افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 15 October , 2024
1

صادرات قیر 30 دلار زیر قیمت بازارهای جهانی است ضرورت عبور وزارت اقتصاد از موانع تعهدات ارزی

  • کد خبر : 397422
صادرات قیر 30 دلار زیر قیمت بازارهای جهانی است ضرورت عبور وزارت اقتصاد از موانع تعهدات ارزی

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: محمدمهدی حیدری در نشست خبری شانزدهمین همایش و نمایشگاه ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات با اشاره به اینکه قیر یک محصول ارزآور برای کشور است، گفت: کالای قیری یک کالای ارز زا محسوب می شود. در کشور که می تواند سالانه بین 1 تا 2 میلیارد درآمد […]

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: محمدمهدی حیدری در نشست خبری شانزدهمین همایش و نمایشگاه ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات با اشاره به اینکه قیر یک محصول ارزآور برای کشور است، گفت: کالای قیری یک کالای ارز زا محسوب می شود. در کشور که می تواند سالانه بین 1 تا 2 میلیارد درآمد برای کشور داشته باشد. تلاش می کنیم با فناوری های نوین آسفالت مصرف قیر را کاهش دهیم تا بتوانیم به صادرات قیر و کسب درآمد ارزی برای کشور کمک کنیم.

در حال حاضر 5.5 تن قیر در کشور تولید می شود که 2.5 میلیون تن آن مصرف داخل و 3 میلیون تن دیگر صادر می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آژانس بازار مبنی بر میزان تولید و صادرات قیر. وی گفت: هم اکنون 5.5 تن قیر در کشور تولید می شود که 2.5 میلیون تن آن مصرف داخل و 3 میلیون تن دیگر صادر می شود.

در حال حاضر صادرات قیر 30 دلار ارزانتر از بازارهای جهانی است که دلیل آن تحریم های ظالمانه و باز نشدن ال سی است.

وی با اشاره به اینکه صادرات قیر کشور عموماً به کشورهای آفریقایی، حوزه خلیج فارس، هند و چین می‌رود، ادامه داد: در حال حاضر صادرات قیر 30 دلار ارزان‌تر از بازارهای جهانی است که به دلیل تحریم‌های ظالمانه عدم گشایش ال سی است.

حیدری با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات صادرات قیر در حال حاضر مشکلات مربوط به تعهد ارزی است که امیدواریم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای آن چاره اندیشی کنند، گفت: با توجه به اینکه سالانه 49 درصد قیر تولید می شود. وزارت راه و شهرسازی و 20 درصد قیر در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مصرف می شود. موضوع مدیریت یکپارچه توزیع و تقسیم قیر پاک کننده در وزارت راه و شهرسازی در حال رسیدگی است.

وی با تاکید بر اینکه از دهه گذشته موضوع ارتقای کیفیت قیر در مرکز تحقیقات راهداری، مسکن و شهرسازی بررسی و انجام شده است، گفت: در سال های اخیر ارتقای کیفیت در این زمینه انجام شده است. با استفاده از قیر دو جداره به دست می آید. تانکرها توسعه یافته اند، نقشه پهنه بندی نرخ سرمایش تهیه شده و معیارها و مقررات تدوین شده است.

وی بحث نگهداری راه ها را از دیگر موضوعات مهم در وزارت راه و شهرسازی برشمرد و تصریح کرد: حدود 300 هزار کیلومتر راه در کشور داریم و بحث بهینه سازی و نگهداری راه های موجود در کشور با استفاده از راه های جدید. فن آوری ها در زمینه قیر و آسفالت با روش های جدید در حال آزمایش هستند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استفاده از روش‌های نوین در نگهداری راه‌ها را با اشاره به محدودیت منابع برشمرد و گفت: نصب آزمایشگاه روسازی تسریع شده در کشور از جمله اقدامات مهمی است که در حال انجام است. در حال انجام است و در این راستا سازمان برنامه و بودجه اعتبار مناسبی را تامین کرده است.

وی با یادآوری اینکه با کمک بخش خصوصی 50 آزمایشگاه در کارخانه های تولیدی ایجاد شده است، افزود: با توجه به افزایش ارز به دنبال کاهش مصرف قیر در آسفالت با استفاده از فناوری های نوین هستیم.

همچنین در این نشست فریدون مقدس نژاد، دبیر علمی شانزدهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین آلات با بیان اینکه در این همایش از بهترین متخصصان استفاده شد، تقویت همکاری بین دانشگاه ها، صنایع و شرکت های فناور که از روش های نوین استفاده می کنند را مورد تاکید قرار داد. .

نگهداری راه های کشور سالانه 280 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که سال گذشته حداکثر 10 میلیارد تومان به این کار اختصاص یافت.

دبیر علمی شانزدهم همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات ادامه داد: نگهداری راه های کشور سالانه 280 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و سال گذشته حداکثر 10 میلیارد تومان به این کار اختصاص یافت. بنابراین باید این شکاف را کاهش دهیم تا بتوانیم راه های کشور را بهبود بخشیم و اهداف اصلی دولت برای توسعه راه ها را برآورده کنیم.

مقدس نژاد با بیان اینکه در حال حاضر موانعی برای بهره مندی از فناوری های نوین وجود دارد، بر رفع موانع تاکید کرد و گفت: هدف از برگزاری این همایش تبادل تجربیات، تقویت بخش های صنعتی و دانشگاهی و استفاده از توانمندی های دانشگاهیان است.

همایش و نمایشگاه ملی قیر، آسفالت و ماشین آلات 17 تا 19 آبان ماه سال جاری در تهران برگزار می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=397422

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.