افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 15 October , 2024
1

پروژه پتروپالایش شهید سلیمانی در چه مرحله ای است؟ – خبرگزاری بیشتر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 397399
پروژه پتروپالایش شهید سلیمانی در چه مرحله ای است؟ – خبرگزاری بیشتر از ایران و جهان.

به گزارش خبرنگار مهر، با روی کار آمدن دولت سیزدهم وعده ساخت پالایشگاه نفت شهید سلیمانی ظرف دو سال داده شد. وعده ای که با پایان کار دولت سیزدهم و آغاز به کار چهاردهم همچنان بلاتکلیفی در روند ساخت آن وجود دارد. در ابتدا عملیات اجرایی این پتروپالایشگاه در 4 فاز تعریف شد که یک […]

به گزارش خبرنگار مهر، با روی کار آمدن دولت سیزدهم وعده ساخت پالایشگاه نفت شهید سلیمانی ظرف دو سال داده شد. وعده ای که با پایان کار دولت سیزدهم و آغاز به کار چهاردهم همچنان بلاتکلیفی در روند ساخت آن وجود دارد. در ابتدا عملیات اجرایی این پتروپالایشگاه در 4 فاز تعریف شد که یک فاز شامل ساخت خدمات عمومی، دو فاز شامل ساخت واحدهای فرآیندی و یک فاز برای احداث واحد پتروشیمی بود. همچنین 70 درصد محصولات این واحد سوخت و 30 درصد محصولات شیمیایی است.

این در حالی است که به گفته جلیل سالاری، مدیر کل وقت شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، قرار بود پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با ظرفیت 300 هزار بشکه نفت خام سنگین و سرمایه گذاری بیش از 10 میلیارد دلار در فروردین ماه آغاز به کار کند. 1402.

2 سال طول کشید تا به عملیات اجرایی این پالایشگاه رسید و همانطور که سالاری تاکید کرد، این پروژه باید طی 5 سال آینده با سرمایه گذاری 9 میلیارد یورو به پایان می رسید، البته سالاری در رابطه با عملیات اجرایی این پالایشگاه گفت. : عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی بهار امسال آغاز می شود. اما این پروژه نه تنها تا پایان خرداد ماه سال گذشته به مرحله اجرا نرسید، بلکه دومین فروردین بود که خبر آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی شهید سلیمانی در سال 1403 منتشر شد و سالاری به لا کوئست اشاره کرد. اختصاص 40 درصد از سود واحدهای پالایشی به طرح‌های عمرانی در سال 1402 گفت: حرکت از صنعت سوخت‌محور به سمت انتفاع‌محور و تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پالایش یکی از اهداف این طرح بوده است. توسعه این صنعت در دولت سیزدهم که در طرح های جدید پالایشی مانند پتروشیمی شهید سلیمانی با تغییر مدل فرآیندی و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان، تولید 28 درصد محصولات پتروشیمی در زنجیره پایین دستی در نظر گرفته شده است. منطقه

وی در تشریح روند پیشرفت پروژه پتروپالایش شهید سلیمانی اظهار داشت: مجمع سهامداران با حضور صندوق ها، بانک ها و هلدینگ خلیج فارس تشکیل شد و حدود 200 هکتار زمین نیز در بندرعباس تملک شد. مجوزهای محیط زیست و پدافند غیرعامل اخذ شده و مطالعات اولیه پروژه نیز آغاز شده است و همچنین واحدهای دارای مجوز برای این پروژه تعیین تکلیف شده اند و امیدواریم از ابتدای سال 1403 عملیات اجرایی آغاز شود.

آیا تغییر سهامداران مثمر ثمر بود؟

این در حالی است که سال گذشته بود که 30 درصد سهام پالایشگاه پترو شهید سلیمانی به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد و این مجموعه سهامدار پالایشگاه پترو شد که قرار بود ظرف دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم محقق شود. این پالایشگاه یک پروژه 300 هزار بشکه ای به عنوان اولین پروژه صنعت نفت در حوزه یکپارچه سازی پالایش و پتروشیمی است که هدف از ساخت آن ایجاد ارزش افزوده و اجتناب از خام فروشی نفت برای همسویی با چشم انداز دولت و پیش بینی سند تحول است. .

سایر سهامداران این پتروپالایشگاه صندوق بازنشستگی صنعت نفت (شرکت سرمایه گذاری اهداف) با 15 درصد، بانک ملی (گروه توسعه ملی) با 15 درصد، بانک رفاه (آتی شرکت رفاه پردیس) با 15 درصد، بانک تجارت و ملت هر کدام هستند. . با 7.5 درصد درصد مشارکت به عنوان اعضای نهایی ترکیب سهامی و مشارکت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی 10 درصد است.

