افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 14 October , 2024
0

بررسی علت تغییر آدرس از EQ به UQ در شبکه TON

  • کد خبر : 395602
بررسی علت تغییر آدرس از EQ به UQ در شبکه TON

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در تراکنش های شبکه خود آدرسی که تراکنش را به آن ارسال کرده اید با آدرس گیرنده یکی نباشد و این موضوع باعث نگرانی شما شده است. به آدرس زیر مراجعه کنید: EQADtLHVdN-K9PdP…2MbtqIbVOBzCy6agP9DoU اگر همان آدرس را در Tone Viewer یا Tone Scan وارد کنید، آن را […]

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در تراکنش های شبکه خود آدرسی که تراکنش را به آن ارسال کرده اید با آدرس گیرنده یکی نباشد و این موضوع باعث نگرانی شما شده است. به آدرس زیر مراجعه کنید:

EQADtLHVdN-K9PdP…2MbtqIbVOBzCy6agP9DoU

اگر همان آدرس را در Tone Viewer یا Tone Scan وارد کنید، آن را به صورت زیر مشاهده خواهید کرد:

UQADtLHVdN-K9PdP…2MbtqIbVOBzCy6agP9GfR

هر دو آدرس یکسان است، اما چرا؟ چرا شبکه Tone در یکی از به روز رسانی های خود اعلام کرد که تصمیم دارد برخی از آدرس هایی که با EQ شروع می شوند را به UQ تغییر دهد؟ بیایید کمی عمیق تر به این موضوع بپردازیم:

اساس شبکه شما بر اساس قراردادهای هوشمند است

در بلاک چین شبکه TON، همه چیز یک قرارداد هوشمند است! قراردادهای هوشمند با استفاده از مدل بازیگر ساخته می شوند و بازیگران در TON از نظر فنی به عنوان قراردادهای هوشمند شناخته می شوند. این بدان معنی است که حتی کیف پول شما نیز یک بازیگر ساده (و یک قرارداد هوشمند) در نظر گرفته می شود. ببه طور کلی، بازیگران در شبکه شما پیام های دریافتی را پردازش می کنند، وضعیت داخلی آنها را تغییر می دهند و در نتیجه پیام های خروجی تولید می کنند. به همین دلیل، هر بازیگر (یعنی قرارداد هوشمند) در بلاک چین TON باید یک آدرس برای دریافت پیام از بازیگران دیگر داشته باشد.

فعالیت آدرس خاص در شبکه شما

تفاوت آدرس‌های شبکه Tone و آدرس‌های EVM در این است: در ماشین مجازی اتریوم، آدرس‌های کیف پول کاملاً از قراردادهای هوشمند جدا هستند.

در شبکه تون، عباراتی مانند قرارداد هوشمند، حساب کاربری و بازیگر همگی به جای یکدیگر برای توصیف یک موجودیت استفاده می شوند. این موجودیت (قرارداد هوشمند) در شبکه TON دارای ویژگی هایی مانند آدرس، کد، داده و موجودی است و می تواند بر اساس پیام های دریافتی واکنش های متفاوتی از خود نشان دهد. پس از اجرای کد، این موجودیت تغییر می کند و پیام های جدیدی تولید می کند که شامل مراحل زیر است:

  • پیام دریافتی دریافت می شود.
  • قرارداد هوشمند کد خود را اجرا می کند.
  • ویژگی های قرارداد هوشمند تغییر می کند.
  • پیام های جدید ارسال می شود.
  • قرارداد منتظر می ماند تا یک رویداد جدید رخ دهد.

این دنباله ای از عملیات به عنوان “تراکنش” شناخته می شود. که با ترتیب خاصی بدون تداخل اجرا می شوند. در ادامه به معرفی مفاهیمی می پردازیم که در شبکه شما تعریف شده اند:

زنجیره حساب

هر حساب یا قرارداد هوشمند دارای زنجیره ای از تراکنش ها است که به عنوان AccountChain شناخته می شود. تراکنش ها به صورت متوالی انجام می شوند و در هر تراکنش اطلاعات مربوط به تراکنش قبلی و بعدی وجود دارد. این تراکنش ها به دسته های (Batch) تقسیم می شوند که در هر دسته تراکنش ها و پیام های ورودی و خروجی ذخیره می شوند.

