افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 15 October , 2024
1

تحلیل نماینده قم از واژه زن: زن در لاتین به مرد مربوط می شود: زن/مرد، ضمیمه ای در کنار مرد/ تکریم زن در فرهنگ ما منحصر به ادبیات نیست.

  • کد خبر : 396456
تحلیل نماینده قم از واژه زن: زن در لاتین به مرد مربوط می شود: زن/مرد، ضمیمه ای در کنار مرد/ تکریم زن در فرهنگ ما منحصر به ادبیات نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد منان رئیسی نماینده قم در مجلس در یادداشتی به موضوع زن در فرهنگ ایرانی و غربی پرداخت. وی در یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: آیا به تفاوت اساسی نگاه ما به زن در فرهنگ بومی خود و فرهنگ غربی توجه کرده اید؟ مثلاً می گوییم: زن و شوهر به […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد منان رئیسی نماینده قم در مجلس در یادداشتی به موضوع زن در فرهنگ ایرانی و غربی پرداخت.

وی در یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: آیا به تفاوت اساسی نگاه ما به زن در فرهنگ بومی خود و فرهنگ غربی توجه کرده اید؟ مثلاً می گوییم: زن و شوهر به جای زن و شوهر یا ما. بگو: برادر و خواهر به جای برادر و خواهر یا می گوییم: مرد و زن به جای مرد و زن.

در فرهنگ ما «زن» یک واژه و مفهوم مستقل است، برخلاف زبان لاتین که واژه «زن» با مرد مرتبط است: زن/مرد. بنابراین برخلاف غربی ها که می گویند انسانیت، ما می گوییم انسانیت.

جالب اینجاست که در فرهنگ بومی ما این نوع احترام به زن منحصر به ادبیات نیست و در سایر حوزه های فرهنگی مانند معماری به زن توجه ویژه ای داریم.

مثلاً در معماری سنتی ما از دو ابزار مختلف (کلون و کوبنده) برای کوبیدن در خانه استفاده می شد. طبل نر صدای بم داشت و کلون زن صدای کم داشت تا صاحب خانه با شنیدن صدای هر کدام از آنها بفهمد که مرد خانه باید در را به روی مهمان یا خانم خانه باز کند. خانه

نمونه دیگر مدل مسکن سنتی ما است که دارای دو فضای داخلی و خارجی بود تا زنان بتوانند با حفظ حرمت و حریم خود آزادانه در داخل کار کنند.

عجیب است که این نوع احترام به زنان حتی در ترتیب نامگذاری فضاها نیز رعایت می شود و ابتدا نام فضای زنانه و سپس نام فضای مردانه را می آوریم. یعنی می گفتیم درونی و بیرونی و نه بیرونی و درونی! همانطور که گفتیم خواهر و برادر نه خواهر و برادر سبک غربی.

در نتیجه اگر امروز می بینیم که قم به عنوان پایگاه علوم اسلامی با صدها حوزه علمیه، مرکز دینی و فرهنگی در اطراف مرقد مطهر بانویی که همچون نگینی در دل این شهر می درخشد، شکل گرفته است، جای تعجب نیست. . . چرا که فرهنگ ما ریشه در همان بینشی دارد که محور گردآوری بهترین های دنیا را حول یک بانوی مجرد مشخص می کند: فاطمه، پدر، شوهر و دختر.

در فرهنگی که برای زنانش بسیار ارزش قائل است، طبیعی است که بانوی بزرگی چون فاطمه معصومه سلام الله علیها را گرامی بداریم و هزاران عالم دینی را در طول قرون متمادی مانند پروانه ای دور شمع خود گرد آوریم. در نتیجه این گردهمایی علما به دور شمع وجود این بانوی بزرگ، اکنون قم به مقام اولین شهر جهانی شیعه ارتقا یافته است. شهری که مهمترین رمز و راز جاذبه تمدنی آن، جاذبه این بانوی بزرگ است که بردارهای تراشه های ایمان سراسر ایران و جهان اسلام را به دور وجودش هدایت کرده است.

2929

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=396456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.