به همین مناسبت سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایشی در تشریح دلایل تاخیر در شروع عملیات اجرایی این پروژه، اظهار داشت: «روند ثبت شرکت به دلیل نیاز به اخذ مجوز از شرکت با مشکل مواجه شد. شورای پول و اعتبار برای پرداخت سهم بانک به عنوان سرمایه اولیه، درخواست «به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برای اعطای مجوز به بانک‌های سهامدار پروژه ارائه شد و این مرحله نیز با تأخیر در روند نهایی».

آیا پروژه پتروشیمی شهید سلیمانی کمبود بنزین را جبران می کند؟

یکی از مهمترین دلایل احداث این پتروپالایشگاه تامین سوخت و بنزین و حتی جلوگیری از واردات بنزین است. شاید به همین دلیل است که در سال های اخیر دبیر کل انجمن صنایع پالایشی کشور از همگرایی تولید و مصرف بنزین ابراز نگرانی کرده و گفته است: بهینه سازی مصرف سوخت در کشور باید در دستور کار و خودروسازان قرار گیرد. باید به این موضوع نیز توجه کرد.

عاشوری سیاست اتخاذ شده از سوی دولت برای احداث پالایشگاه های جدید نفت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در صورتی که ساخت، تامین مالی و سرمایه گذاری پالایشگاه 300 هزار بشکه ای نفت شهید سلیمانی و پروژه مروارید مکران و افزایش ظرفیت 150 هزار بشکه ای پالایشگاه به سرعت انجام شود. که در دستور کار قرار می گیرد، نویدبخش جبران شکاف بین تولید و مصرف خواهد بود.

به گفته عاشوری، ظرفیت تولید پر است و نمی توانیم آن را بیشتر از این افزایش دهیم و در صورت ادامه افزایش مصرف و سیاست های کنترل مصرف در دستور کار قرار نگیرد، در ابتدای سال 1402 قطعا واردکننده بنزین خواهیم شد و این پیش بینی ها محقق شد. زیرا از سال گذشته با کمبود بنزین مبارزه می کنیم و حتی به گفته برخی کارشناسان از پارسال واردکننده بنزین شده ایم و 6 میلیارد دلار به واردات بنزین اختصاص داده شده در حالی که پارسال 4 میلیارد بوده است. دلار که نشان دهنده افزایش عدم تعادل بنزین است که سال به سال افزایش می یابد و ایران هفتمین کشور مصرف کننده انرژی در جهان است و 6 میلیارد دلار اختصاص یافته به واردات بنزین معادل صادرات میعانات نفتی دو نفره است. ماه های سال که یک ششم درآمدهای نفتی سال را نشان می دهد. بنزین را وارد کنید.

سرنوشت نامعلوم پالایشگاه های نفت

ساخت پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها همواره با مشکلاتی همراه بوده و پروژه هایی نیز در زمین وجود دارد. مثلاً طرح ساخت پالایشگاه آناهیتا با ظرفیت تولید 150 هزار بشکه که با گذشت 17 سال هنوز ساخته نشده است. محل این پالایشگاه در استان کرمانشاه و در کیلومتر 15 اتوبان کرمانشاه – همدان در زمینی به مساحت 571 هکتار می باشد. اکنون برای ساخت آن 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. پالایشگاه بهمن گنو یکی از پروژه های باقی مانده در زمین است و قرار بود در بندرعباس و در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت کل 300 هزار بشکه در روز ساخته شود. خبرنگار مهر گفت: از دیگر پالایشگاه هایی که مسکوت مانده اند و از ماهیت این پروژه ها اطلاعی در دست نیست، پالایشگاه خوزستان و پالایشگاه پارس در نظر گرفته شده است که در اخبار مسکوت مانده است، خبرنگار مهر گفت: پالایشگاه خوزستان پروژه ای است که فیدر آن است. این پالایشگاه دارای ظرفیت 180 هزار بشکه نفت خام فوق سنگین است و مجوزهای لازم تکمیل شده و در مرحله جذب سرمایه گذاری است. که در حال مذاکره با سرمایه گذاران هستیم این پروژه پس از جذب سرمایه وارد فاز اجرایی می شود.

بر اساس این گزارش، اگرچه فروردین ماهسالاری از آغاز عملیات اجرایی پروژه شهید سلیمانی خبر داد، اما همچنان در هاله ابهام تردید وجود دارد و مشخص نیست سهامداران مثلا هلدینگ خلیج فارس چه نقشی در این طرح دارند. به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان پتروشیمی و سهامدار اصلی این پروژه از پاسخگویی درباره روند اجرای این پروژه خودداری کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=397399

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.