زنجیر خرد شده

هنگامی که چندین حساب مختلف وجود دارد، زنجیره های آنها برای تشکیل ShardChain ترکیب می شوند. هر خرده از چندین زنجیره حساب تشکیل شده و به قسمت های کوچکتری به نام ShardBlocks تقسیم می شود. بلاک چین در شبکه شما شامل مجموعه‌ای از تمام خرده‌ها است که حاوی حساب‌ها است و قوانین یکسانی برای همه حساب‌ها دارد. اگر تعداد تراکنش ها در یک خرده افزایش یابد، آن خرده به دو خرده کوچکتر تقسیم می شود. به همین ترتیب، اگر یک خرده تراکنش های کمی داشته باشد، می توان آن خرده را با یک خرده دیگر ادغام کرد. هر قطعه شامل یک یا چند حساب است و می تواند به کوچکی یک حساب واحد برسد.

زنجیره ای از خرده ها در شبکه شما

در شبکه TON ممکن است چندین بلاک چین با قوانین مختلف وجود داشته باشد که به طور همزمان عمل می کنند و با ارسال پیام با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. اگر می‌خواهید قوانین زنجیره‌های خرد شده را سفارشی کنید، می‌توانید یک Workchain ایجاد کنید. به عنوان مثال، یک زنجیره کار می تواند برای اجرای قراردادهای هوشمند بر اساس EVM (ماشین مجازی اتریوم) طراحی شود. ایجاد یک زنجیره کاری فرآیند پیچیده و پرهزینه ای است و نیاز به تایید گره های شبکه دارد.

در شبکه TON می توان تا 2^32 زنجیره کار و 2^60 خرده وجود داشته باشد. اما در حال حاضر تنها دو زنجیره کار اصلی MasterChain و BaseChain در این شبکه وجود دارد.

MasterChain

Masterchain یک بلاک چین خاص است که نقش هماهنگی و همگام سازی شبکه را ایفا می کند. بلوک های Masterchain حاوی اطلاعاتی در مورد آخرین وضعیت همه شاردچین ها هستند. با این اطلاعات، هر ناظر می تواند وضعیت کلی شبکه را در یک نقطه خاص بررسی کند و در مورد حالت چند زنجیره ای به توافق برسد.

بنابراین در شبکه Tone، زنجیره‌های حساب، زنجیره‌های خرد، زنجیره‌های کاری و مسترکچین‌ها یک شبکه بلاک چین مقیاس‌پذیر و پویا ایجاد می‌کنند که می‌تواند تعداد زیادی از تراکنش‌ها و حساب‌ها را مدیریت کند. در حال حاضر، تنها Masterchain (Workchain ID = -1) و گاهی اوقات Basic Workchain (Workchain ID = 0) بر روی بلاک چین TON اجرا می شود. هر دوی این Workchain دارای آدرس های 256 بیتی هستند، بنابراین فرض می شود که شناسه Workchain یا 0 یا -1 است و آدرس داخل Workchain دقیقاً 256 بیت است.

اتصال حساب ها و مسیریابی پیام ها

حساب ها می توانند با ارسال پیام به یکدیگر تعامل داشته باشند. در زنجیره بلوکی شما، مکانیزم مسیریابی پیام خاصی وجود دارد که تضمین می کند همه پیام ها به ترتیب صحیح به مقصد می رسند.

شناسه حساب

همه شناسه‌های حساب در بلاک چین TON از آدرس‌های ۲۵۶ بیتی در Masterchain و Basechain (یا Workchain اصلی) استفاده می‌کنند. در واقع account_id به عنوان یک تابع هش برای قراردادهای هوشمند (به طور خاص از الگوریتم SHA-256) تعریف شده است. هر قرارداد هوشمندی که روی بلاک چین TON اجرا می شود، دو جزء اصلی را ذخیره می کند:

  • کد کامپایل شده: منطق قرارداد هوشمند به صورت بایت کد کامپایل شده است.
  • وضعیت اولیه: ارزش های قرارداد در لحظه استقرار آن در بلاک چین.

