افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 14 October , 2024
0

بلبرینگ خودرو میلیاردها مالیات می گیرد

  • کد خبر : 396030
بلبرینگ خودرو میلیاردها مالیات می گیرد

امید محمدی; بازار: انتشار خبر بومی سازی یک قطعه یا مجموعه مایه غرور و افتخار ملی است اما این موضوع مختص صنعتگران واقعی است که محصولات با کیفیت و تولید ملی عرضه می کنند. گاهی اوقات عملکرد قطعه سازان و قطعات خودرو به گونه ای است که در تایید تولید، عرضه و کیفیت ست ها […]

امید محمدی; بازار: انتشار خبر بومی سازی یک قطعه یا مجموعه مایه غرور و افتخار ملی است اما این موضوع مختص صنعتگران واقعی است که محصولات با کیفیت و تولید ملی عرضه می کنند. گاهی اوقات عملکرد قطعه سازان و قطعات خودرو به گونه ای است که در تایید تولید، عرضه و کیفیت ست ها و قطعات باید به عملکرد وزارت ایمنی، سازمان ملی استاندارد، نهادهای نظارتی و خودروسازان با تردید نگاه کرد. رسانه «بازار» مدتی است که به بررسی برخی تخلفات در عرضه لوازم یدکی در بازار لوازم یدکی پرداخته است. به گفته کارشناسان، این بازار بر اساس ضوابط تعیین شده توسط وزارت امنیت یا سایر سازمان ها اداره نمی شود. بلکه این بازار قوانین خاص خود را دارد که با تغییر فرهنگ سنتی در عرضه لوازم یدکی و وضع قوانین جدید با نصب مدیران اجرایی می توان از بسیاری از تخلفات در این بازار جلوگیری کرد، در این راستا با «مهدی گل پکار» بازرس ویژه جعل و تقلب ما منحصراً در مورد قطعات یدکی خودرو صحبت می کنیم.

در کشور ما امکان «تولید بلبرینگ» وجود ندارد. بلبرینگ ها CKD یا کامل وارداتی بوده و در نهایت در داخل کشور بسته بندی می شوند. تخلفات انجام شده در تامین این قطعه ممکن است به سایر قطعات خودرو در بازار پساب نیز سرایت کند.

* در مصاحبه هایی که قبلا با شما داشتیم به وجود تخلف در عرضه لوازم یدکی در بازار لوازم یدکی خودرو «لامپ برق» اشاره کردید، آیا قطعه ای در این بازار وجود دارد که به نمایندگی از شرکت های ملی وارد و به فروش می رسد. ? تولید؟

بله، متاسفانه تخلفات گسترده ای در این صنعت و اتحادیه صورت می گیرد که توسط سازمان ها، اتحادیه ها و دستگاه های نظارتی مربوطه کنترل نمی شود. یکی از تخلفات آشکار در این بازار، انجام قطعات «بلبرینگ» است که در کشور ما امکان «تولید بلبرینگ» وجود ندارد. بلبرینگ ها CKD یا کامل وارداتی بوده و در نهایت در داخل کشور بسته بندی می شوند. تخلفات انجام شده در تامین این قطعه ممکن است به سایر قطعات خودرو در بازار پساب نیز سرایت کند.

بزرگترین کارخانه بسته بندی بلبرینگ کشور; شرکت “پویان صنعت نهاد” است که طبق تحقیقاتی که انجام دادیم این تولید کننده بلبرینگ اقدام به واردات و بسته بندی کامل بلبرینگ می کند.

* کدام یک از تولیدکنندگان به عنوان پیشروترین تامین کننده بلبرینگ در کشور شناخته می شوند؟

ابتدا باید اشاره کنم که برخی تولیدکنندگان به بهانه حمایت از تولید، وام های میلیونی برای بسته بندی «بلبرینگ» در کشور دریافت می کنند. ارائه این وام ها به تولیدکنندگان در حالی انجام می شود که حتی یک «برینگ» در کشور تولید نمی شود. بزرگترین کارخانه بسته بندی بلبرینگ کشور; شرکت “پویان صنعت نهاد” است که طبق تحقیقاتی که انجام دادیم این تولید کننده بلبرینگ اقدام به واردات و بسته بندی کامل بلبرینگ می کند.

بلبرینگ خودرو از میلیاردها تومان مالیات ایران توان تولید بلبرینگ را ندارد.

* چه تخلفاتی در عرضه و فروش بلبرینگ در بازار رخ می دهد که نهادهای نظارتی از آن بی اطلاع هستند؟

وقتی قطعه ساز محصولی را که تولید نکرده و تنها پس از بسته بندی به بازار عرضه می کند، به دنبال راه حلی برای فرار مالیاتی نیز خواهد بود. به عنوان مثال بلبرینگ بازوی چرخ عقب (بازوی چرخ عقب) پژو 206 برای عرضه به بازار باید کد شناسه کالا دریافت کند. این کد به طور گسترده ای برای تعیین مالیات بر قطعه استفاده می شود، بنابراین هر چه ارزش یک محصول (قطعه) بیشتر باشد، مالیات شما بیشتر خواهد بود. فرض کنید قطعه مذکور در بازار قیمتی در حدود 700 هزار تومان داشته باشد، در زمان عرضه این محصول بسته بندی قطعه و برچسب روی آن تغییر کرده و به آن «بلبرینگ شفت پیکان» می گویند. قیمتی در حدود 70 هزار تومان دارد، به عنوان مثال به طور معمول برخی از سودجویان از این تکنیک برای عبور از سد مالیاتی قطعات خود استفاده می کنند.

بلبرینگ خودرو از میلیاردها تومان مالیات ایران توان تولید بلبرینگ را ندارد.

* با تکنیکی که گفتید توانستید فرار مالیاتی دلالان یا توزیع کنندگان لوازم یدکی را در بازار لوازم یدکی کشف کنید؟

بله، در سال 1398 در کارگروه ویژه مبارزه با جعل قطعات خودرو، سند مالی یکی از تجار بزرگ صنعت قطعه سازی به نام “MR” منتشر شد که نماینده تامین قطعات یدکی چندین خودرو است. خودروسازان و قطعات یدکی، بازرسی و اسناد مالی را کشف کردم در یک مورد از اسناد مالی سال یاد شده، این تاجر حدود 15 میلیارد تومان خلافی داشته است، در حالی که ارزش قطعات عرضه شده توسط این فعال به اداره کل. تاجر مذکور برای فرار از مالیات، یاتاقان ها را با نام یاتاقان های پیکانی به بازار ارسال کرده بود هیچ نظارتی انجام نمی شود

برای اطلاع مسئولان دولتی و نهادهای نظارتی گفتنی است چند میلیارد تن فرار مالیاتی و پولشویی در بازار لوازم یدکی در حال انجام است.

*قوانینی که برای بررسی قطعات و ردیابی آن ها در بازار پس از فروش وضع شده است نمی تواند از وقوع این اتفاقات جلوگیری کند؟

برای اطلاع مسئولان دولتی و نهادهای نظارتی گفتنی است چند میلیارد تن فرار مالیاتی و پولشویی در بازار لوازم یدکی در حال انجام است. متأسفانه ده ها میلیارد تخلف مالیاتی و پولشویی بدون اینکه هیچ کدام از مصوبات وزیر حراست، معاونین و مدیران وزارت حراست در بازار لوازم یدکی قابل اجرا باشد، انجام می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=396030

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.