افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 15 October , 2024
1

جریمه مالیاتی سنگین برای دارندگان کارتخوان

  • کد خبر : 396930

علامت تجاری – برای بسیاری از ما پیش آمده است که پس از خرید یک محصول، با مشاهده رسید خرید متوجه می شویم که کارتخوان کار دیگری دارد. به عنوان مثال، هنگامی که پس از خرید در یک اغذیه فروشی متوجه می شویم که آنها از کارتخوان یک میوه فروشی استفاده می کنند. اما چرا […]

جریمه مالیاتی سنگین برای دارندگان کارتخوان

علامت تجاری – برای بسیاری از ما پیش آمده است که پس از خرید یک محصول، با مشاهده رسید خرید متوجه می شویم که کارتخوان کار دیگری دارد. به عنوان مثال، هنگامی که پس از خرید در یک اغذیه فروشی متوجه می شویم که آنها از کارتخوان یک میوه فروشی استفاده می کنند.

اما چرا این شخص از دستگاه کارتخوان میوه فروش به جای دستگاه اغذیه فروشی استفاده می کند؟ سازمان امور مالیاتی برای محاسبه مالیات هر یک از فعالان اقتصادی از جمله کارآفرینان، جدولی به نام «اینتاکد» تهیه کرده و درصد سود و مالیات هر گروه نیروی کار را با توجه به شرایط اقتصادی تعیین کرده است.

فرار مالیاتی ۷۳ میلیون تومانی با یک کارت خوان

بر این اساس، زیرا Intaked Frutería 3.4٪ و Intaked Deli Shop 13.4٪ است. برای پرداخت مالیات کمتر، مردم به کارت‌خوان‌های کارت ویزیت با Intacode کمتر مراجعه می‌کنند.

مثلاً اگر همین بقالی سالانه 4 میلیارد تومان فروش داشته باشد، اغذیه فروشی باید سالیانه 79 میلیون تومان مالیات بدهد، اما با کارت خوان میوه، مالیات سالانه 5 میلیارد و 400 هزار تومان است. یعنی این مؤدی با نصب کارتخوان دیگری حدود 73 میلیون تومان از مالیات فرار کرده است!

علی سرحدی، کارشناس اقتصادی می گوید: عدم شفافیت در فعالیت های اقتصادی باعث می شود فعالان فرار مالیاتی از معافیت ها، تخفیف ها و نرخ های پایین مالیاتی برای فرار مالیاتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: جامعه مالیاتی و حتی کارشناسان اقتصادی نظام مودیان یعنی قانون پایانه های فروشگاهی را یکی از راهکارهای جلوگیری از این فرارها می دانند. این قانون با اجرای این سامانه می تواند تا حد قابل توجهی از بسیاری از تخلفات جلوگیری کند. نظام مالیاتی می تواند از این گونه قاچاق، کم ارزشی و فرار مالیاتی جلوگیری کند.

سیستم مالیاتی مورد بحث قرار گرفت. سیستمی که از سال 1401 راه اندازی شده و شامل صورتحساب های الکترونیکی، حساب های تجاری و پرونده های مالیاتی است. سامانه ای که مسیر تراکنش های مالی و همچنین مسیر ورود و خروج کالاها را با استفاده از داده های موجود در سایر نهادها رصد می کند، اما این سامانه چگونه می تواند از فرار مالیاتی جلوگیری کند؟

کاهش 20 درصدی فرار مالیاتی با استفاده از صندوق های مکانیزه فروش

مهدی تقیانی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره تجربه موفق کشورها در این زمینه می گوید: درست است که فرار مالیاتی در سایر کشورها به صفر نرسیده است، اما تحقیقات نشان داده است که تنها اجرای این مکانیزه هاست. دستگاه های فروش خودکار نشان دهنده کاهش 20 درصدی فرار مالیاتی در کشورهای توسعه یافته است.

تجربه ای که در ایران هم رخ داد. دولت قبل موفق شد حدود 2 میلیون مودیان جدید را که قبل از استفاده از سیستم مودیان و معاملات مالیات پرداخت نکرده بودند شناسایی کند.

سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما در خصوص استفاده از کارتخوان های دیگر برای فرار مالیاتی گفت: این فعالان از طریق سامانه ها و با استفاده از هوش مصنوعی تحت رصد ما هستند و شناسایی کرده ایم. آنها را این روش نمونه ای از فرار مالیاتی است.

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، گزارش کم درآمد و استفاده از کارتخوان سایر شرکت ها فرار مالیاتی محسوب می شود و این مودیان از بخشودگی بدهی مالیاتی محروم و مشمول جریمه خواهند شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=396930

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.