در نهایت برای استخراج آدرس دقیق قرارداد، باید هش جفت (کد اولیه، حالت اولیه) محاسبه شود. در این مرحله، به جزئیات نحوه عملکرد TVM (ماشین مجازی TON) نمی‌پردازیم، اما مهم است که بدانید شناسه‌های حساب در TON با استفاده از این فرمول تعیین می‌شوند:

account_id = هش (کد اولیه، حالت اولیه)

وضعیت آدرس ها

هر آدرس در شبکه TON می تواند در یکی از حالت های زیر باشد:

  • وجود ندارد: آدرسی که هیچ تراکنشی ندارد و هیچ داده ای برای آن ذخیره نمی شود. همچنین، قرارداد هوشمند مرتبط با آن ممکن است حذف شده باشد. در ابتدای کار همه آدرس ها در این حالت هستند.
  • واحد (غیرفعال یا اولیه): آدرسی که داده هایی مانند موجودی و اطلاعات متا دارد اما هنوز قرارداد هوشمندی در آن ذخیره نشده است. به عنوان مثال، زمانی اتفاق می‌افتد که آدرسی از قبل وجود نداشته باشد و نشانه‌هایی به آن ارسال شده باشد.
  • فعال: آدرسی که دارای کد قرارداد هوشمند، داده های دائمی و موجودی است. در این حالت، آدرس می تواند عملیات انجام دهد و داده های پایدار خود را در زمان تراکنش تغییر دهد. یک آدرس زمانی وارد این حالت می شود که در حالت واحد باشد و یک پیام ورودی با پارامتر state_init دریافت کرده باشد.
  • منجمد شده: آدرسی که نمی تواند عملیاتی را انجام دهد و فقط حاوی دو هش از حالت قبلی (کد و داده های ذخیره شده) است. زمانی که هزینه نگهداری آدرس از در دسترس بودن آن بیشتر شود، به این حالت می رسد. برای خارج شدن از این حالت باید مقداری TON به همراه کد مناسب برای آن ارسال کنید. (اگر آدرس ثابتی داشتید، می توانید آن را از طریق این لینک باز کنید!)

TON Unfreezer

آدرس های قابل برگشت و غیر قابل برگشت

اگر آدرس دریافت کننده نتواند تراکنش را بپذیرد (مثلاً اگر قرارداد هوشمند وجود نداشته باشد یا مشکلی پیش بیاید)، در آدرس قابل برگشت، تراکنش به فرستنده باز می گرددالبته با کسر هزینه انتقال و گاز! یک آدرس قابل برگشت معمولاً برای قراردادهای هوشمند سفارشی استفاده می شود که در صورت شکست تراکنش، پول را به حساب کاربر برمی گرداند. اگر آدرس غیر قابل برگشت باشد، حتی اگر تراکنش کامل نشود، پول برگشت داده نمی شود و به آدرس گیرنده اضافه می شود.

بنابراین در شبکه خود، زمانی که می خواهید دارایی ها یا اطلاعاتی را به آدرسی ارسال کنید که ممکن است هنوز فعال نباشد یا یک قرارداد هوشمند نصب شده باشد. دو نوع آدرس تعریف شده است:

  • آدرس قابل برگشت: آدرسی است که اگر گیرنده (مثلاً قرارداد یا کیف پول هوشمند) وجود نداشته باشد یا در دسترس نباشد، تراکنش برگشت داده می شود و دارایی ها یا داده ها از بین نمی روند. این ویژگی از گم شدن دارایی ها جلوگیری می کند.
  • آدرس غیر قابل برگشت: در این نوع آدرس، حتی اگر گیرنده در دسترس نباشد یا آدرس فعال نباشد، ممکن است تراکنش برگشت داده نشود و در نتیجه دارایی ها از بین برود.

