افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 14 October , 2024
1

پرداخت وام اجاره فرعی به مستاجران

  • کد خبر : 395303
پرداخت وام اجاره فرعی به مستاجران

پرداخت تسهیلات سپرده مسکن از سال ۱۳۹۸ همزمان با شیوع ویروس کرونا در دستور کار دولت قرار گرفت. در سالهای بعد، این نوع وام برای افزایش قدرت مستاجرین بازپرداخت شده است. اگرچه بسیاری از مستاجران از فرار و عدم همکاری بانک ها در پرداخت وام اجاره شکایت دارند. در حال حاضر میزان خدمات ودیعه مسکن […]

پرداخت تسهیلات سپرده مسکن از سال ۱۳۹۸ همزمان با شیوع ویروس کرونا در دستور کار دولت قرار گرفت. در سالهای بعد، این نوع وام برای افزایش قدرت مستاجرین بازپرداخت شده است. اگرچه بسیاری از مستاجران از فرار و عدم همکاری بانک ها در پرداخت وام اجاره شکایت دارند.

در حال حاضر میزان خدمات ودیعه مسکن در تهران 200 میلیون تومان، مراکز استان ها 150 میلیون تومان، سایر شهرها 100 میلیون تومان و روستاها 40 میلیون تومان است. همچنین سود ردیف سپرده مسکن 23 درصد و حداکثر مدت بازپرداخت این ردیف 5 سال است.

یکی از مشکلاتی که مستاجران در خصوص وام اجاره گاهی با آن مواجه می شدند این بود که هزینه نصب به هر نفر فقط یک بار پرداخت می شد اما اخیراً شرایط آرام شده است.

در همین راستا مسعود بیات منش سرپرست معاونت مسکن و ساختمان رئیس جمهور از اصلاح دستورالعمل اجرایی دریافتی جدید تسهیلات سپرده مسکن واجدین شرایط خبر داد.

وی گفت: متقاضیان ودیعه مسکن که در سال های اخیر این خدمت را دریافت کرده اند به شرط تسویه خدمت قبلی مجددا امکان دریافت خدمت را خواهند داشت.

بیات منش در تشریح جزئیات بازپرداخت خدمات ودیعه مسکن اظهار کرد: شرط استرداد خدمات ودیعه مسکن مربوط به متقاضیانی است که در سال های 1399 و 1400 خدمات ودیعه مسکن دریافت کرده و تسویه خدمت کرده اند. این گروه از متقاضیان با ورود به گزینه تسویه تسهیلات از طریق شعب بانک امل برای دومین بار امکان دریافت تسهیلات سپرده مسکن را خواهند داشت.

در سال های اخیر دولت و مجلس اقداماتی را برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره انجام داده اند. از جمله این اقدامات می توان به تعیین حداکثر سقف مجاز افزایش اجاره بها، پرداخت تسهیلات سپرده گذاری و برخورد با مشاوران املاک غیرمجاز اشاره کرد.

شورای نگهبان 28 اردیبهشت ماه سال جاری قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره را به تصویب مجلس رساند. بر اساس این قانون، در صورت عدم رعایت نرخ افزایش اجاره بها توسط موجر، در صورت شکایت مستاجر، 5 سال پس از انعقاد قرارداد و احراز تخلف توسط مراجع ذی صلاح، موجر جریمه می شود. اقتدار ، و باید مبالغ اضافی دریافتی به عنوان جریمه را به مستاجر پرداخت کند، باید حداکثر نرخ مجاز اعلام شده از سوی شورای عالی مسکن را رعایت کند.

در سال جاری مسئولیت تعیین حداکثر سقف اجاره بها به شورای مسکن استان محول شد. بر اساس ماده 7 قانون تنظیم بازار زمین، مسکن و اجاره، شورای عالی مسکن موظف شد بین 50 تا 100 درصد تورم عمومی هر استان را به عنوان نرخ افزایش تورم اجاره بها تعیین کند. به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در سال 1403 حداکثر افزایش مجاز اجاره بها برای امسال در 31 مرکز استان تعیین شد که این رقم برای تهران 25 درصد خواهد بود./ایسنا.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=395303

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.