افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 13 October , 2024
0

اقتصاد ورشکسته ای که به دست پزشکان رسید

  • کد خبر : 395664
اقتصاد ورشکسته ای که به دست پزشکان رسید

آفتاب نیوز: اسب زین شده استعاره ای از اقدامات دولت سیزدهم است. اقدامی که بر اساس آن مسعود مزیکیان قصد دارد دولتی را با شرایط ملایم به دست بگیرد. گویی اسبی زین شده به او داده اند. اما با گذشت چند ماه از دولت، آمار واقعی به تدریج وضعیت واقعی اقتصادی را که پزشکان از […]

آفتاب نیوز:

اسب زین شده استعاره ای از اقدامات دولت سیزدهم است. اقدامی که بر اساس آن مسعود مزیکیان قصد دارد دولتی را با شرایط ملایم به دست بگیرد. گویی اسبی زین شده به او داده اند. اما با گذشت چند ماه از دولت، آمار واقعی به تدریج وضعیت واقعی اقتصادی را که پزشکان از دولت قبل به ارث برده بودند، آشکار می کند. اقتصادی که به نظر می رسد در آستانه ورشکستگی است و مشکلات زیادی در همه بخش های آن وجود دارد که سال ها طول می کشد تا دوباره فعال شود.

خزانه خالی کفاف 2 روز مزد میده!

مسعود با چه گنجی از پزشکان دولتی مراقبت می کند؟ این سوال مهمی است زیرا وضعیت بیت المال مانند دماسنج وضعیت مالی انباشته شده در دولت قبل را نشان می دهد.

ما به گفته های مدعیان و منتقدان کاری نداریم و حرف های مسئولان دولت سیزدهم را صحت می پذیریم. بر اساس نامه رسمی وزیر اقتصاد و دارایی به سرپرست رئیس جمهور مورخ روز قبل (15 مرداد 1403) موجودی نقدی خزانه داری 10.5 میلیارد توکن، یعنی حدود 170 میلیون دلار است.

برای اینکه بدانید این رقم به معنای واقعی کلمه برای خزانه کشوری مانند ایران «هیچ» است، کافی است بدانید همانطور که رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در آبان ماه سال گذشته و پیش از آن برای افزایش حقوق امسال اعلام کرده بود، دولت هر ماه 150 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق کارمندان هزینه می کند.

یعنی موجودی فعلی خزانه ای که دولت سیزدهم آن را به دولت چهاردهم واگذار کرد تنها برای پرداخت حقوق 2 تا 3 روز به کارکنان دولت کفایت می کند. البته این بدان معنا نیست که در آینده پولی نمی رسد و دولت نمی تواند حقوق بدهد. . ثروتمند در حالی که گردش مالی آنها علمی است که فقط اقتصاددانان می دانند و نه سخنوران.
دولت سیزدهم همواره مدعی بوده است که توانسته فروش و درآمدهای نفتی و سایر صادرات و درآمدهای داخلی را به چندین برابر دولت قبل برساند اما با همه این ادعاها خزانه 170 میلیون دلاری را تحویل گرفته است. . اینجاست که باید پرسید: ثمره و نشانه آن همه درآمد و ادعاهای موفقیت عظیم اقتصادی کجاست؟ سر سفره مردم نیست، در نیست، پس کجاست؟

بدهی 1500 میلیارد تومانی

مسئولان دولت سیزدهم می گویند بدون چاپ پول و پرداخت هزینه های باقیمانده دولت توانسته اند عدم تعادل بودجه را کاهش دهند. اما وقتی به دو شاخص کلیدی یعنی بدهی دولت به بانک ها و تعهدات معوقه انتشار اوراق نگاه می کنیم، مدیریت مالی دولت آشکار می شود. در واقع دولت سیزدهم بخش قابل توجهی از هزینه ها را با استقراض از سیستم بانکی و انتشار اوراق بدهی پرداخت کرد که به طور غیرمستقیم پول قدرتمند است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در حالی که بدهی دولت به سیستم بانکی در ابتدای دولت سیزدهم 655 میلیارد تومان بود، در 31 ماه یعنی در بهمن 1402 این بدهی به یک میلیون و 309 هزار رسید. میلیارد تومان که رشد 100 درصدی را نشان می دهد. علاوه بر این بدهی سنگین به سیستم بانکی، باقی مانده تعهدات مربوط به بازپرداخت اصل و سود اوراق بدهی نیز حکایت از بدهی 294 میلیارد تومانی دارد. به این ترتیب دولت سیزدهم در شرایطی به دست مسعود بیزیکیان می رسد که بیش از 1500 میلیارد تومان بدهی و 600 میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

بحران در پروژه ملی مسکن

موضوعی که در ادامه قابل بحث است پروژه نهضت ملی مسکن است که قرار بود سالانه یک میلیون واحد در این پروژه ساخته شود. آمارها نشان می دهد از این تعهد میلیونی تنها در سه سال دولت سیزدهم مجوز صادر شده و هیچ یک از واحدها ساخته نشده است. تاکنون 900 هزار مجوز صادر شده که با یک میلیون واحد در سال فاصله زیادی دارد.

برای اجرای این طرح نیاز به تخصیص زمین از دستگاه های دولتی و پرداخت تسهیلات بانکی بود. اما نه دستگاه های دولتی حاضر به واگذاری زمین های مازاد خود بودند و نه بانک ها مجبور به پرداخت 360 میلیارد تومان تسهیلات شدند. اگرچه بارها به بانک های مختلف برای پرداخت تسهیلات مسکن ابلاغ شد و حتی برای بانک هایی که تمکین نکردند جریمه هایی در نظر گرفته شد، اما تسهیلات مسکن تنها توسط بانک مسکن پرداخت شد و سایر بانک ها حاضر به پرداخت این تسهیلات شدند.
آنها آن را انجام ندادند

بحران عدم تعادل انرژی

مجتبی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، 31 تیرماه در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که هم اکنون 10 هزار مگاوات کسری برق داریم. البته این کسری خوشبینانه به نظر می رسد زیرا حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران معتقد است که رقم کسری برق در حال حاضر 14 هزار مگاوات است. آمارهای اعلام شده از سوی وزارت نیرو نیز حاکی از آن است که پیک مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.9 درصد افزایش یافته است، در حالی که میانگین راندمان نیروگاه های حرارتی 39 درصد است.

فراتر از ارقام مصرف و تولید، جداول خاموشی وزارت نیرو برای صنایع استان های مختلف نشان می دهد که دولت برای سیزدهمین بار صنعت کشور را مسئول عدم تعادل برق می داند و آنها را یکی دو روز بدون برق نگه می دارد. هفته

بر اساس جداول خاموشی منتشر شده، شهرک های صنعتی موظف به کاهش 90 درصدی مصرف برق روزانه خود هستند. جداولی که در این گزارش مشاهده می کنید نمونه ای از جداول مسدودسازی صادر شده برای شهرهای صنعتی می باشد. حال این سوال پیش می آید که چگونه ممکن است روزنامه مذکور شاهد خاموشی های شهرهای صنعتی نباشد و قصد کاهش عدم تعادل برق را داشته باشد؟

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=395664

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.