آدرس‌های قابل بازگشت در یکی از به‌روزرسانی‌های شبکه تون برای قراردادهای هوشمند معرفی شد، به طوری که در صورت بروز مشکل در قرارداد یا آدرس، تراکنش برگشت داده می‌شود و دارایی‌ها از بین نمی‌روند، اما برای کیف پول‌ها، آدرس‌های غیرقابل برگشت وجود دارد. برای جلوگیری از مشکلاتی مانند پرش های غیر ضروری تراکنش معرفی شده است. برای محافظت از دارایی های شبکه خود، لازم است از آدرس های صحیح در موقعیت های مختلف استفاده کنید. آدرس‌های Bounceable برای قراردادهای هوشمند و آدرس‌های غیر قابل برگشت برای کیف پول‌ها استفاده خواهند شد.

آدرس های شبکه خود را از EQ به UQ تغییر دهید

حالا که دید کلی نسبت به آدرس های شبکه خود دارید، به همان سوال اصلی می رسیم! آدرس‌هایی در شبکه شما که قبلاً در قالب EQ نمایش داده می‌شدند، پس از به‌روزرسانی شبکه شما به QU تغییر یافتند. آدرس‌های جدید به جای EQ با UQ شروع می‌شوند و چهار حرف آخر نیز تغییر می‌کنند. آدرس های قدیمی همچنان کار می کنند و به همان کیف پول ها اشاره می کنند. این تغییر به هیچ وجه بر امنیت وجوه موجود در کیف پول شما تأثیر نمی گذارد.

آدرس قدیمی:

EQCcBxQZCco…dDLBRv9VYE6Nl

آدرس جدید:

UQCcBxQZCco…dDLBRv9VYE_6g

فرمت EQ برای قراردادهای هوشمندی که وجوه دریافتی را پردازش می کنند، مناسب است. اگر قرارداد هوشمند هنوز منتشر نشده باشد – به این معنی که کد آن روی بلاک چین نیست – تن های ارسال شده به آن آدرس به فرستنده بازگردانده می شود. این یک ویژگی امنیتی است: اگر خطایی وجود داشته باشد، TON برگردانده می شود.

آدرس های شبکه خود را از EQ به UQ تغییر دهید

فرمت UQ برای کیف پول ها بهتر است و دیگر سکه ای به این آدرس ها بازگردانده نمی شودزیرا کیف پول ها برای ذخیره وجوه طراحی شده اند. هر کیف پول به عنوان یک آدرس ساده بدون کد روی بلاک چین شروع می شود. بنابراین دلیلی برای بازگرداندن سکه از آنها وجود ندارد. پس از این تغییر، اگر به ارسال وجوه به آدرس قدیمی EQ که شخصی به شما داده است ادامه دهید، دو اتفاق خواهد افتاد:

  • به احتمال زیاد کیف پول مقصد در حال استفاده فعال است و شما هیچ تفاوتی را متوجه نخواهید شد.
  • کمتر احتمال دارد که کیف پول هرگز برای پرداخت استفاده نشده باشد. کیف پول Tonekeeper به آن آدرس سکه نمی فرستد و باید از گیرنده بخواهید آدرس UQ جدید را به شما بدهد.

خلاصه

با آپدیت جدید شبکه تون، فرمت آدرس این شبکه از EQ به UQ تغییر کرده است. این تغییر به منظور ارتقای امنیت و کارایی کیف پول ها و قراردادهای هوشمند صورت گرفته است. در فرمت EQ که بیشتر برای قراردادهای هوشمند مناسب است، در صورتی که قرارداد هوشمند هنوز فعال نشده باشد، تراکنش ها به فرستنده بازگردانده می شود، اما در فرمت UQ که برای کیف پول ها طراحی شده است، دیگر سکه ای برگردانده نمی شود. این تغییرات بر امنیت وجوه کاربران تأثیری نمی گذارد و آدرس های قدیمی همچنان معتبر خواهند بود.

به طور کلی این تغییرات به منظور بهینه سازی تعاملات در شبکه بلاک چین TON انجام شده است و باید مراقب باشید که از آدرس های مناسب برای ارسال دارایی ها استفاده کنید تا درگیر مشکلات احتمالی نشوید.

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2024-10-13 22:00:00

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=395602

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.