افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
1

بانک مرکزی به دنبال کاهش فاصله بین نرخ ارز نیما با بازارهای توافقی است

  • کد خبر : 394958
بانک مرکزی به دنبال کاهش فاصله بین نرخ ارز نیما با بازارهای توافقی است

به گزارش بازار، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران امروز در نشست خبری اظهار داشت: سال گذشته صادرات غیرنفتی 49.3 میلیارد دلار بوده که از نظر وزنی و وزنی 9.8 درصد کاهش داشته است. 8.9 درصد از نظر ارزش 66.2 میلیارد دلار هم وارد کردیم که مجموعاً 115 میلیارد دلار تجارت برای کشور […]

به گزارش بازار، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران امروز در نشست خبری اظهار داشت: سال گذشته صادرات غیرنفتی 49.3 میلیارد دلار بوده که از نظر وزنی و وزنی 9.8 درصد کاهش داشته است. 8.9 درصد از نظر ارزش 66.2 میلیارد دلار هم وارد کردیم که مجموعاً 115 میلیارد دلار تجارت برای کشور داشتیم. همچنین تراز تجاری منفی بوده و به 16.8 میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: در نیمه نخست امسال 70 میلیون تن غیرنفتی به ارزش 25.8 میلیارد دلار صادر کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 3.4 درصد و از نظر ارزشی 6.5 درصد افزایش نشان می دهد. چین با 7 میلیارد دلار، عراق 5.2 میلیارد دلار، امارات متحده عربی 3.4 میلیارد دلار، ترکیه 2.4 میلیارد دلار و افغانستان کمی بیش از 1 میلیارد دلار 5 مقصد اصلی صادرات ما بودند که سهم 75 درصدی از صادرات کشور را به خود اختصاص دادند که نشان می دهد مقاصد باید صادرات را متنوع کنند.

دهقان دهنوی بیان کرد: در نیمه نخست امسال 18.2 میلیون تن واردات به ارزش 32.5 میلیارد دلار داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 2.8 درصد و از نظر ارزشی 6.6 درصد افزایش داشته است. پنج مقصد اصلی واردات امارات چین، ترکیه، آلمان و هند بوده اند که 79 درصد از واردات این کشور را به خود اختصاص داده اند. بنابراین تراز تجاری نزدیک به 7 میلیارد دلار منفی است.

4 عامل اصلی کسری تراز تجاری

قائم مقام وزیر صامت درباره علت کسری تراز تجاری گفت: دو عامل کاهش قیمت جهانی به ویژه در حوزه محصولات پتروشیمی با کاهش متوسط ​​30 تا 60 درصدی و بروز برخی مشکلات در صادرات گاز است. منجر به کاهش 5.3 میلیارد دلاری این محصول شد که یکی از عوامل خارجی کاهش صادرات بود.

و افزود: عامل سوم وضع عوارض صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام است. ما قبول داریم که صادرات این کالاها کار خوبی نیست، اما با نحوه رسیدگی به آن موافق نیستیم. اگر بخواهیم از دام صادرات این کالاها خارج شویم باید برای توسعه تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا سرمایه گذاری کنیم که نیاز به تامین مالی دارد. این تامین مالی از طریق صادرات محصولات خام و نیمه خام نیز قابل تامین است. تعرفه ها باید به گونه ای اعمال شود که به جای اینکه ما را از منابع ارزی محروم کند، انگیزه صادرات کالا در سایر حوزه های زنجیره را فراهم کند. به عنوان مثال، وضع عوارض در بخش سنگ های تزئینی باعث کاهش شدید صادرات در این بخش شد.

دهقان دهنوی گفت: چهارمین عامل وضع مقررات در ایجاد زمان، بی ثباتی مقررات، محدودیت صادرکنندگان و واردکنندگان به بهانه های مختلف، ایجاد محدودیت برای همه صادرکنندگان به دلیل تخلف معدود و انباشت قوانین که باعث شده روند صادرات کشور مختل شود. امروز صادرکننده ناراضی است. امروز صادرکننده به گونه ای در دام مقررات گرفتار شده است که می گوید اگر یک بار این را صادر کنم دیگر وارد بحث صادرات نمی شوم.

ارز چند نرخی فاسد است

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره چندنوع بودن ارز گفت: چندنوع بودن ارز یکی از عواملی است که در تجارت مشکل ایجاد می کند. بسیاری از مقرراتی که اجرا شده و تجار را به دام انداخته اند به دلیل همین تفاوت نرخ ارز است. این موضوع زمینه فساد و رانت را فراهم می کند و قطعا رانت خواران به این سمت سرازیر خواهند شد. یکی از گلایه های تاجران واقعی فعال شدن رانت خواران در حوزه های مختلف کسب و کار است.

وی افزود: بنابراین اگر بخواهیم تجارت را تسهیل کنیم باید نظام پولی چند نرخی اصلاح شود. بانک مرکزی در تلاش است تا شکاف ارز سامانه نیما با بازارهای توافقی را کاهش دهد، اما به نظر من باید سریعتر و آزادانه به این سمت برویم.

فعالیت مجدد شورای عالی صادرات غیرنفتی

وی در خصوص احیای شورای عالی صادرات غیرنفتی گفت: این شورا در سال های گذشته فعال بود اما چند سالی رها شد و در سه سال اخیر این شورا تشکیل نشد.

قائم مقام وزیر صامت تصریح کرد: البته کارگروه این شورا زیر نظر سازمان توسعه تجارت جلسات خود را برگزار می کرد اما جلسات آن زیر نظر معاون اول رئیس جمهور برگزار نشد.

و افزود: یکی از وظایف این شورا مصوبات آن است که باید معادل مصوبات هیات وزیران در نظر گرفته شود تا آن مصوبات اجرایی شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=394958

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.