می شود، اما در اوایل مهرماه، مسئولان مربوطه گفتند که دوباره برای کسانی که نبودند وقت می گذارند. توانستند ثبت نام کنند، فرصت ثبت نام داشتند و اعتبار افرادی که در حال حاضر هیات مدیره سازمان نظام مهندسی به مدت 3 ماه یعنی (دی ماه) تمدید می شود.

بر اساس ماده 10 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب شورای اسلامی، تصمیمات هیأت مدیره نظام مهندسی 3 سال است.

نمایندگان مجلس تصمیم به تعویق انتخابات و ثبت نام مجدد برای شرکت در انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی را دارای اشکالات قانونی و ساختاری می دانند.

در ادامه به گفته نمایندگان با توجه به اینکه هرگونه تغییر در وظایف هیات مدیره سازمان استان مانند انتخابات فعلی و آتی شهرداری تنها با مصوبه جدید شورای اسلامی قانونمند می شود. بنابراین عدم رعایت تشریفات قانونی برای تمدید مهلت ثبت نام و به تعویق انداختن انتخابات خارج از کنترل و اشتباه است.

این مسائل باعث شد تا نمایندگان نسبت به عدم اجرای قانون در این خصوص واکنش نشان دهند که در ادامه می خوانیم:

قالیباف: ثبت نام مجدد در انتخابات نظام مهندسی غیرقانونی است

بر اساس این گزارش، چند نماینده در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۰ مهرماه) به تعویق انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان واکنش نشان دادند. جلسه ای در خصوص ثبت نام مجدد مهندسی برگزار شد. انتخابات نظام و جلسه دیگری خواهد داشت.

وی افزود: به هر حال دوستان ما در دولت و وزیر راه و شهرسازی مواظب رعایت قانون خواهند بود. اجازه دهید دوستان ما در کمیته موضوع را پیگیری کنند. ظاهراً ثبت نام مجدد اینگونه غیرقانونی است.

در این خصوص در این جلسه ملک شریعتی نماینده تهران در یادداشتی گفت: بر اساس ماده 5 قانون نظام مهندسی سه سال است اما برخلاف قانون تمدید کرده اند تا عده ای خاص ثبت نام کنند. . دولت باید نظارت کند تا برای افراد خاصی رانت ایجاد نشود. در ادامه علیرضا سلیمی و مرتضی محمودی، نمایندگان تهران نیز خواستار مشارکت مجلس در موضوع تعویق انتخابات نظام مهندسی شدند.

* ورودی کمیسیون عمران در انتخاب نظام مهندسی/ارائه گزارش به قوه قضاییه

نمایندگان مجلس به واکنش در جلسه علنی اکتفا نکردند و همانطور که رئیس مجلس گفت کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون تخصصی در این زمینه وارد این موضوع شد و علیرضا نیشاری از اعضای این کمیسیون به تسنیم گفت: آنها به جلسه عمومی هشدار داد، اما هیچ تغییری حاصل نشد. در نتیجه اعضای کمیسیون تخصصی به این موضوع ورود کردند و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وی گفت: قرار شد این موضوع در کمیسیون پیگیری شود و اگر توضیحات مسئولان وزارت راه در مورد تمدید انتخابات سازمان نظام مهندسی قانع کننده نباشد، اعضای کمیسیون عمران مجلس موضوع تمدید ثبت نام و تمدید تصمیمات هیأت مدیره مغایر با ماده 10 قانون نظام مهندسی ساختمان به استناد ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس مطرح خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: بر اساس این ماده پس از بررسی و تنظیم گزارش و ارسال آن به صحن علنی و در صورت موافقت نمایندگان حاضر در صحن، گزارش به قوه قضائیه ارسال می شود.

نثاری بیان کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد با ارسال نامه ای از کمیسیون به دیوان عدالت اداری به استناد ماده 86 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، ابلاغ به دیوان عدالت اداری را متوقف کنند. تمدید مهلت ثبت نام وزارت راه و شهرسازی.

* نامه نمایندگان 97 به «صادق» در خصوص انتخاب نظام مهندسی

به گزارش تسنیم، همچنین 97 نماینده در نامه ای خطاب به فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در خصوص تعویق انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی خواستار رعایت قانون شدند. متن این نامه را بخوانید اینجا خواندن

*انتخابات صنفی را سیاسی نکنید

مجتبی یوسفی عضو هیأت مدیره و عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان در گفت وگو با تسنیم درباره تعویق انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: در واقع، به همین دلیل می خواهند در مجموعه اصلی نظام مهندسی کشور دخالت کنند.

وی افزود: زمانی که قانونی در مجلس تصویب می شود و نص صریح و معتبری داشته باشد، همه نهادها و وزارتخانه ها موظف به اجرای آن هستند زیرا قانون زمان بیان در کشور است.

عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: قانون نظام مهندسی به تصویب مجلس رسیده و در ماده 10 آن به صراحت نوشته شده است که دوره هر هیئت مدیره 3 سال است و باید مانند سایر انتخابات در زمان مقرر برگزار شود. و روند انتخابات باید توسط وزارت راه و شهرسازی کنترل شود. باید طوری برنامه ریزی شود که بعد از سه سال هیئت مدیره جدید توسط خود مهندسان انتخاب شود. .

یوسفی گفت: اخیرا شاهد بودیم که وزیر راه و شهرسازی تصمیمی گرفت و متأسفانه این موضوع اعلام شد، یعنی روند برگزاری انتخابات طی سه چهار ماه گذشته انجام شد، هیئت های اجرایی تشکیل و نظارت شد. ، و روند احراز صلاحیت و رد صلاحیت را که انجام دادند بررسی کردند.

وی افزود: اما مشاهده شد که نامه ای از سوی وزارت راه و شهرسازی تهیه و ارسال شده که در آن انتخابات به تعویق افتاده که مغایر با نص صریح ماده 10 نظام مهندسی و مصوبه مجلس است.

کمیسر عمران ادامه داد: اولین نمایندگان تذکراتی دادند اما به آنها رسیدگی نشد و در نهایت نامه اعتراضی به وزیر راه و شهرسازی ارسال کردند و در آن نوشتند که وزارت راه و شهرسازی این دستورالعمل را صادر کرده است. . غیرقانونی است و باید نادیده گرفته شود و موظف به رعایت نص صریح قانون است تا شبهه دخالت سیاسی در انتخابات صنفی که اصلی ترین نهاد در عرصه نظام فنی و مهندسی کشور است، پیش نیاید. تشکیل شده است.

یوسفی گفت: این نظام صنفی است. هر کس که به هر دیدگاه سیاسی علاقه دارد می تواند در این زمینه کار تخصصی انجام دهد. ما نباید قانون را دور بزنیم یا برخلاف نص صریح آن برای جذب عده ای خاص عمل کنیم.

نماینده اهواز در مجلس تصریح کرد: نباید این نهادهای فنی را سیاسی کنیم و به همین دلیل از وزارت راه و شهرسازی انتظار داریم قانون را رعایت کند و برخلاف نص صریح قانون مصوب مجلس عمل نکند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=397502

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.